• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reservhjul

F

F.d. 52908

Guest
Sv: Reservhjul

På min 04 där hjulet satt under bilen var det en liten lucka i golvet över hjulet. Öppnade den och med hjälp av en hylsa och skärrnyckel som finns i utrustningen hissar man ner hjulet och drar det åt sidan, det hänger i en vire. Man måste först också lossa hållaren som hjulet ligger på, kanske lite besvärligt men man slipper ju hjulet inne i bagaget.
sören
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Reservhjul

Får en känsla av att det är lättare med reserven i bagaget/garaget!

Absolut,
De flesta husbilar har ju gigantiska utrymmen för last.
ett reservhjul stjäl inte så mycket plats, så inne borde vara optimal förvaring.

Tror ingen skulle acceptera att på sin personbil behöva krypa under bilen för att få fram
ett skitigt reservhjul.
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Reservhjul

Om man får punka så byter ju Falk däcket. Inte vet jag hur de kan veta vad jag har för hjul, men det låter riktigt bra och inte behöver man krypa under och skita ner sig heller, och hjul behöver man inte heller släpa runt på.
/sören
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Reservhjul

Om man får punka så byter ju Falk däcket. Inte vet jag hur de kan veta vad jag har för hjul, men det låter riktigt bra och inte behöver man krypa under och skita ner sig heller, och hjul behöver man inte heller släpa runt på.
/sören

Om du har ett hjul att byta med, annars gäller bärgning till gummiverkstad.
Det är nog i vilket fall klokt att ha med ett reservhjul. När jag fick punktering här hemma fjällen för några år sedan så var det sannolikt någon timme promenadväg till närmsta plats med mobiltäckning, alltså ingen nytta av assistansförsäkring den gången.

aake
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Reservhjul

Tror ingen skulle acceptera att på sin personbil behöva krypa under bilen för att få fram ett skitigt reservhjul.

Jag hade en gång en Simca 1100, en riktig skitbil, med reserven under bilen.
Man fick se till att motionera lyftanordningen med jämna mellanrum, alternativt att ha med sig vinkelslip/gassvets.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Reservhjul

Hej, det är och har varit rätt vanligt med reservhjulet under många personbilar i en vagga.
Även på mera folkkära vagnar :D än Simca.
Jag har just meckat med en Ford Fiesta och där hänger också reserven under bilen bak i skiten. Bör nog lossas och smörjas varje vår annars får man nog ta till våld.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen