• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lååång Resa!!

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Hustru Eva och jag är nu ute på en längre resa. Just nu är vi i Portugal, vilket är land Nr 18, som vi besöker. Har kört över 1300 mil. Har hållit på sedan den 21:a mars. Frikamping i både Tjeckien, Ungern, Frankrike, Spanien och Marocko! Hälsan är på topp!
M.V.H.Jack43
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Sv: Lååång Resa!!

En del vill veta mer förståss! Jag har visserligen skrivit dagbok varje dag, men fyra månader är en lång tid att minnas. Och minnet kanske inte alltid är på topp. Jag fyllde 71 i förrgår!
Men jag kan nämna att när vi låg i mittenfilen i 110 "knyck" (strax innan Magdeburg) och får punktering, då blir man INTE glad. Åldrades nog lite till där.
Bergsvägen mellan Banja Luka och Mostar i Bosnien-Herzegovina, var hänförande. Innan vi reste iväg visste jag inte ens om att det fanns så många och höga berg där.
En annan plats var Camarge. Ett väldigt speciellt och enormt floddelta i södra Frankrike, väster om Marseille. Där stog cirka tusen husbilar och frikampar! Evert Taube höll till där en tid med en av sina älskarinnor. Nu hade vi otur när vi var där, för det blåste alldeles för mycket. Vi fick sand i ALLT!
Eller för att gå tillbaka en bit, så var hela den Adriatiska kusten i Kroatien alldeles underbar.
Eller att åka upp till minilandet San Marino, och hitta en spårvagn som snirklade sig genom berget ett antal gånger.
Apropå miniland så var Andorra uppe i Pyrenéerna något alldeles fantastiskt. Skatteparadis! Väldigt rent och lyxigt överallt. Trottoarkanterna var av polerad marmor!!
Ett tredje miniland var Gibraltar, där man kör rätt över flygplatsens upp- och nerbana för att komma in till sta'n!
Ett fjärde miniland var exklaven Ceuta i Afrika. Har varit så, och delvis av Spanien, sedan 1500-talet.
Apropå Afrika så var Marocko väldigt underbart ute på landet och uppe i Atlasbergen. Men i storstäderna Tanger, Rabat, Casablanca, Khouribga och Fez var det alldeles för mycket trafik, folk och åsnor som for kors och tvärs över gatorna!
Men nu som sagt, så är vi en bit söder om Lissabon, och på väg norrut.
Vi får se om vi hinner till Sverige i augusti-september innan alla blåbären och kantarellerna är slut.
Jag har skrivit kåserier på Facebook en gång i veckan, under namnet Jack Hansson.
M.V.H. Jack43
 
Toppen