• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frestande nybilserbjudande!

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
På mobile.de annonserar idag Palmowski i Bielefeld om den nya Hymer ML-T 580 4x4 till ett mycket attraktivt pris. 12.000 euro i rabatt vid förbeställning.
Bilen har det mesta av vad jag önskar utom lågväxlar och isolerad mellanvägg till förarhuset och tillåten släpvagnsvikt lite för liten för mitt behov.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Frestande nybilserbjudande!

Mer detaljer om modellen finns att läsa på Hymers hemsida. Isoleringen rejält tilltagen.
Riklig extrautrustning ingår i erbjudandet från Palmowski. Inte automatlåda, men annars det mesta.
Någon som har synpunkter?

aake
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Frestande nybilserbjudande!

Tror ikke det er bil for deg, det er minst like vanskelig å sette inn vegg og dør i denne som det var i Kaben. Dette er en bil for finsk vinterdekken utvendig.
Euro-6 med Ad-Blue motor og oppvarming av den tanken vinterstid.
Hengervekt og lavveksel har du selv oppdaget :rolleyes:
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Frestande nybilserbjudande!

För oss andra som kör året runt men som har lite mer modesta krav är den ganska ok även som 2-hjuls driven:wink::)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Frestande nybilserbjudande!

Man får otroligt mycket för pengarna, det vet vi som nyligen handlat en Sprinter (dock utan 4x4). Euro VI är standard för 2015 och jag undrar om det blir mycket mer av Euro V framöver. Hade det varit en 6 m med långbäddar (för en månad sen) då hade vi nappat på det direkt!
Det finns mycket likheter med LaStrada's Regent & Nova (en slags ympning) men med bra mycket mer tillbehör här som standard. La Strada, HRZ och inte minst CS kommer att få sig en rejäl omgång. Ska titta på den i Dusseldorf, kanske knycka någon bra idé till vårt eget bygge! Dessutom väldigt vacker skapelse, både på insidan som på utsidan. 4x4 är årets mode när det gäller Sprinter då den ska serietillverkas som "standard".
En sak är säker och det är att priset är introduktions-pris och att nästa år får man nog räkna med fullt pris (inga rabatter) + lite till.
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Frestande nybilserbjudande!

Knut! Nej då, jag funderar inte på denna för egen del, även om jag faktiskt har kvar vintertäcket efter min Kabe. Min nuvarande har inte rullat mer än 3.000 mil och lär sannolikt hålla min tid ut. Men visst ser inredningen med två enkelsängar och rejält garage frestande ut? Tål inte Ad-Blue vinterkyla?

Lundsholm! Du behöver inte nödvändigtvis köra fyrhjulsdrivet. Med en knapptryckning blir bilen bakhjulsdriven.

aake
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Frestande nybilserbjudande!

Adblue fryser ved -11, bilprodusentene har varmeelementer slik at de kan tine opp blandingen før den sprøytes inn i katalysatoren.

Blått i namnet er litt misvisende, det er fargeløst. Produktet er kjemisk nesten det samme som et tradisjonelt fargeemne for tekstilfarging - potteblå eller mer prosaisk urin :D
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Frestande nybilserbjudande!

Adblue fryser ved -11, bilprodusentene har varmeelementer slik at de kan tine opp blandingen før den sprøytes inn i katalysatoren.

Blått i namnet er litt misvisende, det er fargeløst. Produktet er kjemisk nesten det samme som et tradisjonelt fargeemne for tekstilfarging - potteblå eller mer prosaisk urin :D

Vi tillverkar "soppan" här på Yara i Köping:wink:
Urea-lösning som kallas Ad-Blue, Air One m.m.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Frestande nybilserbjudande!

Bilen finns att beställa med antingen totalvikt 4,2 t eller 3,88 t och den senare går få med drag för 2 ton. Det låter inte helt omöjligt att kunna byta ut Truma gas till Truma Combi 6D-E.
I vilket fall skall jag kika närmare på denna bil i höst, i Bielefeld.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Frestande nybilserbjudande!

Hymer Örebro har haft en sådan bil till salu länge

Omöjligt, eftersom den första inte har levererats ännu. Men du kan ha sett den bakhjulsdrivna versionen, vilken kom 2013. Jag kan inte tänka mig att gå tillbaka till tvåhjulsdrift.

aake
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Frestande nybilserbjudande!

Omöjligt, eftersom den första inte har levererats ännu. Men du kan ha sett den bakhjulsdrivna versionen, vilken kom 2013. Jag kan inte tänka mig att gå tillbaka till tvåhjulsdrift.

aake

Det är den tvåhjulsdrivna versionen, jag har tittat på den i Örebro!
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Frestande nybilserbjudande!

Det är den tvåhjulsdrivna versionen, jag har tittat på den i Örebro!

Invändigt torde den vara identiskt lik och utvändigt rätt så lik, även om versionen med inkopplingsbar 4WD är 13 cm högre.
Ditt intryck av bygget?

aake
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Frestande nybilserbjudande!

