• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vem hälsar på vem?

F

F.d. 25867

Guest
Som nybliven husbilsägare har jag upptäckt att det hälsas på varandra vid möte. Men det är inte alla som hälsar.
Är det bara halvintigrerade Fiatchassin som hälsar på varandra?
Eller hälsas det bara mellan äldre husbilar?
 
Senast redigerad av en moderator:

kastrup7

FD HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9679
Medlemskap
2023
Sv: Vem hälsar på vem?

Hej
Det er nogle steder vanligt at alle HB hilser når man mödes på vejen.
Jeg gør det ikke mere, det er vigtige at holde öje med trafikken.
Men når jeg kommer til en stellplatz går jeg altid en tur rundt og hilser på dem
Der holder på stellplatz så kommer man nemt i snak med andre
Hilsen
Flemming
Danmark
 

larake02

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
7396
Medlemskap
2025
Sv: Vem hälsar på vem?

Det är härligt när vi hälsar på varandra oavsett om det är föraren eller medåkare. Vi kör land och rike runt men det verkar som vissa sätter "näsan" i vädret för att dom har en ny husbil och " dyr". tycker det är härligt att vi är måna om varandra oavsett nationalitet,
Ha det skönt i sommar .
Mvh/lars
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Vem hälsar på vem?

Låter skrämmande att folk har så fullt upp med att köra att dom inte klarar av att titta åt sidan. Hur gör ni vid skymning då vi andra scannar vägrenen efter älg ? Hoppas verkligen inte att radio eller GPS slås på så det blir överslag :rolleyes:

Jag vinkar allt jag orkar :)

Peter :rolleyes:
 
Senast ändrad:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.664
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Vem hälsar på vem?

Låter skrämmande att folk har så fullt upp med att köra att dom inte klarar av att titta åt sidan. Hur gör ni vid skymning då vi andra scannar vägrenen efter älg ? Hoppas verkligen inte att radio eller GPS slås på så det blir överslag :rolleyes:

Jag vinkar allt jag orkar :)

Peter :rolleyes:
Kan ju var så att det är en mycket smal väg. Kan ju också vara så att det blåser en extremt stark sidovind. Finns nog en del andra orsaker till att man vill hålla i ratten med bägge händerna.
Detta hände oss för några år sedan i Tyskland. Vi hade hamnat på en mycket smal väg där det knappast gick att mötas. Vi fick möte med en husbil från Holland och när han för en kort sekund höjde handen för att hälsa så vinglade han till och våra backspelar slog i varandra. Vår backspegel hängde sedan i några trådar. På närmsta rastplats kunde vi med hjälp av silvertejp få upp den så att den fungerade igen.

För övrigt så kör vi bara när det är ljust vilket det är dygnet runt där vi nu befinner oss.
 

chrseg

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Södertälje
Sv: Vem hälsar på vem?

Haha de här är ju jätte kul! Även ja ganska ny och har tillsammans med hustrun roat kommit fram till att i stort sett alla äldre bilar hälsar. Väldigt få av de nya läckra integrerade.. Vi har en Pillos från -90 själva..

Kanske går att jämföra med när man åker mc.. Tidigt på våren hälsar all på alla oavsett va man åker.. På sommaren hälsar inte hd-åkarna.. Kanske hälsar dom på varandra har tyvärr inte haft möjlighet än att prova. Dock börjar dom hälsa igen på hösten :) ja själv har kört offroadcykel mest.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Vem hälsar på vem?

Måste erkänna att jag med mitt pissiga körkort och bil på 250 inte prioriterar hälsandet. Fullt upp att ha koll på bilen i sidled. Man vill ju gärna kolla också och inte bara vifta till med näven.
Men jag lär mig väl.

/M
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Vem hälsar på vem?

Intressant detta. Vi far omkring i en gammal råttsoffa från 1985. Jag som alltid kör hejar på alla.....gamla bilar vinkar alltid tillbaka men de som har nya fina bilar vinkar normalt inte. Undrar om de inte har råd att lyfta på handen och vinka eller om de tycker att de har finare bil och lever i en finare värld eller vad det nu kan vara.
Kan inte tänka mig att det är årtal eller bilmodell som gör skillnaden....vi har ju samma gemensamma intressen tror jag.
Åker också mc och där hejar de flesta mc åkare till varandra.
Vad detta vinkande skall tjäna till kan man ju också undra....kan det vara någon sorts samhörighet och intresse för samma sak eller......
Trevlig solig sommar till er alla
Hälsningar Bror
 

Hallonskogen

FD HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
1112
Medlemskap
2022
Sv: Vem hälsar på vem?

