• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avgift 95kr för att boka camping i Mölle

BirgittaK

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Örebro
HBK-Nr
13144
Medlemskap
2024
Hej är på resande fot och skulle boka plats på First camp i Mölle. Efter några signaler kom jag till en bokningscentral som sa att de kunde ta emot bokningen eftersom de inte hunnit svara på campingen. När bokningen var klar meddelade damen att det kostade 95kr att boka via henne som läggs på priset för campingen. :swoon:
Låter ju inte klokt att campingen har en "service" och låter kunden betala för en tjänst de inte hinner utföra. Vill de ha kunder eller...?
Jag kommer inte be om att få bo hos dem för en extra kostnad på 95kr fler gånger. Vet inte om First är en kedja då gäller förmodligen samma villkor på flera platser.
I min värld lever en camping på att folk är ute och reser och lätt flyttar mellan platser. Tror det fortfarande är vanligt att slå en signal till campingen man vill besöka. Verkar ha fel där ifråga om Mölle.

Kör försiktigt ute på vägarna!:yes:
Birgitta o Peder
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Avgift 95kr för att boka camping i Mölle

Ja campingarna tar betalt för att boka, helt sanslöst. Var på Kristianopels Resort (redan namnet tyder på viss hybris) de tog också betalt för bokningen.
80:- med 50% rabatt om man bokar över internet.
Priser i övrigt:
    • dygnspris med el 285:- varav el 45:- bra betalt för strömmen på sommaren!
    • 5:- för dusch
    • 25:- för WiFi 4 timmar
    • inga diskställ, inga proppar, inget diskmedel i disk
    • snuskig hantering vid latrintömning, ingen möjlighet att tvätta sig efter
    För övrigt en vacker och fin plats.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Avgift 95kr för att boka camping i Mölle

Jeg kan forstå at en plass som tilbyr 16A uttak tar godt betalt, ser stadig flere husbilar med 2 bodels-AC som står og brummer fra de kommer til de drar. Det blir mange kWh pr døgn ut av dette.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Avgift 95kr för att boka camping i Mölle

Tycker nog att det är rimligt att campingen tar betalt för sina tjänster.
Att förboka är ju en tjänst utöver själva campingavgiften. Sedan kan man naturligtvis diskutera kostnaden för förhandsbokning.

All service måste ju betalas på något sätt och de stora kedjorna ser till att täcka upp.
Däremot har ju oftast en mindre camping både billigare o bättre service.
Man kanske då ska välja dem.
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
121
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Sv: Avgift 95kr för att boka camping i Mölle

Hej Birgitta o Peder

Vi bokade First camp i Torekov vid midsommar (3-dygn)
Helt vanlig plats, inte stranden fick en räkning på 1580 kr ?
Ringde dom och undrade vad dom sysslade med.

Var precis hemkommen från en tjänsteresa i från Dortmund.
Där bodde vi på 4-stjärningt hotell med frukost (dubbelrum) =56 Euro/dygn

Samma pris alltså ?

Förklarade för att dom, att dom håller på att ta dö på sig själva om dom ska ockra på detta viset.

Sen klagar campingägarna på att husbilarna fri campar/alt står på ställplats ?

Hur blev det med midsommar då ?, vi avbokade och gick på en trevlig fest istället för att gynna first camp :D.
Kommer inte att välja dessa campingar, så länge dom ockrar på detta vis

Med vänlig hälsning Per
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Avgift 95kr för att boka camping i Mölle

Jeg kan forstå at en plass som tilbyr 16A uttak tar godt betalt, ser stadig flere husbilar med 2 bodels-AC som står og brummer fra de kommer til de drar. Det blir mange kWh pr døgn ut av dette.
Jovisst, men då är det bättre att ta betalt/kWh eller säkra ner till 6 A. 45:- för att köra kylskåpet och och laddaren (vilket är vad de flesta gör) är inte rimligt.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Avgift 95kr för att boka camping i Mölle

Hej Birgitta o Peder

Vi bokade First camp i Torekov vid midsommar (3-dygn)
Helt vanlig plats, inte stranden fick en räkning på 1580 kr ?
Ringde dom och undrade vad dom sysslade med.

