• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bör vi kanske se över vårt beteende?

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

Nja nu tror jag att du missförstår helt här , man har rätt att åka på mindre vägar som inte är belagda med förbud mot motorfordon , man kan göra upp en eld om försiktighet iaktages , du kan övernatta om man inte skräpar ner eller på annat sätt förstör , terrängkörning med husbil är väl knappast aktuellt vad jag kan förstå med sunt förnuft behöver man inte komma i konflikt med markägare heller om man uppför sig som folk , däremot enskilda vägar där är det annat men vägar som uppburit bidrag från staten får man åka på det är vad staten kräver av markägarna som motprestation till bidraget som ges ut. :):):)
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

Allemansrätten innefattar inte någon som helst rätt för dig att köra med din husbil var du vill. Det är just ett sådant resonemang/beteende som skapar konflikter med markägare o gemene man...

Citat:
"Allemansrätten gäller för att fritt röra sig till fots, cykel, häst eller på skidor på ett sätt som inte låter naturen komma till skada. Det finns alltså ingen motoriserad Allemansrätt. Bil, MC, moped eller andra motordrivna fordon får följaktligen inte köras i terräng. Inte heller får de brukas på vägar som inte är avsedda för motortrafik"

/ TommyQ

Nej, inte heller jag begriper på vilket sätt terrängkörning kommer in i detta sammanhang. Och för den delen inte heller på vilket sätt husbil skiljer sig från andra motorfordon när det gäller förbud att köra i terräng.
Elegance skrev om att stanna vid vackra platser och vad jag förstår finns ingen lagstiftning som förbjuder vare sig husbilister eller andra att göra detta.

aake
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

Nej, inte heller jag begriper på vilket sätt terrängkörning kommer in i detta sammanhang. Och för den delen inte heller på vilket sätt husbil skiljer sig från andra motorfordon när det gäller förbud att köra i terräng.
Elegance skrev om att stanna vid vackra platser och vad jag förstår finns ingen lagstiftning som förbjuder vare sig husbilister eller andra att göra detta.

aake

Du har så rätt aake och vi en har en fantastisk natur i Sverige som vi kan utnyttja när vi är ute med våra husbilar. Men rätten att köra eller inte köra på vissa vägar, samt att stanna på natursköna platser med husbilen regleras inte av allemansrätten som Elegance lät påskina.
Om du googlar på "allemansrätten" så kommer du att finna exakt den text som jag citerade...

/ TommyQ
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

Nja så är det inte riktigt du får stanna och parkera efter ex.vis en mindre väg om utrymme finns och vägen inte tar skada där kan du övernatta om du vill det finns ingen lag som förbjuder detta i Sverige . Vad gäller terrängkörning i naturen sommartid med motorfordon är det mig veterligt endast renskötarna som får köra har en kompis som är renskötare och han har förklarat det för mig eftersom han kör crossmc på dagarna i sitt arbete , men det kan ha ändrats inte vet jag. Och att vi kan fricampa som många gör är möjligt tack vare allemansrätten och det ska vi vara rädda om, det finns hundratals mil med småvägar som har unika möjligheter för oss att utnyttja och då helst vid bärsäsongen lingon , blåbär , hjortron och då inte fisket att förglömma då är det perfekt att ha med sig "huset" på plats :spinny::spinny:
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

Apropå ställplatser jag/vi som är van att man kan fricampa vid sjöar och åar i vacker natur att vakna upp till med strandtomt :) :) Hitills i sommar har vi gjort ett par långsvängar neråt södra delarna i sverige och min fru påpekade gång på gång om man har avskaffat allemansrätten där nere??? Det var stenar , bommar, och förbudsskyltar här o där jag hade inte reflekterat så mycket på det faktiskt eftersom vi valde ställplatser och campingar vid övernattningar.

All övernattning i dom delarna av landet blir nåt slags gruppboende.

Tommy R
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

All övernattning i dom delarna av landet blir nåt slags gruppboende.

Tommy R
Haha visst är det så, några meter mellan bilarna och då som vissa anser att man inte ska fälla ut markisen eller ta fram stolar o bord heller men valet är fritt och upp till var och en :):):)
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

Funderar om jag skall sätta en markis på andra sidan också, kör redan olagligt (övervikt) så
några kilon till var väl fasen detsamma.
Tommy R
 
F

F.d. 55695

Guest
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

Att folk norrut, främst då kanske Bräcke och Timrå, förfasar sig över trångboddhet och korta avstånd mellan husbilar kan jag förstå och respektera. På samma sätt kan jag respektera att folk i mer bebyggda trakter inte uppskattar uppställning framför den egna utsikten (i synnerhet inte om du är fastighetsägare med utsikt) eller att det förkommer markiser, utemöbler och annat på en i sammanhanget tämligen allmän plats. Det jag syftade på i mitt inlägg är att vi måste börja betrakta oss med andras ögon och inte våra egna. Alltså kräver det mer hänsyn och taktkänsla (och ibland även monetära medel) att bedriva husbilsliv i landets södra delar.

