• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Räksmörgåsbarometer

Status
Stängd för vidare inlägg.

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Räksmörgåsbarometer

Ja, eller sitta i en av de tråkigaste cafeterior som jag varit i? :wideeyed:
 

WalsanJ

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
3204
Medlemskap
2024
Sv: Räksmörgåsbarometer

Det har aldrig funnits i mina tankar att ta bort tarmen på en räka, då får man ju använda både pincett och förstoringsglas. Den smakar ju räka den också. Däremot avstår jag frysta och inlagda räkor.
Bertil


Pincett och förstoringsglas ? Behövs inte alls, det syns väl vad som ska bort.
Otroligt att ni verkar vara många som äter "skiten i räkan" !
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Räksmörgåsbarometer

Det är fortfarande en idyll, om man är lite folkskygg kan man bara undvika att besöka Marstrand i Juli och de två första veckorna i Augusti, i övrigt är det hur lugnt som helst. Marstrand med husbilen en fin vinterhelg är inte fel! :)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Räksmörgåsbarometer

Ja, det är svårt att hitta färska räkor nuförtiden. Vill man ha färska räkor så får man passa räktrålarna i Smögen och liknande ställen. "På min tid" tog jag med en spann till hamnen i Mollösund och fick hur mycket räkor jag ville ha - gratis. Det var en bifångst då som badgästerna gärna tog hand om.

Vi som var med på den tiden när det fanns färska räkor att tillgå vet hur de smakade. Mest skiljer det på konsistensen - det går tydligen inte att fuska med den. Det var flera år sedan jag åt en färsk räka!

Jappe
 
Senast ändrad:

Lasse-125

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024
Sv: Räksmörgåsbarometer

Hamnkafet Nävekvarn.

Utsökt räksmörgås på råghalva 99:-

Här skulle varit en bild men jag kom inte ihåg hur man gör.Hoppas kunna återkomma med bild har den i Pcn.
 
Senast ändrad:

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Räksmörgåsbarometer

Tycker alla räkmackor är goda, t.om, den på Finlandsbåten dagen efter, fast den tillhör inte favoriten. :)

Men måste ändå höja Ica maxis räkmacka i Södertälje "Handelsplats vasa" massor med goda räkor och andra godsaker för endast 69kr och mätt blir man.;)


Har väntat på att någon annan skulle notera handskalade så slapp jag.
"alla fall i från er som bor på bästkusten"

Handskalade räkor, ALLA räkor är ALLTID handskalade, varenda räka ni har ätit i hela ert liv har varit handskalade. Någonting annat finns inte.

:music-icon:

Skrev ju fel, det ska inte vara Coop utan Ica maxis räkmacka:p: "Rättat"
 

Ami

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
681
Medlemskap
2024
Sv: Räksmörgåsbarometer

I Strömstad fanns en konservfabrik "Sunnan" som hade maskinskalade räkor, dom var nästintill helt oätliga. Sunnan hade några glansår på 50-60-talet, men gick i graven utan någon större sorg!

Ami
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Räksmörgåsbarometer

Hittade det här på nätet, klippte ut en del ur en text.

Jovisst finns det maskinskalade räkor! De ska vara lite gamla först, så att skalen lossnar lättare, Ett taggigt band sliter bort skalen. Fattar bara inte att folk köper smörjan? De smakar noll,
 

WalsanJ

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
3204
Medlemskap
2024
Sv: Räksmörgåsbarometer

Ingen som vet var man kan få en fin räkmacka utan det onödiga brödet?????


Räkmackor måste ju ha en brödskiva, men de flesta görs på alldeles för tjocka , typ thekakor, och det är helt fel! Håller med att utan bröd blir det räksallad! Förr i tiden när "Thore Wretman" (Operakällaren i Sthlm), hade utländska gäster så var han stolt över att bjuda dem på fina riktiga Svenska "Räksmörgåsar"! Efter att dessa inlagda räkor i lag togs ibruk så skämdes han inför sina gäster. Slutade att beställa in räkmackorna! Han bjöd även sin utlandsvänner på "Kalvfilé Oscar" tills den rätten också blev fördärvad med en icke riktig Biarnäsås, och en räka på filén i stället en krabbklo!!
 
Inlägg
201
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2900
Medlemskap
2024
Sv: Räksmörgåsbarometer

Nu har vi testat årets version av räkmacka på Café Kajutan i Stackgrönnan utanför Skellefteå. För 75 kronor får man en macka med närmare 1/2 liter goda norska räkor (förstås har de varit frysta). Mycket gott och prisvärt!
 

Bilagor

  • 20140807_112741.jpg
    20140807_112741.jpg
    3,4 MB · Visningar: 4

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Räksmörgåsbarometer

Rosa mi vid.gamla bjönlandavägen i Göteborg har väldigt goda räckmakor mvh håkan
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen