• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hålla plats... på en ställplats

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Eftersom det finns olika uppfattningar om det är rätt eller fel att "hålla en plats till en kompis" på en ställplats...så undrar vi om det är den allmänna uppfattningen bland husbilsåkare om att det är ok eller fel att sätta ut nivåklossar , stolar etc för att hålla en plats.
Själva tycker vi att det är fel och liknar camping inte ställplats besök.
Hur tusan skulle det se ut om man håller platser på IKEA parkeringen för en polare....mamma mia.:rolleyes:
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Hålla plats... på en ställplats

"Hoppas att ni kommer att råka ut för att saken är biff... någon gång.
Att det förekommer dagligen på massor av ställplatser över hela Europa vet jag men tycker inte att det är fair för för de som vill söka en plats och det ligger 2 nivåklossar utlagda... själv skulle jag utnytja dessa för min inkvartering. Tack för att ni förberett min ankomst".
---------------------------------------------------------------------

Detta är ditt svar på ett inlägg som handlade om Fam. Hianders som blev erbjudna av HBK-kompisar att få en plats vikt vid en ankomst senare än dom själva.

Vi svarade då på din kommentar och fick ovanstående svar...???

Tråd = Smedjebacken el Malingsbo/Kloten


Vårt svar till dig är:
- Europa är Europa och Sverige är Sverige, vilken tur att det finns länder utanför Sverige där man är lite mer toleranta...

Det är väl självklart att man ska kunna reservera och betala för en plats på en ställplats innan ens bekanta anländer och det oavsett om det är ankomstdagen eller dagen innan.

När du dyker upp på ställplatsen, så möts du kanske av klossar och stolar - frågan är om det är jag som åkt iväg för att handla eller om det är platsen som min kompis ska stå på när han anländer - vad är skillnaden ???

Ju fler inlägg vi läser om denna "problematik", desto mer längtar vi till t.ex. Tyskland eller övriga Europa !

PS. En ställplats är inte en parkering utan en plats att sova över på under ordnare former - kan liknas vid en enklare camping !
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Hålla plats... på en ställplats

Definition av ställplats igen?

Fransmän skulle kasta allt som är lämnad på platsen och långt! Så länge platserna är inte numrerade (=camping) och bokade i förväg,kan man inte reservera de för sig själv eller någon annan! Åker du, måste någon annan kunna ta din plats, även om det bara är för att handla.

Vi har stannat på hundratals parkeringar och ställplatser i Europa, ingenstans accepterar man reserveringar i form av vänner eller möbler eller klossar. Varför skulle man det? Dessutom står det skyltar på många platser att så gör man bara inte! Fast det finns många som försöker....

jyrki
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Hålla plats... på en ställplats

Anita & Jyrki !

Vet inte vart ni varit i Frankrike, men vi kan försäkra er om att överallt där vi "satt ner våra bopålar" på 100-tals ställplatser i Frankrike, så är det naturligtvis tillåtet att lämna sin plats med husbilen för att t.ex. åka och handla, göra en utflykt eller för att fylla på gasol.

Dessutom har vi - naturligtvis med ställplatsägarens goda minne - reserverat och betalt en plats för vänner som är "på gång" - samma dag eller dagen efter.

Det kanske är så att man tror - men inte vet - vad som gäller !
 
E

Ericsson c52

Guest
Sv: Hålla plats... på en ställplats

har ni svårt att läsa kolla inlägg 2
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Hålla plats... på en ställplats

Delade känslor. När vi var på charterresa på Mallorca på70-talet, och alla solstolar vid poolen "reserverades" av någon, som varje natt mellan 03.00 och 06.00 lade ut handdukar och vände på samtliga stolar upp och ner.
Under förmiddagen kom ett stort sällskap tyska turister och insisterade på att dom reserverat samtliga stolar. Hotellet sade sig inte veta om någon sådan reservation, så en del intressanta argument/gräl uppstod.
Då bestämde jag mig för att inte acceptera den typen av översitteri.
När vi varit ute i Frankrike och Tyskland, däremot, tycktes det på en del ställplatser vara normalt att ställa ut möbler om man åkte iväg över dagen för att återvända till samma plats lite senare. Alla verkade acceptera den ordningen utan protester.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Hålla plats... på en ställplats

"Hoppas att ni kommer att råka ut för att saken är biff... någon gång.
Att det förekommer dagligen på massor av ställplatser över hela Europa vet jag men tycker inte att det är fair för för de som vill söka en plats och det ligger 2 nivåklossar utlagda... själv skulle jag utnytja dessa för min inkvartering. Tack för att ni förberett min ankomst".
---------------------------------------------------------------------



Vårt svar till dig är:
- Europa är Europa och Sverige är Sverige, vilken tur att det finns länder utanför Sverige där man är lite mer toleranta...

---------------------------------------------------------------------

Jag har åkt i vad ni kallar Europa...det Europa som jag hoppas Sverige ingår och jag kan upplysa er om att den tolerans ni talar om har vi aldrig upplevt...
att Tyskar lägger ut handukar vid poolen på charter hotell är samma typ av dumhet som ni upplever som tolerans...
Har man ankommit till platsen och betalt...så tycker jag att man kan nyttja den som man behagar och följa lokala regler.
 
Senast ändrad:

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Hålla plats... på en ställplats

Till Sonic !

"Har man ankommit till platsen och betalt...så tycker jag att man kan nyttja den som man behagar" - skriver du.

Ja, det är ju det vi har skrivit om flera gånger nu - har man betalt för sin plats, så åker man ju naturligtvis och handlar och återvänder till ställplatsen och till sin "tomt" där man ställt ut möbler för att påtala att just den tomten är upptagen...!

Tyskar på charterhotell, för övrigt - vad i all sin dar har det med dessa inlägg att göra ???

Det är bara att inse fakta - Europa är Europa och Sverige är en litet husbilsland med få och små ställplatser där svenskar under stundom infört egna regler avseende det ämne vi just nu diskuterar !
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Hålla plats... på en ställplats

Det är bara att inse fakta - Europa är Europa och Sverige är en litet husbilsland med få och små ställplatser där svenskar under stundom infört egna regler avseende det ämne vi just nu diskuterar !


Jag tolkar er inställning till att... vill man uppleva utlagda nivå klossar och uppbokade ställplatser så bör man åka till Tyskland...med tolerans ??
Vill man uppleva möjligheten att hitta en ställplats utan en massa pryttlar utlagda... så får man hålla till godo med få och små ställplatser i lilla avkroken Sverige som inte längre platsar i Europa.

Sen vill jag understryka att frågan från början gäller om man skall få paxa plats på en ställplats... inte en campingplats.
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Hålla plats... på en ställplats

Sonic,

Du har rätt i dina antaganden, så när som på en punkt, nej, två punkter -

1. det gäller inte bara Tyskland utan större delen av Europa !
2. Sverige tillhör Europa, tycker även vi !

Du skriver avslutningsvis:
"Sen vill jag understryka att frågan från början gäller om man skall få paxa plats på en ställplats... inte en campingplats".

Det är och har hela tiden varit ställplatser vi diskuterat och på sådana kan man reservera plats på i större delen av Europa förutsatt att man själv befinner sig på ställplatsen i fråga och att man betalt för sin kompis i förväg !
 
F

F.d. 55532

Guest
Sv: Hålla plats... på en ställplats

På gratisplatser tycker jag inte du skall kunna reservera, liknar ju att reservera parkeringsplatser. Det finns ju bemannade ställplatser du kan ringa till och reservera ute i
Europa. Om du kommer till ett ställe och betalar för kompisen tycker jag det är ok.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hålla plats... på en ställplats

Ett lite knepigt resonemang om man drar det till sin spets. Tänk att man betalar en parkeringsplats i ett P-garage för 10 timmar och lämnar platsen efter två timmar för att utföra vissa andra uppgifter och återkommer efter ytterligare två timmar och kräver platsen åter:confused:
Inbillar mig faktiskt att ingen skulle flytta på sig om man krävde det, även om man kunde uppvisa biljett.
Men har man erlagt avgift för en numrerad ruta för viss tid är det en helt annan sak. På t.ex campingar brukar det inte vara några problem då man oftast anvisas en ruta. Men checkar man ut är reservationen borta.

