• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hymer 660, 1992

F

F.d. 3578

Guest
Hej alla husbilsvänner!

Har nyligen, äntligen, blivit med husbil! Köpte en Hymer 660 årsmodell 92. Vet dock inte så mycket om den och all information är på tyska då det är en importbil. Så jag och sambon lär oss varje gång vi är ute och luftar den. Det jag dock inte har hittat ännu är fler 12 Voltsuttag. Finns det verkligen bara ett fram i instrumentpanelen??
 

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Sv: Hymer 660, 1992

Hej
Jag kan inte svara på hur det är i just din modell men i vår som är en 2012 års Carthago fanns inget 12 V- uttag alls i bodelen, så jag fick montera ett själv.
Lycka till med husbilen och hoppas du vill bli medlem här!
Med vänlig hälsning,
Claes
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Hymer 660, 1992

I slutet av 1980-talet och början av 1990-talet fanns det inte så många grejor som behövde laddas, kameror hade vanlig film, mobiltelefon var inte så väldans vanlig, i-pad och liknande var inte uppfunna ens. Därför kan det nog vara så att det enda uttaget var till att tända cigaretten med.
Därför tänker jag att ditt uttag i förardelen av husbilen är kopplat till startbatteriet och då skall man vara försiktig med att ta ut ström därifrån när inte motorn är igång. Du får nog räkna med att få några 12V-uttag monterade i bodelen som då kopplas till bodelsbatteriet för att kunna använda för de behov som kan uppstå.
EssoJ

Biltema har förresten ett nytt uttag med dubbla USB-kontakter som är bra för att ladda I-grejor.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hymer 660, 1992

Hej, äldre HYMER's brukar ha ett 12V uttag i närheten av displayen/batterimätarna.
Det brukar dock vara det lilla uttaget som är mindre än cig.uttaget men tål högre belastning.
En del cig.pluggar, de som har en röd plastring som kan tas bort passar i det uttaget.

Annars är det bara som sagt ovan, att kompl. med några egna cig.uttag på lämpliga platser i bodelen och då kopplade till bodelsbatteriet/batterierna.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen