• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsöverdrag

F

F.d. 29911

Guest
Hade turen att kunna köpa det sista Husbilsöverdraget på Jula i Karlstad så nu
får vintervilan bli hemma på garageinfarten . Överdraget ser mycket gediget ut
1299 :- inte så dyrt för "täcket"
HBK hälsningar från 5081 i Skoghall
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Husbilsöverdrag

Haft detta överdrag sedan vintern 2008 kanon ingen fukt och smidigt att även kunna gå in i bilen vid behov under vintern. Men lägg på det vid bra väderlek så du inte får med dig blött och löv vilket är att föredra. Har även pallat upp bilen och demonterat däcken för att få det att omsluta ännu bättre. Dom nedre öglornas infästing kan vara lite klena så spänn inte för mycket då finns det risk att det går sönder. Lycka till.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Husbilsöverdrag

Haft detta överdrag sedan vintern 2008 kanon ingen fukt och smidigt att även kunna gå in i bilen vid behov under vintern. Men lägg på det vid bra väderlek så du inte får med dig blött och löv vilket är att föredra. Har även pallat upp bilen och demonterat däcken för att få det att omsluta ännu bättre. Dom nedre öglornas infästing kan vara lite klena så spänn inte för mycket då finns det risk att det går sönder. Lycka till.

Låter som en helgardering mot att falla för frestelsen att göra en liten vintertur.:D

aake
 

Thomas.M

FD HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Haninge
HBK-Nr
16090
Medlemskap
2021
Sv: Husbilsöverdrag

Tack för tipset tänkte beställa ett från Kama fritid 2500kr,nu sparade man 1000 kr.
 

Göran A

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Lerum
HBK-Nr
152
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsöverdrag

Hur gör ni med tv anten,paraboler m.m. Som sitter på taket ? Lägger ni överdraget rakt över dessa uppstickande grejor ?
 

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsöverdrag

Se till att bilen står hyfsat skyddad mot vind. Mitt gick sönder i vintras. Det klarade inga utstickande delar som cykelställ. Och det var nytt.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsöverdrag

Hade turen att kunna köpa det sista Husbilsöverdraget på Jula i Karlstad så nu
får vintervilan bli hemma på garageinfarten . Överdraget ser mycket gediget ut
1299 :- inte så dyrt för "täcket"
HBK hälsningar från 5081 i Skoghall

Jula har fått in ett begränsat antal överdrag och säljer dem till rabatterat pris!
Eftersom mitt har varit med i 5 säsonger och börjar få lite skavanker fick jag bråttom att skaffa ett nytt.

image.jpg
 
F

F.d. 25987

Guest
Sv: Husbilsöverdrag

Förra hösten 2013 köpte jag ett överdrag hos jula och använde mitten oktober till slutet mars. När jag plockade av det blev jag varse en massa fläckar på husbilen som jag hade ett rejält jobb att polera bort och det blev ändå synliga fläckar kvar. Detta på grund av att julas överdrag bara är tvålagers. Skall man undvika att smuts går igenom och fastnar bör man ha fyra lagers. Men det har även betydelse var husbilen står över vintern, i mitt fall stod den ute i blåst och oväder. Står den mer skyddad kan det kanske räcka med Julas skydd. Har nu köpt ett fyrlagers som jag får prova i vinter.
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Husbilsöverdrag

Förra hösten 2013 köpte jag ett överdrag hos jula och använde mitten oktober till slutet mars. När jag plockade av det blev jag varse en massa fläckar på husbilen som jag hade ett rejält jobb att polera bort och det blev ändå synliga fläckar kvar. Detta på grund av att julas överdrag bara är tvålagers. Skall man undvika att smuts går igenom och fastnar bör man ha fyra lagers. Men det har även betydelse var husbilen står över vintern, i mitt fall stod den ute i blåst och oväder. Står den mer skyddad kan det kanske räcka med Julas skydd. Har nu köpt ett fyrlagers som jag får prova i vinter.
Det låter ju inte bra! Har precis köpt Julas överdrag. Var köpte du ditt fyrlagers?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsöverdrag

Förra hösten 2013 köpte jag ett överdrag hos jula och använde mitten oktober till slutet mars. När jag plockade av det blev jag varse en massa fläckar på husbilen som jag hade ett rejält jobb att polera bort och det blev ändå synliga fläckar kvar. Detta på grund av att julas överdrag bara är tvålagers.

Jag har haft mitt på under 5 vintrar och aldrig märkt av några fläckar.
Tvärtom, bilen är lika ren på vårkanten som när jag täckte den på hösten.
Inte heller fukt eller nötningsskador!
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Husbilsöverdrag

okeydokey, klarar den Lysekilsblåsten så borde det funka väl funka i Skåne också :)
 
F

F.d. 25987

Guest
Sv: Husbilsöverdrag

Köpte mitt hos Fribo Sollebrunn men det är Kama fritid som säljer dom så i stort sett alla husbilsfirmor tar hem dom. Min husbil är 7,4 meter och jag fick betala 2500 kr för det.
 

Skäreläjan

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
13114
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsöverdrag

Tusen tack för tipset!
Kilade snabbt upp till Uddevalla och fick tag i en av de sista i den större varianten!
Tycker det verkar vara ganska kraftigt, och skulle väl tro att det håller ute det mesta av smuts och snö o dyl.
Hur gör ni andra, som har sådana här "täckningar", med t ex en TV-antenn av den lilla spetsiga modellen?
Räcker det att vända en liten plasthink över?
Behöver man täcka takluckorna med något? (Tänker på ev repor i "plastglaset"...?)

Glad och tacksam för alla tips!

Skäreläjan

Tjörn
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsöverdrag

ja hittade en stadig kartong som passade presic över antennen,(jag har en vanlig sprötant) tallriksmodellen behöver man nog inte täcka ,lägg gärna några frigolitbitar under så du får avrinning,hälsningar Lasse,
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsöverdrag

Räcker det att vända en liten plasthink över?
Behöver man täcka takluckorna med något? (Tänker på ev repor i "plastglaset"...?)
Glad och tacksam för alla tips!
Skäreläjan

Tjörn

En plasthink duger gott och några repor har jag inte märkt på 5 säsonger!
Att bygga ställningar för avrinning är onödigt arbete, det räcker med att ställa bilen med självavrinning.

PS! När det blåser en aning blir det ventilation mellan överdrag och tak, blåser det storm ser ekipaget ut som en spärrballong över London.
 
Senast ändrad:
Toppen