Klossar och annat som ligger kvar är bara att ta in i bilen och lämna till polisens hittegodsavdelning.:)

Förresten kör man i sällskap ankommer man väl även samtidigt, eller?
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Sv: Hålla plats... på en ställplats

Hålla en plats åt en kompis har ju lite med tidsaspekten att göra, om kompisen kommer inom en snar tidsrymd är det förmodligen lättare att få acceptans för en "bokning" bredvid sin egen bil, men en förutsättning är nog att man betalt i förskott för den "bokade" platsen, en inte alldeles enkel fråga och det kan nog bli diverse diskussioner på plats om det hela.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hålla plats... på en ställplats

Jag har råkat ut för detta två gånger i Moseldalen och för mig är det fullständigt obegripligt hur någon kan bära sig åt på det viset! Båda gångerna var det svenskar som lyckades störa friden på det sättet! Vid ett tillfälle togs hindren bort framåt kvällen eftersom den förväntade kompisen tydligen hade kommit på andra tankar och valt någon annan ställplats.

Jag gillar det inte!

Jappe
 

idemis

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
14043
Medlemskap
2025
Sv: Hålla plats... på en ställplats

En ställplats är en tillfällig övernattning för enstaka nätter och ej för längre uppehåll. Att hålla ställplats för en kompis eller åka ifrån platsen och tro att den är reserverad när man kommer tillbaka senare är ett otyg. Vill man reservera platser så är det camping som gäller.

Kan man köpa husbil för 500tkr och mer bör man också i de lägen, att man skall träffa kompisar som kommer vid olika tidpunkter, kunna boka in sig på en camping.

Har upplevt vid flera tillfällen med båten, kompisar som försöker blockera platsen intill i gästhamnar med linor och dylikt. Det blir ett himla liv på nya ankommande båtar då det oftast är brist på platser. Hamnkaptenen tar alltid bort sådana blockeringar då detta oskick inte accepteras.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Hålla plats... på en ställplats

Anita & Jyrki !

Vet inte vart ni varit i Frankrike, men vi kan försäkra er om att överallt där vi "satt ner våra bopålar" på 100-tals ställplatser i Frankrike, så är det naturligtvis tillåtet att lämna sin plats med husbilen för att t.ex. åka och handla, göra en utflykt eller för att fylla på gasol.

Dessutom har vi - naturligtvis med ställplatsägarens goda minne - reserverat och betalt en plats för vänner som är "på gång" - samma dag eller dagen efter.

Det kanske är så att man tror - men inte vet - vad som gäller !

Vi har övernattat minst hundra gånger under åtta år på många olika ställplatser och fricampingar i Frankrike, norr och söder, väst och ost, aldrig har det varit tillåtet att hålla eller reservera en plats. Det är ju alltid tillåtet att lämna, men inte reservera, märka sin plats. Kommer du tillbaka och platsen finns inte kvar... då finns den inte.

Platserna är ju inte numrerade! Vem håller registret att du har betalt just den platsen? Tänk att du kör in genom automatbommen, du kan inte ens betala för två! Om det inte finns en bom, platsen bredvid dig är den enda lediga om din kompis har inte kommit... Hur förbjuder du mig att ta den om jag kommer innan din kompis? Inte en chans, hur många biljetter från betalautomaten du visar en fransman eller mig!

Har du testat dina reservationer om ställplatsen är populär och nästan full? Gör det så lär du!

Vi har varit många gånger med att fransmännen har helt sonika flyttat andras möbler och förklarat att så där gör man bara inte, och de måste vara j...a utlänningar som inte vet detta! (Vi talar komplett franska...)

Obs! Platser vi talar om är obemannade ställplatser utan eller med bom, utan eller med betalning. Men inte med personal på platsen.

Men vi har aldrig campat där. Det kanske finns mellanting, mellan camping och ställplats, inte vet jag. Detta med ställplatser tror jag inte, jag vet!

Hälsning jyrki:)
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen