• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bör vi kanske se över vårt beteende?

F

F.d. 55695

Guest
Jag får ibland känslan av att många i den här klubben på fullaste allvar tror att myndigheter gör allt vad som står i deras makt för att djävlas med husbilsåkare. Lika ofta får jag känslan av att det är en vanlig inställning att allt ska vara gratis, oavsett om det gäller vatten på macken, ställplats i någon gammal bruksort eller att göra sig av med svart/gråvatten.

När man dessutom läser om illdåd som att tömma toakassett i vattendrag (har till och med sett det med egna ögon), tömma gråvatten lite som det passar en och fylla hundra liter vatten på macken utan att fråga så förstår jag att många människor, oavsett om de är anställda i någon rörelse som berör de aktuella frågorna eller bara är vanliga medborgare får en rimligt skeptisk inställning till husbilsåkare.

Efter att ha lurkat (slang för smyga omkring på nätet) här ett par år och varit husbilsägare i snart ett år sticker jag nu ut min orakade haka och påstår att vi får exakt det bemötande vi förtjänar, oavsett hur duktiga vi är som individer. Så länge jag i den här klubben möter gnäll om höga ställplatspriser, överutnyttjande av fria ställplatser (massa möbler, grillar, markiser och annat elände ute) och att det förekommer överlast oavsett fordonstyp så kommer jag fortsätta att överväga mitt medlemskap. Jag är tämligen trött på flera skribenters förhärligande av den egna gärningen, särskilt i samband med fördömande av andras.

Var är toleransen? Var är förståelsen för att det ibland blir fel? Var är den allmänna medmänskligheten och solidariteten i denna förening? Framför allt, var är källhänvisningarna till en lång rad påståenden? Hur väl underbyggda är en lång rad av tyckande och, ytterst eventuellt, vetande kring en lång rad frågor och vad gör HBK för att skapa normer som hjälper till att styra upp kring detta?

Kanske är det hela politiskt. Jag driver företag, betalar skatt, sociala avgifter och har inte husbilen skriven på firman. Husbilen är gammal som gatan och fullt betald. För de ynka tusenlapparna per år som jag betalar för glädjen att ha husbil anser jag att jag får ett mycket gott värde i retur. Att jag sedan inte kan tömma mina tankar där jag vill, inte får lasta hur mycket som helst och inte heller får parkera var som helst ser jag som ett mindre problem.

Problemet är, som jag ser det, den egocentrering som sker i tråd efter tråd där allt handlar om att det ska vara billigare, snabbare och bättre för oss med husbil. Helst ska allt vara gratis och av premium kvalitet. Med den inställningen har vi gentemot kommuner skapat öppet mål för SCR då kommuner har ett ansvar gentemot framgångsrika företag, liksom mot turister och medborgare. Sett ur det perspektivet kommer husbilar alltid att vara lägst prioriterade. Köpkraften från en normal husbil tror jag näppeligen överträffar vilken annan medelinkomsttagare som helst.

Med detta sagt menar jag inte att vi inte ska fortsätta att upprätthålla en god kamp gentemot SCR och deras idéer men vi kanske ska börja fundera lite över våra egna beteenden och vilka krav vi ställer på såväl trafikverket som enskilda kommuner. Efter en tre veckor lång resa till Lofoten kan jag lugnt konstatera att det är lättare att bli av med såväl sopor som avföring i grannlandet som att få färskvatten. Ibland kostar det en slant och då betalar man utan att knorra men lika ofta är det gratis. Samma sak gäller platser att stå på, har man inte råd med någon hundring då och då kanske man ska fundera över var man vill stå eller om amorteringarna på husbilen är för höga.