Att folk bryter mot lagar och regler kommer jag aldrig att tycka är bra. Kör du med överlast så bryter du mot lagen, hur korkad lagen än kan vara. Vill man då skruva i en markis till för att ytterligare öka lagstridigheten och risken för ännu högre böter menar jag att man antingen informerar om detta för att visa sitt missnöje med de tidigare framförda åsikterna alternativt tycker att det är värt priset med höga böter/indraget körkort för överlast.

Framför gärna synpunkter, för eller emot, men var gärna lite seriös. Din överlast kan skapa situationer som drabbar andra. Din markis kan på fel plats och i fel sammanhang skapa minskade möjligheter att ägna sig åt husbilsturism. Det krävs både takt och ton, snarare än sarkasm och ironi för att inte störa allmänhet, markägare, kommuner och campingägare. Jag tycker mig sakna den insikten i de senaste inläggen.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

Under Markisen Här snackar vi om vad som helst och har det gemytligt. Självklart ska vi följa lagar, förordning och praxis. Ett missförstånd bland sommarstugeägare som har en fastighet är just att de tror att de äger utsikten. Det gör dom inte.

Jag skulle aldrig ta hänsyn till någon fastihetsägares utsikt om jag är själv på platsen och har i övrigt rätt att stå där. Däremot tycker jag det är olustigt att vi klumpar ihop oss i stora, täta parkeringar som om vi hade parkerat på en campingplats. Vill man stå i klungor så kör in på en camping om det finns plats där. Nej, sprid ut er med ca 30-40 m mellanrum och finns det inte plats så kör vidare.

Bilen skall parkeras i anslutning till gata/väg. Markis, bord, stolar och grill skall placeras enligt allemansrätten. Dvs inte störa fastighetsägare, inte på parkeringar, gator, vägar motorvägar mm. Med andra ord: Bilen på "svarta" ytor och övrig utrustning utanför bilen på "gröna" ytor.

På camping och ställplatser gäller särskilda regler, unika för respektive plats enligt respektive ägare.

Vid parkering i anslutning till ett arrangemang gäller arrangörens regler.

Hur svårt kan detta vara i lilla Sverige? Det fungerar ju i Europa i övrigt, inkl en viss, mellan parterna, överenskommen "allemansrätt".
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

Det är bra att det kommer in seriösa inlägg då blir bättre balans i tråden.
Trodde inte att någon skulle ta det här med markisen på allvar.
Allvar är det däremot att vi kör med övervikt.

Tommy R
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

Det är bra att det kommer in seriösa inlägg då blir bättre balans i tråden.
Trodde inte att någon skulle ta det här med markisen på allvar.
Allvar är det däremot att vi kör med övervikt.

Tommy R

Tycker det är bra att några lättar upp stämningen med lite humor i denna trista tråd!
Åke:spinny:
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

Att folk norrut, främst då kanske Bräcke och Timrå, förfasar sig över trångboddhet och korta avstånd mellan husbilar kan jag förstå och respektera. På samma sätt kan jag respektera att folk i mer bebyggda trakter inte uppskattar uppställning framför den egna utsikten (i synnerhet inte om du är fastighetsägare med utsikt) eller att det förkommer markiser, utemöbler och annat på en i sammanhanget tämligen allmän plats. Det jag syftade på i mitt inlägg är att vi måste börja betrakta oss med andras ögon och inte våra egna. Alltså kräver det mer hänsyn och taktkänsla (och ibland även monetära medel) att bedriva husbilsliv i landets södra delar.

Att folk bryter mot lagar och regler kommer jag aldrig att tycka är bra. Kör du med överlast så bryter du mot lagen, hur korkad lagen än kan vara. Vill man då skruva i en markis till för att ytterligare öka lagstridigheten och risken för ännu högre böter menar jag att man antingen informerar om detta för att visa sitt missnöje med de tidigare framförda åsikterna alternativt tycker att det är värt priset med höga böter/indraget körkort för överlast.

Framför gärna synpunkter, för eller emot, men var gärna lite seriös. Din överlast kan skapa situationer som drabbar andra. Din markis kan på fel plats och i fel sammanhang skapa minskade möjligheter att ägna sig åt husbilsturism. Det krävs både takt och ton, snarare än sarkasm och ironi för att inte störa allmänhet, markägare, kommuner och campingägare. Jag tycker mig sakna den insikten i de senaste inläggen.

Ännu ett briljant inlägg... Tack leandera. Mer än 300 tack på inlägg #1 visar att väldigt många håller med dig.
Att det också kommer en del sarkasmer och tveksam humor från en del är synd, men så är det ofta. Det du tar upp är oerhört viktigt för alla HB-åkare. Vi kan som sagt inte kräva att bli omtyckta o välsedda. Vi måste förtjäna det...

/ TommyQ
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

Hej lenandera

Erkänner att det här med markisen var ett dåligt skämt, när det gäller överlast är det
ett problem som jag tyvärr inte kan göra något åt, nu rör det sig inte om så många
kilon, vi lämnar numera cyklarna hemma. Skillnaden mellan oss och tror jag tusental
andra är att vi vet om vår överlast.

Ha en fortsatt trevlig sommar.

Tommy R
 
Toppen