Jag tyckte den kändes som en välbyggd och en mycket trevlig bil som jag mycket väl skulle kunna tänka mej att ha. Nu passar Hymers inredningar ofta min smak så jag kan vara färgad av det. Men denna kändes helt klart vassare än övriga Hymer halvintegrerade, det kändes som den var en klass över de andra i bodelen. Många detaljer som kändes att hade det lilla extra.

HYMER ML-T 580 - 2014 | Husbilar från Hymer Center i Örebro, Ängelholm och Stockholm
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Frestande nybilserbjudande!

På mobile.de annonserar idag Palmowski i Bielefeld om den nya Hymer ML-T 580 4x4 till ett mycket attraktivt pris. 12.000 euro i rabatt vid förbeställning.
Bilen har det mesta av vad jag önskar utom lågväxlar och isolerad mellanvägg till förarhuset och tillåten släpvagnsvikt lite för liten för mitt behov.

aake

Var inne och tittade på hemsidan. Kanonbil. Vill ha. Men eftersom den vi har bara är ett år får vi vänta ett tag. Såg också att priset var exkl moms 19%. Slipper man den om man importerar till sverige? Nån som vet?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Frestande nybilserbjudande!

aake,
nu får du lugna ner dig, du har en fantastisk fin bil redan och det kommer nya modeller varje år. Njut av det du redan har och sluta "försörja" HB-fabrikanter & HB-säljare inklusive en hel drös andra som behöver sådana som dig som konsument och deras försörjare. Du älskar din skapelse och kan ta dig vart än du vill när som. Njut och skippa alla kommande 4x4 annonser, dom ÄR experter på överlevnad i sin egen värld, det är inte du...
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Frestande nybilserbjudande!

Var inne och tittade på hemsidan. Kanonbil. Vill ha. Men eftersom den vi har bara är ett år får vi vänta ett tag. Såg också att priset var exkl moms 19%. Slipper man den om man importerar till sverige? Nån som vet?

Du slipper Tyska momsen men.....får betala den Svenska på 25 procent istället!
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Frestande nybilserbjudande!

Bilen finns att beställa med antingen totalvikt 4,2 t eller 3,88 t och den senare går få med drag för 2 ton. Det låter inte helt omöjligt att kunna byta ut Truma gas till Truma Combi 6D-E.
I vilket fall skall jag kika närmare på denna bil i höst, i Bielefeld.

aake

:)Hei.

Vedr. Truma Combi 6D-E.
Når vi byttet fra La Strada Regent til NOVA L i fjor var Hymer det eneste
alternativet vi så nærmere på.
En betingelse var at den kunne leveres med overnevnte varmesystem samt
kompressor kjøleskap.
Vår lokale forhandler kontaktet fabrikken med negativt resultat. Kunne bare
levere utstyr fra fabrikkens std. utstyrsliste og dermed ble det NOVA på
oss, noe vi ikke har angret på:)

Hilsen fra Regent.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Frestande nybilserbjudande!

:)Hei.

Vedr. Truma Combi 6D-E.
Når vi byttet fra La Strada Regent til NOVA L i fjor var Hymer det eneste
alternativet vi så nærmere på.
En betingelse var at den kunne leveres med overnevnte varmesystem samt
kompressor kjøleskap.
Vår lokale forhandler kontaktet fabrikken med negativt resultat. Kunne bare
levere utstyr fra fabrikkens std. utstyrsliste og dermed ble det NOVA på
oss, noe vi ikke har angret på:)

Hilsen fra Regent.

Nåja, det är gjort på mindre än en arbetsdag för en kompetent mekaniker att byta till en Truma Combi 6D-E. Johannsen Flussiggas på Fehmarn har gjort detta åt mig en gång tidigare. Kylskåpet blir svårare att göra ngt åt, ett för bilen anpassat högt och rel. smalt skåp på 140 L, men gasolskåp har sina fördelar vid vinterbruk!
För mig mer kritiska punkter blir om det går få bilen med automat och helst även tillsatslåda (lågväxlar). Jag väntar med ytterligare förhandlingar till dess jag kikat närmare på bilen.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Frestande nybilserbjudande!

aake,
nu får du lugna ner dig, du har en fantastisk fin bil redan och det kommer nya modeller varje år. Njut av det du redan har och sluta "försörja" HB-fabrikanter & HB-säljare inklusive en hel drös andra som behöver sådana som dig som konsument och deras försörjare. Du älskar din skapelse och kan ta dig vart än du vill när som. Njut och skippa alla kommande 4x4 annonser, dom ÄR experter på överlevnad i sin egen värld, det är inte du...

Så kan man förvisso se det, men vår bil är en -08. Bilen har visserligen inte rullat mer än 3.000 mil, men om yttrrligare några år blir mellanskillnaden i pris till nytt sannolikt oöverkomligt. Och vi behöver egentligen inte en 5 ton bil för våra fjällturer.

aake
 
Toppen