• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Norge 2014

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
I år blev jag nyfiken på Kongsvingers fästning som jag tidigare endast sett från vägen.
Den hade tydligen en viss betydelse då Norge blev fritt för 200 år sedan.
Att de fick gemensam kung med Sverige (Karl XIV Johan) är en annan historia.

image.jpg
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Norge 2014

Nog tyvärr så att det ligger "lite för nära" så den platsen har man kört förbi många gånger men inte ens haft en take på ett stopp. (lite för många rondeller att hålla reda på dessutom.):)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Norge 2014

image-776216.jpeg

Loms stavkyrka
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Norge 2014

Traktoren hører hjemme i nabobygda Stryn, utenfor den første butikken til Moods of Norway. Tror Stryn er eneste sted med 2 MoN butikker.

Men for meg dukket et minne opp, min farfar kjørte den første rutebil mellom Otta, Geiranger og Stryn allerede rundt 1920 og fortsatte til midt på 1950 tallet. Fikk høre mange historier om de strekningene :rolleyes:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Norge 2014

Fina bilder Knarrevik, väcker många minnen och nostalgi i hjärtat. Vi har tydligen vandrat samma stigar och fotat samma saker. Har du testat några glaciärer? Min HD kraschade förra året så att alla bilder är borta, därför kul att se det genom dina ögon & din HDR spetsad glugg... : )
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Norge 2014

Traktoren hører hjemme i nabobygda Stryn, utenfor den første butikken til Moods of Norway. Tror Stryn er eneste sted med 2 MoN butikker.

Men for meg dukket et minne opp, min farfar kjørte den første rutebil mellom Otta, Geiranger og Stryn allerede rundt 1920 og fortsatte til midt på 1950 tallet. Fikk høre mange historier om de strekningene :rolleyes:
Bilden på traktorn är tagen i Geiranger 2013:rolleyes: Men jag "tror" att det står en lika dan i Stryn
bosse b
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Norge 2014

Det står en gråtass malt i fel farg i eller ved alle Moods of Norway egne utsalg :) de startet sin virksomhet i Stryn, hvor de senere flyttet inn i større lokaler 100 m fra den opprinnelige. De har og et utsalg i Geiranger så det er naturlig at de har en traktor der også.

I Sverige har de ingen egne utsalg men selger sine sportsklær via XXL og andre klær og sko via spesialbutikker i varehus.
 
Toppen