• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur ofta tömmer man toatanken?

RM Friberg

FD HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15923
Medlemskap
2021
Hej,

ny HB-ägare. Låter man toatanken bli full innan man tömmer den?

Eller kan man låta bilen stå i 1-2 v och fylla den efter hand för att tömmas när den blir full?

Tips önskas, tack.

Maggan/ RM Friberg
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Hur ofta tömmer man toatanken?

Vi tömmer så fort tillfälle ges även om inte tanken är mer än halvfull:rolleyes:
Fast den längsta tiden mellan tömning har nog aldrig varit mer än två dagar, kanske tre dagar nån enstaka gång......
Lättare att hitta tömplatser än friskvatten.....så tömning av tanken är inga problem. Ställplatser, rastplatser, osv.....

Friskvattenfyllning blir på ställplatser eller på campingplatser de fåtal gånger vi tar in på en sån.
Några gånger har vi gett nån bensinmackinnehavare ett par tjugor och fyllt där!

Tömning av spillvattentanken sker på lämpligt ställe .........men absolut inte så att det stör någon.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Hur ofta tömmer man toatanken?

Vi har kassett.
Hemomkring med Biltema saneringsvätska fungerar det nå'n dag sedan luktar det apa. Vid längre resor då man ofta nyttjar toaletter vid rastplatser, eller står på camping utomlands kör vi Thetford blå påsar, har inte hunnit stå så länge att det luktat illa, minst tre dagar är OK.
Brukar köra tills kassetten är full.

Peter :)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur ofta tömmer man toatanken?

Ovanligt nog (?) luktar min avföring dynga redan vid produktionen, men när den ligger i kassetten kommer inget av lukten ut. Och naturligtvis har jag installerat SOG för att slippa lukter under själva produktionsprocessen och för att inte behöva använda div. biocider i tanken, vilka stör nedbrytningsprocessen; viktigt inte minst om man har tänkt sig att tömma i den egna trekammarbrunnen.

Jag tömmer så fort tillfälle ges, men om det inte går för sig så tar jag till reservkassetten och den fulla går lagra åtskilliga dagar utan större problem. Men självklart luktar dyngan som sådan även vid tömning! Att urinen till viss del omvandlas till ammoniak vid nedbrytning kan sticka i känsliga näsor, men det känns inte så offensivt att jag önskar gamla tiders "sanervätskor" med formalin åter. En kassett med garanterat ogiftig egen produktion utan tillsatser går tömma på många olika sätt.

Men trådskaparen har kanske en fast toatank?

aake
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Hur ofta tömmer man toatanken?

Kör också på Biltema nu men blev nyfiken på att testa de blå påsarna och googlar men hittar inte vilka du syftar på. Vad heter de officiellt?

Dessa t.ex.

Jisses, Pelle drog snabbare !!!
 

Bilagor

  • 15-x-thetford-aqua-kem-toilet-waste-tank-sachets.jpg
    15-x-thetford-aqua-kem-toilet-waste-tank-sachets.jpg
    57 KB · Visningar: 23

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: Hur ofta tömmer man toatanken?

som tidigare talare sa, när tillfälle ges. det kan vara allt från nån liter, till full tank (har fast tank).

använder inga kem-medel, enbart lite såpa emellanåt som smörjer och rengör
gummipackningen-ringen.

har aldrig några problem med lukt.

gjorde samma i gamla bilen med kassett, inga problem med lukt där heller.
jag tycker det är för dyrt med alla tillsatser om dom inte behövs.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Hur ofta tömmer man toatanken?

Jag har inte upplevt några problem, varken vid tömning eller lukt av min tank, men ibland kan man inte låta bli att fundera.

T.ex. hade det varit smart att ha gråvattentanken placerad högre än svartvattentanken så kunde man tömma den genom toatanken och på så sätt på en "gratis" sköljning.
Men det stötet givetvis på praktiska problem..

/M
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur ofta tömmer man toatanken?

essge

Ditt preparat innehåller bronopol som bakteriedödande medel. Inte det farligaste av medel enligt Kemikalieinspektionen, men extremt giftigt för vattenlevande organismer och alltså inget som lämpar sig att tömma i trekammarbrunn eller motsvarande. Dessutom ofta kontaminerat av formaldehyd.

Om det endast handlar om att smaksätta skitlukten så kanske man kan nöja sig med att använda de doftämnen som ingår ("Limone" låter ju gott)?

Men allra bäst är förstås att hålla sig med luktfri eller väldoftande spillning som en del av er uppenbarligen har lyckan att kunna producera. Vi som inte kan det bör i första hand lära oss att livet inte är vare sig luktfritt eller sterilt!

aake
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Hur ofta tömmer man toatanken?

Apropå miljön:

Visa bilaga 86933

Denna giftspridning är tydligen accepterad av myndigheterna! Jag tror inte många PortaPotti-nyttjare lämnar avfallet till insamlingsställen för farligt avfall.

Jappe

Gråvattenutsläppen ter sig som en bagatell i jämförelse ;)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur ofta tömmer man toatanken?

Apropå miljön:

Visa bilaga 86933

Denna giftspridning är tydligen accepterad av myndigheterna! Jag tror inte många PortaPotti-nyttjare lämnar avfallet till insamlingsställen för farligt avfall.

Jappe

Den informationen gäller nog behållaren och outspätt preparat, eftersom preparatet i sig är så pass ogiftigt för människor (och andra däggdjur) att det är tillåtet i våtservetter och liknande.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur ofta tömmer man toatanken?

Håller i princip med dig Jappe! Men vi som inte använder biocider i toatanken kör faktiskt omkring med en dunk värdefullt jordförbättringsmedel, vilket kunde komma till bättre användning än att tömmas på samma plats som kemiklosetterna; det avfallet kräver specialbehandling.

aake
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Hur ofta tömmer man toatanken?

Jag har inte upplevt några problem, varken vid tömning eller lukt av min tank, men ibland kan man inte låta bli att fundera.

T.ex. hade det varit smart att ha gråvattentanken placerad högre än svartvattentanken så kunde man tömma den genom toatanken och på så sätt på en "gratis" sköljning.
Men det stötet givetvis på praktiska problem..

/M

Lösningen att "skölja" svartvattentanken med gråvatten finns om inte annat med pump i bl.a. Morelo. Tanken är bra och dessutom rensar det där man tömmer på samma gång.
 
Toppen