• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur ofta tömmer man toatanken?

RM Friberg

FD HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15923
Medlemskap
2021
Hej,

ny HB-ägare. Låter man toatanken bli full innan man tömmer den?

Eller kan man låta bilen stå i 1-2 v och fylla den efter hand för att tömmas när den blir full?

Tips önskas, tack.

Maggan/ RM Friberg
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur ofta tömmer man toatanken?

Men när det är dags att tömma får man alltså skruva av adapterlocket och skruva på ett tättslutande innan man drar ut och bär iväg tanken för att inte skvalpa ut något? Är det rätt uppfattat att det gör tömningen något krångligare?

Visst så är det och ditt befintliga lock sparar du för detta ändamål. Manövern tar inte många sekunder.

aake
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Hur ofta tömmer man toatanken?

Jag behöver inte skruva något, jag drar av slangen och trycker dit ett litet lock som finns i ombyggnadssatsen. Gjort på två sekunder så inte kan jag tycka att det är krångligt. Är väl lite olika beroende vilken toa du har, vi har Thetford 200.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur ofta tömmer man toatanken?

For sog tilkoblingen er det å trekke av slangen og sette på en propp som følger med i settet slik at det blir tett. Så kan en rusle i vei med kassetten.
Endel av etterligningene kan være noe mer kompliserte.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Hur ofta tömmer man toatanken?

Men när det är dags att tömma får man alltså skruva av adapterlocket och skruva på ett tättslutande innan man drar ut och bär iväg tanken för att inte skvalpa ut något? Är det rätt uppfattat att det gör tömningen något krångligare?

Vi byter aldrig locket! Har haft SOG nu 7 år, har inte ens funderat på byta lock för att gå till tömningsplatsen. Varför? Finns det någon som gör det?

Hålet i SOG-locket är ganska litet. Skruvar av locket sen vid själva tömningen.

Det finns ju ingen risk att innehållet läcker ut, när man bär/drar behållaren, är ju röret uppåt!

hälsning Jyrki
 
F

F.d. 29773

Guest
Sv: Hur ofta tömmer man toatanken?

Svar till Muskatten. Ajabaja om du tömmer hos en bonde som odlar ekologiskt om du inte själv äter endast ekologiskt odlade och producerade matvaror. För då sabbar du för bonden. :D
 
Senast redigerad av en moderator:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Hur ofta tömmer man toatanken?

När man läser denna tråden, så kan man undra om vi inte använder toan som det är tänkt, dvs vi går på WC/TC osv
Motbeviset var i förra veckan, när en husbil som tömde i en blå bajamaja utanför Ystad. Ajabaja!!!
 

PG-Husbil

FD HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Motala
HBK-Nr
2078
Medlemskap
2021
Sv: Hur ofta tömmer man toatanken?

Ovanligt nog (?) luktar min avföring dynga redan vid produktionen, men när den ligger i kassetten kommer inget av lukten ut. Och naturligtvis har jag installerat SOG för att slippa lukter under själva produktionsprocessen och för att inte behöva använda div. biocider i tanken, vilka stör nedbrytningsprocessen; viktigt inte minst om man har tänkt sig att tömma i den egna trekammarbrunnen.

Jag tömmer så fort tillfälle ges, men om det inte går för sig så tar jag till reservkassetten och den fulla går lagra åtskilliga dagar utan större problem. Men självklart luktar dyngan som sådan även vid tömning! Att urinen till viss del omvandlas till ammoniak vid nedbrytning kan sticka i känsliga näsor, men det känns inte så offensivt att jag önskar gamla tiders "sanervätskor" med formalin åter. En kassett med garanterat ogiftig egen produktion utan tillsatser går tömma på många olika sätt.

Men trådskaparen har kanske en fast toatank?

aake

Har sett en del om SOG och är lite nyfiken.
Vad är det för nåt, hur monterar man in det?
Novis på området...
:confused:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hur ofta tömmer man toatanken?

Hejsan, SOG är ett litet fläktsystem som installeras vid toakassetten.
När man öppnar skivan i toan så startar fläkten och suger ett litet undertryck i kassetten.
Det gör att all lukt nere i kassetten sugs ut och går ut genom ett kolfilter, antingen genom en öppning i luckan, under bilen eller uppe på taket, beroende på bil utrymme m.m.
Även "nya" dofter som man själv tillför när man använder toan sugs ner genom kassetten och ut. Så i princip får man en luktfriare toa än hemma.
Systemet har funnits i rätt många år nu och finns även originalmonterat på en hel del nya bilar.
En sats kostar ca. från 1200:- och uppåt beroende av toa och önskad SOG-modell.
Svårt att leva utan när man vant sig.

Här har du varianten med luften ut genom ett kolfilter i toaluckan.
imaffjdj.jpg

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Sv: Hur ofta tömmer man toatanken?

De blå små påsarna är det bästa jag prövat utav ett flertal medel! Luktar inte apa utan ganska friskt, även om man använt toaletten.:yes:
Historia : Företaget som sålde luktfria toaletter fick ett klagomål från en kund.
Säljaren frågade vad problemet var. Fick till svar att det luktade skit! Har ni använt toan är det väl inte konstigt att det luktar. Den var väl luktfri när ni köpte den!!!:)
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Hur ofta tömmer man toatanken?

Thetfords blå påsar fick bekänna färg, tre veckors mums i medelhavsvärme.....
Jag var lite orolig för att det skulle bli kräkfest dagen före hemfärd när jag skulle tömma, till min förvåning luktade det inte värre än det gör ur trekammarbrunnen hemma och betydligt bättre än biltemas saneringsvätska efter två dagar ;)

Kanske inte miljövänlig men användarvänlig :)

Som nybörjare upptäckte jag att det kan bli rejält övertryck om man fyller med lite kallt vatten, vid första användningen på väg hem gick det inte att öppna tanken, lite våld gav en dusch i ansiktet och trasig kassett :(
Stod med handen i kassetten en halvtimme utan att kunna reparera, fick dock till det efter hemkomst :oops:

Peter :)
 

Linder

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2024
Sv: Hur ofta tömmer man toatanken?

".... Som nybörjare upptäckte jag att det kan bli rejält övertryck om man fyller med lite kallt vatten, vid första användningen på väg hem gick det inte att öppna tanken,
lite våld gav en dusch i ansiktet och trasig kassett :(

Peter :)"



SYMPTOM: Lukt och Övertryck !
MEDICIN: SOG !
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Hur ofta tömmer man toatanken?

Tömmer när tillfälle medges.
Måste dock öppna dörren kliva ner ett steg på trappen och dra i tömningsspjället.
Önskar ett fjärrmanövrerat "skitspjäll" av jultomten :)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Hur ofta tömmer man toatanken?

"Nu är mor rolig, nu skiter hon kulor"

Vi tömmer rutinmässigt varje morgon innan start. Har dessutom absolut tätning mot bodelen och luftning utåt.

:mcride:
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Hur ofta tömmer man toatanken?

Tömmer 1 gång i veckan, om vi är 2 personer i bilen. Toa tank 120 liter :)

Tömmer gör man genom att trycka på en liten knapp vid dörren, sen sköter luftkolvar tömningen.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Hur ofta tömmer man toatanken?

Måste vara otäckt att åka runt med den tyngden och densiteten som skit är borde kunna driva bilen på biogas kanske, 120 liter är ganska mycket.
 
Toppen