Måste erkänna att jag med mitt pissiga körkort och bil på 250 inte prioriterar hälsandet. Fullt upp att ha koll på bilen i sidled. Man vill ju gärna kolla också och inte bara vifta till med näven.
Men jag lär mig väl.

/M

Du kanske skulle kolla framvagnsinställningen om du måste sån koll på
bilen att du inte ens kan lyfta en hand
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Vem hälsar på vem?

Kan ju var så att det är en mycket smal väg. Kan ju också vara så att det blåser en extremt stark sidovind. Finns nog en del andra orsaker till att man vill hålla i ratten med bägge händerna.
Detta hände oss för några år sedan i Tyskland. Vi hade hamnat på en mycket smal väg där det knappast gick att mötas. Vi fick möte med en husbil från Holland och när han för en kort sekund höjde handen för att hälsa så vinglade han till och våra backspelar slog i varandra. Vår backspegel hängde sedan i några trådar. På närmsta rastplats kunde vi med hjälp av silvertejp få upp den så att den fungerade igen.

För övrigt så kör vi bara när det är ljust vilket det är dygnet runt där vi nu befinner oss.

Självklart kan det vara så i extremfall, jag pratar generellt på stora väger där jag möter 99% av alla husbilar.
Kan ju inte behövas blåhålla i ratten om det inte är något fel ??? Hur orkar man köra till medelhavet på det viset ?

Kan hålla med om att i äldre husbilar ser det mer avslappnat ut, glada miner och bägge hälsar, högre "hälsa procent" :)

Peter :)
 
Senast ändrad:

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Sv: Vem hälsar på vem?

Vad jag har lagt märke till är att yngre mäniskor i husbilar hälsar inte.
Frank
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Vem hälsar på vem?

Vår erfarenhet är den att ju smalare väg man färdas på desto fler är det som vinkar tillbaka... - faktiskt nästan samtliga man möter !

Ju bredare väg man färdas på desto färre är det som vinkar tillbaka...
Då är det antingen dax för nya glasögon... eller också försöka inse att man ju kan bjussa lite mer på sig själv !

På motsvarande sätt är det ju ofta när man t.ex. kommer in i en hotellhiss - står det bara en eller två personer i hissen, så hälsar man i stort alltid på varann, men är hissen fulllastad - ja då får man stå sitt kast om man till äventyrs försöker hälsa - det är knäpp tyst i den hissen...!
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Vem hälsar på vem?

I Tyskland, Frankrike och Italien är det nästan ingen som hälsar, kan väl bero på mängden husbilar, i Europa lär det finnas ca 1,6 milj.
Emellanåt är vägarna betydligt smalare än hemma, då har jag full förståelse för att man kanske vill ha båda händerna på ratten.
 

NovaCapella

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Lerum
HBK-Nr
12417
Medlemskap
2022
Sv: Vem hälsar på vem?

Intressant detta. Vi far omkring i en gammal råttsoffa från 1985. Jag som alltid kör hejar på alla.....gamla bilar vinkar alltid tillbaka men de som har nya fina bilar vinkar normalt inte. Undrar om de inte har råd att lyfta på handen och vinka eller om de tycker att de har finare bil och lever i en finare värld eller vad det nu kan vara.
Kan inte tänka mig att det är årtal eller bilmodell som gör skillnaden....vi har ju samma gemensamma intressen tror jag.
Åker också mc och där hejar de flesta mc åkare till varandra.
Vad detta vinkande skall tjäna till kan man ju också undra....kan det vara någon sorts samhörighet och intresse för samma sak eller......
Trevlig solig sommar till er alla
Hälsningar Bror

Hälsar på alla; även gamla "råttsoffor", dock ej på motorväg och trånga trafiksituationen. Tror för övrigt att hur dyr husbil man har och vad som står i taxeringskalendern hänger dåligt ihop (kanske mer åt andra hållet ;-)).
Vink, vink///Lars-Ove
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vem hälsar på vem?

För 30 - 35 år sedan hälsade alla husbilister på varandra och eftersom det mesta var hembyggen så hade vi ju lite mer gemensamma mödor bakom oss. Men det var inte varje dag man mötte någon annan husbil! Annat är det nu; den gångna veckan har det på vissa vägar i Tröndelag, Jämtland och ut mot kusten i Ångermanland varit fler husbilar än andra fordon.
Jag besvarar hälsningar om jag lägger märke till dem och hälsar själv aktivt på sådana som drar fiskebåt efter sig oberoende av dragbil. Dessa fiskare brukar vanligen inte besvara mina hälsningar, inte ens om jag själv drar båt, sannolikt beroende på att båten inte syns bakom min 3,5 m höga bil. Men det är inget jag surar över.

aake
 
Toppen