• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

vad gör jag för fel

F

F.d. 53498

Guest
När jag lägger in koordinater och trycker på kör på min garmin så kommer jag inte till platsen. Är det kartformatet som är fel? Det här händer både på hbkplatser och på bordatlas. På bordatlas så är det bara 2 siffror efter sista . Navigatorn vill ha 3. Förstår att man skall lägga in en 0 a. Skall den in i före eller efter de 2 siffrorna i platsen?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: vad gör jag för fel

Det beror på vilket format du har inställt i GPS:en var man sätter in nollan.


Med formatet utan decimaler t.ex N58 25 3 skall nollan sättas framför 3:an = N58 25 03 (Latitud/Longitud GG MM SS)


Eftersom det i ditt fall måste gälla decimaler (3 siffror) skall nollan läggas in sist. T.ex : N58 25,03 = N58 25,030 (Latitud/Longitud GG MM.mmm)

Avvikelesen om nollan läggs in först är inte större i mitt exempel än att man bör kunna se platsen som avses.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: vad gör jag för fel

Missuppfattning av ämnet. Inlägget borttaget.

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53498

Guest
Sv: vad gör jag för fel

I värsta fall kan det gå som för oss. Det blev svårt trots att vi bara hamnade något hundratal meter från ställplatsen. Men vi hamnade vid torget i en fransk stad. Enda vägen ut var TRÅNG. Först en högerkurva med kanske en decimeter marginal. Sen var gatan fin, men tyvärr 2 parkerade bilar i uppförsbacken. Marginalen var ca 2 cm på varje sida. Det gick utan skrap, men det krävdes en lite större wisky för att lugna nerverna när vi kom på säker plats. Så något hundratal meter kan få stora konsekvenser.
Men tack nu vet jag att en nolla har betydelse och var den skall sitta.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: vad gör jag för fel

Jag tror du tog den vägen bara för att kunna få en whisky på kvällen... :)
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: vad gör jag för fel

Kanske det, men när 2 kvinnor, den bredvid och den i navigatorn sägar att jag skall köra in den gatan då lyder man. Detta trots egna tveksamheter. Det är lätt att falla och följa med när en kvinna visar vägen.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: vad gör jag för fel

Det beror på vilket format du har inställt i GPS:en var man sätter in nollan.


Med formatet utan decimaler t.ex N58 25 3 skall nollan sättas framför 3:an = N58 25 03 (Latitud/Longitud GG MM SS)


Eftersom det i ditt fall måste gälla decimaler (3 siffror) skall nollan läggas in sist. T.ex : N58 25,03 = N58 25,030 (Latitud/Longitud GG MM.mmm)

Avvikelesen om nollan läggs in först är inte större i mitt exempel än att man bör kunna se platsen som avses.

En nolla ALLTID före när det är longitud, på graderna !! Om inte så är vi borta vid Kuala Lampur eller W vid Texas. Annars är det rätt som Gunnar säger.:D
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: vad gör jag för fel

Har också en Garmin och hade samma problem tills Knut kom med lösningen, sen har det fungerat perfekt. Om du inte får rätt på det skicka ett mail till Knut en av vebbarna.

Varianten med desimaler på minutter i stedet for sekunder krever endel omregning - 60 sekunder er ett minutt. Tar en antall sekunder som er oppgitt og deler på 60 så får en desimalene for minuttet

Om en bare legger til en null så kommer en noen ganger fler km feil.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: vad gör jag för fel

Det har stor betydelse var nollorna sitter - framför eller efter eller.....:rolleyes:
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: vad gör jag för fel

Fyra i fronten och en bakom ratten

audi_logo_1.jpg
 
Toppen