Jag vet hur mina behov ser ut och anpassar mig efter dem. Fyller vatten varannan dag och försöker även då att tömma kassetten och gråvattentanken. Ibland får jag betala för att göra det och ibland är det gratis. På samma sätt har jag koll på lastvikt och överlastar alltså inte även om det är frestande vid tyska gränsen. Hittills har jag aldrig blivit bortkörd från någon plats men den tiden kommer säkert. Har aktivt valt att ha en lite mindre alkovbil som går in på en normal stormarknadsparkering, det spelar säkert in, och äger inte markis. Utemöbler används sparsamt och all aktivitet som kan liknas vid camping sker ytterst försiktig och efter den aktuella platsens förutsättningar.

Jag är övertygad om att många tycker att jag är både dryg och mästrande i mitt inlägg och det kan jag ta. Jag hoppas dock på en dialog som är både konstruktiv och närande eftersom jag kan ha fel på en eller annan punkt i mitt lilla anförande.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

Bra tankar har haft husbil sedan 1988 och ser alldeles för mycket dåligt uppträdande men är ganska tuff att säga ifrån och allra helst om dom tror att Allemansrätten gäller för allt vi är alldeles för flata i detta land och kallas rasister direkt om vi inte har den åsikt som gäller för tillfället. Sverige är som en man sagt ett litet land och klarar bara en åsikt åt gången. Tror inte att kommuner vill jävlas med oss men dom är i händerna på egna företagare som driver olika näringsverksamheter och påverkar dom med sina åsikter som oftast är egentillverkade för att tjäna mer pengar. Sen skall man inte underskatta
den svenska sjukan (avund) som har förstört mycket. Nej säg ifrån när ni ser olämpligt beteende då får vi respekt och visar att man kan göra hur som helst som gäst eller hitresande. Sen skulle jag önska att folk talade med varandra lite mer på ställplatserna och inte sitter inlåsta 2 och 2 och ser allmänt rädda vad det verkar att ta kontakt med sin granne. Titta på Borgholms camping där dom har mest gästnätter i hela sverige men irriterar sig 20-30 bilar som står på ställplatsen vid högsäsong, mycket vill ha mer som sagt. Har talat med ägaren där och det var som att tala till en dövstum inte ens ögonen fäste blicken så någon större monolog åstadkom jag inte när jag påtalade att det sköttes exemplariskt renhållning och nedskräpning från husbilsägarna och inte döm få som bor i närheten hade något att erindra om bråk och stök.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

Bra reflektioner "lenandera". Har själv funderingar liknande dina. Jag har också ett flertal gånger skrivit att det gnälls för mycket och att som du skriver allt ska helst vara gratis.
Jag lever efter principen att jag rår mig själv och störs inte så mycket på andras beteende oavsett om det är mot alla regler. Man vet ju inte bakgrunden till varför.
//Tommy :)
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

Jag får ibland känslan av att många i den här klubben på fullaste allvar tror att myndigheter gör allt vad som står i deras makt för att djävlas med husbilsåkare. Lika ofta får jag känslan av att det är en vanlig inställning att allt ska vara gratis, oavsett om det gäller vatten på macken, ställplats i någon gammal bruksort eller att göra sig av med svart/gråvatten.

När man dessutom läser om illdåd som att tömma toakassett i vattendrag (har till och med sett det med egna ögon), tömma gråvatten lite som det passar en och fylla hundra liter vatten på macken utan att fråga så förstår jag att många människor, oavsett om de är anställda i någon rörelse som berör de aktuella frågorna eller bara är vanliga medborgare får en rimligt skeptisk inställning till husbilsåkare.

Efter att ha lurkat (slang för smyga omkring på nätet) här ett par år och varit husbilsägare i snart ett år sticker jag nu ut min orakade haka och påstår att vi får exakt det bemötande vi förtjänar, oavsett hur duktiga vi är som individer. Så länge jag i den här klubben möter gnäll om höga ställplatspriser, överutnyttjande av fria ställplatser (massa möbler, grillar, markiser och annat elände ute) och att det förekommer överlast oavsett fordonstyp så kommer jag fortsätta att överväga mitt medlemskap. Jag är tämligen trött på flera skribenters förhärligande av den egna gärningen, särskilt i samband med fördömande av andras.

Var är toleransen? Var är förståelsen för att det ibland blir fel? Var är den allmänna medmänskligheten och solidariteten i denna förening? Framför allt, var är källhänvisningarna till en lång rad påståenden? Hur väl underbyggda är en lång rad av tyckande och, ytterst eventuellt, vetande kring en lång rad frågor och vad gör HBK för att skapa normer som hjälper till att styra upp kring detta?

Kanske är det hela politiskt. Jag driver företag, betalar skatt, sociala avgifter och har inte husbilen skriven på firman. Husbilen är gammal som gatan och fullt betald. För de ynka tusenlapparna per år som jag betalar för glädjen att ha husbil anser jag att jag får ett mycket gott värde i retur. Att jag sedan inte kan tömma mina tankar där jag vill, inte får lasta hur mycket som helst och inte heller får parkera var som helst ser jag som ett mindre problem.

Problemet är, som jag ser det, den egocentrering som sker i tråd efter tråd där allt handlar om att det ska vara billigare, snabbare och bättre för oss med husbil. Helst ska allt vara gratis och av premium kvalitet. Med den inställningen har vi gentemot kommuner skapat öppet mål för SCR då kommuner har ett ansvar gentemot framgångsrika företag, liksom mot turister och medborgare. Sett ur det perspektivet kommer husbilar alltid att vara lägst prioriterade. Köpkraften från en normal husbil tror jag näppeligen överträffar vilken annan medelinkomsttagare som helst.

Med detta sagt menar jag inte att vi inte ska fortsätta att upprätthålla en god kamp gentemot SCR och deras idéer men vi kanske ska börja fundera lite över våra egna beteenden och vilka krav vi ställer på såväl trafikverket som enskilda kommuner. Efter en tre veckor lång resa till Lofoten kan jag lugnt konstatera att det är lättare att bli av med såväl sopor som avföring i grannlandet som att få färskvatten. Ibland kostar det en slant och då betalar man utan att knorra men lika ofta är det gratis. Samma sak gäller platser att stå på, har man inte råd med någon hundring då och då kanske man ska fundera över var man vill stå eller om amorteringarna på husbilen är för höga.

Jag vet hur mina behov ser ut och anpassar mig efter dem. Fyller vatten varannan dag och försöker även då att tömma kassetten och gråvattentanken. Ibland får jag betala för att göra det och ibland är det gratis. På samma sätt har jag koll på lastvikt och överlastar alltså inte även om det är frestande vid tyska gränsen. Hittills har jag aldrig blivit bortkörd från någon plats men den tiden kommer säkert. Har aktivt valt att ha en lite mindre alkovbil som går in på en normal stormarknadsparkering, det spelar säkert in, och äger inte markis. Utemöbler används sparsamt och all aktivitet som kan liknas vid camping sker ytterst försiktig och efter den aktuella platsens förutsättningar.

Jag är övertygad om att många tycker att jag är både dryg och mästrande i mitt inlägg och det kan jag ta. Jag hoppas dock på en dialog som är både konstruktiv och närande eftersom jag kan ha fel på en eller annan punkt i mitt lilla anförande.
som väntat ingen debatt
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

Tack, inlägget är ett av de bästa och viktigaste vi blivit medvetandegjorda.

Det är nog uppenbart så att många saknar all form av respekt och förståelse för sin omgivning. Kanske är det ett resultat av vår tid.

Om det inte går att få absolut bästa kvalitet helt gratis eller om man inte kan förändra något i exakt samma sekund med ett knapptryck ("svappande") så är det ju katastrof helt enkelt, eller...?!

Vi som flyttar hus på hjul måste inse att vi är gäster oavsett var vi befinner oss.
Som gäst har man att anpassa sig till den person, familj, by, plats, ort eller region man besöker.
Framförallt överutnyttjar man aldrig någonsin gästfriheten utan visar respekt och intresse för sin omgivning.