Var precis hemkommen från en tjänsteresa i från Dortmund.
Där bodde vi på 4-stjärningt hotell med frukost (dubbelrum) =56 Euro/dygn

Samma pris alltså ?

Förklarade för att dom, att dom håller på att ta dö på sig själva om dom ska ockra på detta viset.

Sen klagar campingägarna på att husbilarna fri campar/alt står på ställplats ?

Hur blev det med midsommar då ?, vi avbokade och gick på en trevlig fest istället för att gynna first camp :D.
Kommer inte att välja dessa campingar, så länge dom ockrar på detta vis

Med vänlig hälsning Per

Är du säker på att det inte var helpension, inkl städning av husbilen?
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Avgift 95kr för att boka camping i Mölle

Visst kan man tycka att 1580 kr är dyrt till och med riktigt dyrt.
Men var det torsdag till söndag? Många campingar höjer till midsommar
ibland på grund av arrangemang som ordnas eller bara för att nyttja läget lite.

Bokade i Nora i midsomras och fick köpa paketet tors-sön men det stanna på tusenlappen.
Visserligen en enklare camping än Torekov.

Det haltar lite att jämföra hotellrum i Tyskland med västkustcampingar, det ger inte mycket.
Som sagt lite dyrt men det är INTE ocker!
 
F

F.d. 52918

Guest
Sv: Avgift 95kr för att boka camping i Mölle

Denna utgåva av "svensk Camping" börjar man undra över vad dom sysslar med.Visserligen kostar det 100.- i avgift,ingen större kostnad,,,,,,,,,,,,men det man undrar över,,,inte någon camping upplyser oss om vad kostnanden är för de olika tider under 2014,,och går man in på deras hemsida,,,får man inget svar.Vi har ofta åkt ut till Lerbergets camping förr,men att ringa ut,ingen svarar,ingen upplysning på nätet av deras kostnad pr dygn eller platser.Men det är väl samma företag som First camping i Mölle.Man undrar vad dom sysslar med?
Vad jag kan se,finns det ingen upplysning längre ,tider eller kostnader längre i " Svensk Camping" ,,,det tycker jag är ett krav från oss campare.
Jag kontaktade genom mail till " Svensk Camping",,,och fick ett svar från en anställd,,,,som jag tror inte ens kunde stava till " Camping"
Synd jag inte har deras svar kvar.
Förlåt om jag verkar gnällig.
Ingrid
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Avgift 95kr för att boka camping i Mölle

Men ff är det väl fritt val för var o en var man skall lägga sina pengar.
Är det för dyrt på Ica så får man väl ta Coop, Willy alt Lidel eller Netto som oftast ligger i utkanten. Vad jag vet så har ingen av dem betaltvång. Samma gäller väl med campingar :confused:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Avgift 95kr för att boka camping i Mölle

Tidsandan kräver lite girighet! "Man är väl inte dum"!

Jappe
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Avgift 95kr för att boka camping i Mölle

Antar du menade mitt inlägg Men du bestämmer ju själv vad du lägger dina pengar på. Men att kräva o bo på gräddhyllan till mindre än vandrarhemspriser funkar nog ingenstans.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Avgift 95kr för att boka camping i Mölle

Jag har själv satt ett pris jag kan betala för en natt på camping, och det är 250:-. Kostar det mer åker jag vidare, eller fricampar och köper ett flak öl för pengarna.
Att ha en campingkatalog utan priser är skit. Hur skulle det se ut om Jula och Biltema inte hade priser i sina kataloger? Jag har börjat utnyttja fristående campingar i sommar, de har i allmänhet god service. Nästa år kommer jag inte att lösa campingkort.
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Avgift 95kr för att boka camping i Mölle

En liten fundering... Ser ofta kommentarer om att om det kostar mer än xxx kr så åker man vidare till en annan camping/ställplats som är några tior billigare...
Har ni räknat på vad det kostar att köra till det billigare stället. Den rörliga driftkostnaden för en husbil torde ligga på några tior per mil (diesel, däckslitage, service, värdeminskning etc...)
Detsamma gäller om man kör omvägar för att hitta billigaste gasolen.

