• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garmin 2445 hittas inte av min win7 dator

frulli

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3192
Medlemskap
2022
Har en ny Garmin 2445 att användas som komplement/reserv till
ordinarie ipad/sygic.
Mitt problem är att datorn inte hittar navigatorn när jag ska registrera den.
Använder en bevisligen fungerande usbport.Jag har även installerat Garmin Express.
Någon som känner igen problemet?
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Garmin 2445 hittas inte av min win7 dator

Har en ny Garmin 2445 att användas som komplement/reserv till
ordinarie ipad/sygic.
Mitt problem är att datorn inte hittar navigatorn när jag ska registrera den.
Använder en bevisligen fungerande usbport.Jag har även installerat Garmin Express.
Någon som känner igen problemet?

Jag har samma problem med min Garmin 2440 som är lite äldre modell.
Ibland fungerar det när jag kopplar in den när datorn är på och ibland
när den är inkopplad när jag startar datorn.
Jag får ofta försöka flera gånger innan datorn hittar den.
Tyvärr vet jag inte vad det beror på men det vet säkert Knut eller
kanske någon annan. Jag skulle också vilja veta vad det beror på.
Jag har också Windows 7.
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Garmin 2445 hittas inte av min win7 dator

Har en ny Garmin 2445 att användas som komplement/reserv till
ordinarie ipad/sygic.
Mitt problem är att datorn inte hittar navigatorn när jag ska registrera den.
Använder en bevisligen fungerande usbport.Jag har även installerat Garmin Express.
Någon som känner igen problemet?


Har du provat en annan usbport på datorn? Ibland kan det fungera. Ser du i displayen på GPS:en att den har hittat datorn?, det brukar komma upp en ikon som visar en dator. Har du en annan usbsladd som du kunde prova? Ibland kan ju kablarna vara dåliga från start.

Hälsningar/Hike
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Garmin 2445 hittas inte av min win7 dator

Hej! Med min Garmin funkar det bara med Garmins orginalkabel. Vet inte varför men den kabeln är tjockare än vanliga USB sladdar.

Sanddammaren
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Garmin 2445 hittas inte av min win7 dator

Hej! Med min Garmin funkar det bara med Garmins orginalkabel. Vet inte varför men den kabeln är tjockare än vanliga USB sladdar.

Sanddammaren

Jag har 4:a olika usbkablar som jag använder, både mobiltfn, kamera och några andra kablar men det har alltid fungerat. Kanske beror på vilken gps man har men tror att dom flesta har en usbkabel som går mot en standard, annars blir det onödigt dyrt vid tillverkning.

Hälsningar/hike
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Garmin 2445 hittas inte av min win7 dator

Mini o micro USB har fem stift. Det femte stiftet kan användas för att t.ex. få olika inkopplings lägen på Garmin. Det finns laddkabel o datakabel. Visar GPSen någonting när du ansluter den?
 

frulli

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3192
Medlemskap
2022
Sv: Garmin 2445 hittas inte av min win7 dator

Gps visar en symbol som jag tolkar som att den är ansluten till datorn.
Använder förstås den usb-kabel som fanns i kitet.
Ditt tips är intressant,kanske det endast är en laddkabel.
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Garmin 2445 hittas inte av min win7 dator

Mini o micro USB har fem stift. Det femte stiftet kan användas för att t.ex. få olika inkopplings lägen på Garmin. Det finns laddkabel o datakabel. Visar GPSen någonting när du ansluter den?

Då har man frångått standarden ganska mycket isf. Normalt ser det ut så här:

Universal Serial Bus – Wikipedia

Som sagt, jag har en Garmin 2445 och jag kan använda alla mina kablar som även dom flesta andra utrustningar använder.

Du kanske tänker på detta men det gäller tydligen inte alla enheter:

Garmin Devices
Further confusing matters is the fact that some Garmin GPS receivers that appear to be USB-only devices have converter cables that provide an RS-232 interface. In fact, these models (like the Colorado 300) are able to sense the special cable and switch to a serial mode. The cable provides only voltage level conversion. Some automotive models use a similar scheme, but using a proprietary data format rather than NMEA 0183. The Argent Data Systems GTRANS converter cable translates between the Garmin and NMEA protocols using a microprocessor embedded in the cable, but it's not a USB host.

Här är en bild på en sådan kabel och vilka enheter som kan nyttja den:

https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/han...kabel-usb-seriell/prod26668_010-11131-00.html


Hälsningar/hike
 
Senast ändrad:

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Garmin 2445 hittas inte av min win7 dator

Det där är ett problem som då å då dyker upp med olika USB-prylar, i bland beror det på gamla drivrutiner för USB i systemet och man får ladda ner en drivrutin för den specifika prylen på deras hemsida.

Men i bland så är man för snabb att koppla in prylen medans datorn startar upp och då verkar det som att den kan missa den, antingen moderkortets eller systemets fel, är systemet nåt, några år gammalt så har det ofta mycket att göra under uppstart innan det lugnat ner sig.

Något annat jag märkt med olika datorer oberoende av Win-system är att de i bland ogillar om man kopplar in en USB-pryl i en annan port än den man använde första gången, beror nog på hur s.k. virtuella portar tilldelas.

Mycke märkligt kan ske med datorer trots att de borde vara 100 % logiska, min svåger brukar säga " Den får stå och värma upp sig ett par minuter innan jag använder den ".
Delvis har han rätt, börjar man " stressa " datorn/systemet innan den fått allt färdigt vid uppstarten så får den bara mer att göra.

Inte ens datorer gillar att bli stressade. :twitcy:
 
Toppen