Vi ställer ödmjukt frågan till vår omgivning om vårt beteende är OK och har sedan ett fritt val att välja att antingen utnyttja eller inte utnyttja de lösningar som andra skapat enkom för oss.

Har vi sedan anledning att agera på grund av något som i grunden är tokfel så måste vi inse att påverkan endast kan ske långsiktigt. Vi bor i ett av få verkligt demokratiska och otroligt förlåtande samhällen och vi måste acceptera att det tar tid och inse att allt kostar pengar (inte gratis!).

Vi som tillhör Husbilsklubben bör absolut sprida positiva tankar och tongångar och visa att vi är respektfulla, engagerade och nyfikna oavsett var vi befinner oss samt visa att vi är beredda att betala för oss.
 
F

F.d. 55695

Guest
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

För att inte enbart framstå som en gnällig besserwisser vill jag även framhålla vilken enorm glädje och hjälp jag har haft av många trådar här. Jag är övertygad om att den höga nivån på kompetens och omdöme någonstans kommer att vara det som profilerar HBK i framtiden. Jag har löst många problem med vår husbil genom att söka i forumet och lärt mig väldigt mycket både inför köp och under tiden som nybliven ägare av husbil.
 

Micke C

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
4290
Medlemskap
2021
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

Tack "lenandera", det bästa jag läst här på forumet på länge. Har varit med i klubben några år nu, och för vart år ökar gnällandet i olika trådar och ute i verkliga livet så tenderar det oxå att bli sämre uppträdanden från vissa husbilsägare. Allt för många överutnyttjar den frihet som finns och skapar sina egna regler.
Senast i natt när vi stod på den "enormt dyra" och nyanlagda ställplatsen i Trollhättan ( har disk. i en sep. tråd) så stod det två bilar på parkeringen 10 m från ställplatsen. Har man inte råd/vill stå gratis så är det inte särskilt smart att göra det strax intill organiserade ställplatser eller campingar, det kommer bara att slå tillbaka i negativ riktning mot oss alla. Men som sagt vissa ser inte framåt, hur många finna platser kommer att försvinna genom missbruk?

Det är bara vi själva som genom att aktivt påverka och sunt förnuft kan behålla den frihet som finns.

Micke C
 
F

F.d. 25045

Guest
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

Håller med om en del, men med pris på varor o tjänster är det så för min del att jag förbehåller mig rätten att tycka att det är förhållandevis dyrt på "ställplatserna" i Sverige och då hoppar jag dessa. Att ha en åsikt eller avvikande åsikt är inte gnäll utan just en åsikt.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

Ett stort tack till framförallt lenandera men även Impala-Flamman för mycket bra inläggs omsäger det mesta i ämnet. Det som slog mej när jagläste var att kanske HBK börjar bli som media, fokuserar på det negativa för det är det som "säljer". Sen måste. Jag berätta om våra upplevelser i går natt. Vi var på den nyöppnade ställplatsen i Karlsborg där CSS (Calrsborgs segel sällskap) efter mycket problem med kommunen äntligen fått tillstånd att starta för en vecka sedan. Dom har 32 platser med el, väl uppmarkerade och skyltar som anger var man får stå, där man vill ha husbilar och med avsatta områden för att klubben själva ska kunna använda kranar, ramper etc. Dessutom har man avsatt gräsytor där husbilister ska kunna ta ut stolar, bord, grillar mm för att umgås. När det var dags för betalning igår kväll stod 3 av 11 bilar utanför markerat område, bl.a. blockerades klubbens mastkran av en husbil, som till råga på allt vägrar flytta sej vid tillsägelse... Nu flyttade dom på morgonen men inte vid tillsägelse igår kväll...

Denna upplevelse stämmer väldigt bra överens med trådskaparens inlägg och titel. För 3 av 11 "dög" inte de uppmarkerade platserna utan dom tyckte tydligen att dom hittat bättre ställen där dom själva kunde bestämma att det var ok att stå, trots 23 tomma markerade platser. Stället drivs av en ideel förening som HBK och jag undrar vad dom tycker om husbilar om detta fortsätter...

Vill avsluta med ytterligare tack för en mycket bra tråd av trådskaparen!
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

Inne i Trollhättan? Jag har för min del lite svårt att förstå varför man skulle vilja trängas med folk där.
Under några höstar har vi rastat i trakten på väg hem från kontinenten men då vid den mycket givande fågelsjön Hultsjön några km Ö om staden. En P-plats med information om fågellivet finns vid sjöns V strand.
Vid det senaste besöket i fjol höst fick jag nöjet att se en adult havsörn fånga en braxen(?) ett par hundra meter ut i sjön.
Hitintills ingen trängsel på denna plats och aldrig någon annan husbil.

aake

Redigerat: Detta var en kommentar till inlägg nr 10, men ett par andra hann komma in emellan.
 
Senast ändrad:

Bernt-00

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2022
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

Parkera över natten finns det ju många platser efter vägarna, när man har hundar med vill man ju ha platser i närheten av skog som man kan gå och ströva i. /Bernt
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

Efter att åkt igenom hela Finland under ett par veckor så hittade jag något som man saknar i Sverige.
Där hade man möjlighet att för 1/2 Euro ,kunna tömma toa och fylla på dricksvatten.
Det skulle jag gladeligen betala en femma för :yes:

På svenska sidan i höjd med Arvidsjaur ,så var bilen så full med mygg och andra "husdjur" att man inte kunde se ut längre.
Vi stannade till vid en mack och frågade om det var ok att tvätta av fronten utanför tvätthallen (för smalt att åka in) , även detta hade jag gladeligen betalat för om möjligheten fanns.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

Deras camping har 4 husbilstvättplatser☺

Jag menar Arvidsjaurs camping, vet inte vad dom skulle ta för att få tvätta husbilen.
 
Senast ändrad:
E

Elisabeth57

Guest
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

Bra skrivet. Vi är också relativt nya medlemmar. Vi försöker bortse från gnällspikeriet och gläds istället åt intressanta inlägg om positiva upplevelser och goda tips från andra medlemmar. Stanna kvar!
Elisabeth och Christer
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

Deras camping har 4 husbilstvättplatser☺

Jag menar Arvidsjaurs camping, vet inte vad dom skulle ta för att få tvätta husbilen.[/quote
Vilken ironi , vi åkte 4,5 mil till och tog in på nästkommande camping.
Hade vi vetat att man kunde tvätta bilen på campingen i Arvidsjaur , så hade vi stannat där, denna information ser man inte på "appen" ,utan måste man tydligen lära sig av erfarenhet.
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

tycker att trådskaparen är i stort sett helt rätt ute.Allt kan ju inte vara gratis bara för att jag lever i husbil.Ocker är ju en sak men kostnad för tillhandahållen service en annan sak.Som campare sen 1958 tycker jag att man skall söka samarbete och gemensam linje med SCR.Varför bara koll.kurs och taggarna utåt.SCR har långtifrånt rätt i allt de gör men någonstans måste det gå att finna ett gemensamt mål.Själv går jag in på SCR ansluten camping vid behov,men väljer bort den om alternativ finns.För mig är husbilen en del av mitt rörliga friluftsliv.Hitintills i år har det blivit ett besök på camping.Men våra övernattn.blir där vi vill vara inte där det är gratis.Vill vi bo i Berlin C hjälper det ju föga att det är gratis 2 mil utanför.Visst är det ofta en blygsam kostnad ute i EU på en plats, men 10-15 Euro för en central park.är långt ifrån ovanligt.
 
Toppen