Personligen så kör jag inga omvägar för att hitta billigaste alternativet om det inte handlar om extrema fall. Tycker det finns trevligare sätt att tillbringa kvällen på än att bränna asfalt o diesel på att leta billigaste övernattningsplatsen

/ TommyQ
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Avgift 95kr för att boka camping i Mölle

Om jag har uppfattat priset rätt, så tar Ljungens camping i Falsterbo 600:- för en natt med ström, under hästhoppningsveckan 5300:- Ursäkta men det priset betalar inte jag. Nästa år kanske det är det dubbla, om man inte sätter ner foten. I norra Sverige ligger priserna mellan 200 och 250:-. Vi var på Bornholm en vecka, vi betalade 3330:- Campingplats med ström och färja tur o retur Ystad, Det tycker jag är helt ok.
I campingkatalogen ska priser finnas så man slipper åka runt och leta. Jag vägrar betala ockerpriser. Jag ska veta vad det koster innan man står inför fullbordat faktum och känner sig väldigt dum.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Avgift 95kr för att boka camping i Mölle

En liten fundering... Ser ofta kommentarer om att om det kostar mer än xxx kr så åker man vidare till en annan camping/ställplats som är några tior billigare...
Har ni räknat på vad det kostar att köra till det billigare stället. Den rörliga driftkostnaden för en husbil torde ligga på några tior per mil (diesel, däckslitage, service, värdeminskning etc...)
Detsamma gäller om man kör omvägar för att hitta billigaste gasolen.

Personligen så kör jag inga omvägar för att hitta billigaste alternativet om det inte handlar om extrema fall. Tycker det finns trevligare sätt att tillbringa kvällen på än att bränna asfalt o diesel på att leta billigaste övernattningsplatsen

/ TommyQ

Tänk så mycket man kan "tjäna" om man låter bilen stå.:rolleyes:
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Avgift 95kr för att boka camping i Mölle

Vi lever i en marknadsekonomi, om vill eller inte. Det gäller i detta läge att planera sitt husbilsåkande. Det har aldrig funnits så god möjligheter som idag att i förhand klarlägga pris/prestanda för vad som erbjuds och välja därefter. Var så säker marknaden kommer att ställa in sig. Effekten för nya eller kraftigt växande branscher är att det blir en dämpad svängning i prisbilden. Så var lugna det kommer att bli en mer moderat prissättning i en framtid ( några år).
Gert
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Avgift 95kr för att boka camping i Mölle

Det fans en tid (för inte så längesedan) när man bara kunde köra in på närmsta camping och veta att man fick betala ett "rimligt" pris för en övernattning. Det går inte längre idag. Idag kan kostnaden nästan blir hur hög som helst. Man måste tyvärr ha kollat upp detta innan.
Många gånger så betyder också scr ansluten camping, samma som ett högre pris.
Vi försöker använda oss av fristående campingar så långt som det är möjligt.
Jag tror också marknaden kommer se annorlunda ut om några år. Idag är det många camping ägare som skjuter sig själv i foten.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Avgift 95kr för att boka camping i Mölle

Resume efter ett år:
Vi har testat en del campingar och har kommit fram till att vi tycker SCR campingarna är bäst, dock finns det alltid undantag både när det gäller renlighet och läge. Försöker oftast bara hylla dom bra ställena, dom dåliga sänker sig själva utan min hjälp, sen har man alltid olika uppfattningar om vad som är bra å dåligt


Den bästa fristående camping vi stött på är KOLGÅRDENS Camping i Vilhelmina. +++++

Sen har vi ett stort hjärta för SCR campingen i Arvidsjaur, varför vet jag inte riktigt, kanske bara är lugnet. Bra servicehus och ett bra ställe att tvätta husbilen på. Egentligen gillar vi hela Arvidsjaur:)

3-4 timmar kvar sen börjar vår Norrlandsresa :mcride:
 
Toppen