• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Räksmörgåsbarometer

Status
Stängd för vidare inlägg.

Iréne och Kjelle

HBK Medlem
Inlägg
521
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
1305
Medlemskap
2024
Sv: Räksmörgåsbarometer

Vi var i dag, 20140719, till hembygdsgården i Tjällmo och åt räksmörgås, stor hembakad tekaka med handskalade räkor, ägg, grönt o majonnäs. 3st och en hel termos med kaffe för 180kr. Vi var dit för första gången för några år sen, väl värt en liten omväg :p
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Räksmörgåsbarometer

Förr i världen köpte vi väldigt färska räkor i Lysekil, Smögen, Grebbestad och liknande ställen, hoppade i segelbåtarna, seglade iväg och förtärde räkorna med lagom kylt vitt vin. Barbarerna i sällskapen drack öl till. :D

Varga f.d. Lill-Kajsa (A22:a) i Lysekil 1966:

Varga i.jpg

Idag åker jag till Göksäter (Orusts Ullared) och köper deras räkmacka på rågbröd för 29.90 och tycker den är god! ("Sic transit gloria mundi").

29.90 för en ätlig räkmacka - det är nog världsrekord i Sverige! Kanske något för IKEA att fundera på!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Räksmörgåsbarometer

Jag äter inte fisk/skaldjur på krogen om jag inte kan se havet därifrån.
:rolleyes:

Att du ser havet innebär inte att fisk/skaldjursrätterna kommer från just det havet.

En del år sedan på Gotländsk krog:

Nötköttet kom från Irland och Argentina.
Fisken kom från Norge.
Lammköttet från Australien.
Däremot serverades Struts som var lokalt producerad.

:yes:
 

WalsanJ

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
3204
Medlemskap
2024
Sv: Räksmörgåsbarometer


;)

Dessa räkor verkar vara välrensade, med den äckliga tarmen borttagen! Hurra! För det mesta är den kvar, även på handskalade räkor. Intressant att denna tråd kommit upp!
Funderat mycket över detta med rensade räkor... Jag äter inte räkor som har "tarmen kvar". Första gången jag läser omdömen på räksmörgåsar! Varierar mycket i kvalité och pris. Glad blir jag när jag hittar smakliga och rätt gjorda räkmackor! Tyvärr inte såå ofta.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Räksmörgåsbarometer

Jag äter inte fisk/skaldjur på krogen om jag inte kan se havet därifrån.
:rolleyes:

Vet inte om du minns Sten Broman, musiker, dirigent m.m. programledare i Musikfrågan på -70 talet. Han berättade att det första han beställde på stadshotellet var ett stort sillbord för att han skulle få känna lite sjöluft.
Själv har jag aldrig haft problem med att äta fisk/skaldjur utan sjöutsikt dock finns det en gräns och det är att äta fiskburgare på McDonalds men det är en annan historia.
Åke
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Räksmörgåsbarometer

Vet inte om du minns Sten Broman, musiker, dirigent m.m. programledare i Musikfrågan på -70 talet. Han berättade att det första han beställde på stadshotellet var ett stort sillbord för att han skulle få känna lite sjöluft.
Själv har jag aldrig haft problem med att äta fisk/skaldjur utan sjöutsikt dock finns det en gräns och det är att äta fiskburgare på McDonalds men det är en annan historia.
Åke
Ja, Sten åt ju bara fisk. Han sa att man inte kunde äta "koskivor".
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Räksmörgåsbarometer

Vräkmackan (rätt namn!) som serveras på Lundåkrahamnens krog är inte att leka med! Inte störst men vilken komposition!

Noterade dessutom häromdagen en bild från Karlsborgs camping som erbjöd räkmackor i olika storlekar. På bilden visades "Jumbo" som nog är den absolut största räckmackan som jag sett.
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Räksmörgåsbarometer

Kan bara hålla med stackgrönnans går inte av för hackor
Västra kajen i Piteå är också känd för sina räkmackor
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Räksmörgåsbarometer

Vi är också räkfrälsta men skalar gärna våra färska räkor själva, fixar riktigt grovbröd i botten, 7 minuters kokning av frigående-höns-ägg, färskt salladsblad, citronskiva och dillkvist som dekoration. Liten klick stenbitsrom lyxar till det ytterligare... En av oss klarar nämligen inte majonäs, men det går bra med färskost som "bindningsmedel". Än har vi inte hittat ett ställe som slår den egna produktionen och vi har testat många. Kostnad? Ingen aning!
 

Hannibal

HBK Medlem
Inlägg
293
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030
Sv: Räksmörgåsbarometer

Hej.
Här bidrar jag med en räckmacka som heter duga.
Avnjöts hos Café Killeröd som ligger vackert på en höjd, Båstads kommun.
Det går utmärkt att stå med husbil på deras övre parkering. Dock starkt lutande plan.

Café Killeröd

Smaklig spis.

Stephan
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen