• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

NX-5

F

F.d. 55814

Guest
Jag har fått installerat ett larm som heter NX-5 i min husbil. Men det verkar inte fungera alls. När man kommer närma husbilens bodelsdörr tänds ytterbelysning och det är det enda. Är det EPA grejor? Dyrt var det men vilken besvikelse :mad:
Firman som monterade den har stängt och jag ska iväg på semester utan ett fungerande larm. är det någon som har ett lika dant? Och i så fall fungerar det? Nu kan man lika bra ha en visselpipa från en flytväst :mad:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: NX-5

Hej, jag vet ju inte vilka funktioner och sensorer du har beställt med ditt larm vid köpet. Sedan beror det ju på hur och vad du aktiverar m.m. med hjälp av olika många tryckningar på on-knappen. Säkerhetslarm för natten, inbrottslarm m.m.
Att utomhusbelysningen tänds är ju bara en liten biprodukt av larmet som man mest skall ha nytta av själv, även om belysningen tänds när någon annan kommer i närheten.

Fick du ingen grunläggande undervisning när du hämtade bilen och eller en instruktionsbok.

Här har du en instruktion till larmet och handhavande av det (16 sidor). (En lista med vilka sensorer och avkännare som de har monterat i bilen måste du väl i alla fall fått.)

Skriv ut den här instruktionen och sätt dig och "lek" och testa larmet några timmar tills du kommer underfund med alla funktioner på det, så kommer det nog att klarna.

Klicka här och skriv ut instruktionen.
http://www.kamafritid.se/Documents/BRUKSANVISNINGAR/T30-43 NX5.pdf

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55814

Guest
Sv: NX-5

Jag har instruktions bok på larmet. Det är nymonterat från en husbilsfirma. Instruktioner var dåligt med från säljare. Men i instruktionsboken står hur man gör och jag provat alla larm inställningar. De är inte svåra att fatta. Jag har en rörelsesensor utanför är väl den som gör att ytter lampan tänds. Sen sitter en rörelsesensor inne i husbilen. Sätter jag på larmet med nyckel och är inne i bilen och efter ett tag går ut piper larmet så högt att man får sätta örat intill för att höra det. Vilken ska höra det kan man just undra? Har jag larmet på och går in i bilen händer inget. Är bara att ha en hammare och knacka till centralen så är allt utslaget. Något sämre larm har jag inte sätt. Kunde lika bra köpt ett på Jula för ett par hundringar som säkert fungerat tusen gånger bättre.
Försäljaren ska nog få höra vad han satt in för skit. Man köper en bil för nästan 700 tusen och får ett larm som inte skrämmer iväg en mus ens. Nästa kul jämt :mad::mad:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: NX-5

xzon12;659673 Försäljaren ska nog få höra vad han satt in för skit. :mad::mad:[/quote skrev:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Hejsan igen, det kan även vara så att han inte satt in skit.

Det kan vara skit som satt in larmet, och att det är därför det inte funkar som det skall :rolleyes:.

M.v.h. JANKRO.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: NX-5

Det virker som alt er korrekt. Det triste med NX alarmen er at man må kjøpe alt ekstra om man ønsker mer enn grunntanken. Skal man ha høy lyd må man kjøpe ekstra sirene. Skal den virke som innbruddsforsøk må man montere brytere og benytte nøkkel. Slik det beskrives virker den som i min bil og jeg har bare utvendige følere som ekstrautstyr. ÑX er jo hovedsakelig for å varsle om farlige gasser inni bobilen.
 
Toppen