• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parabol och mottagare Alden?

GoranAnita

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
13731
Medlemskap
2024
Köpte en Burstner husbil från Tyskland årsmodell 2008 med en parabol och mottagare Alden och en "gammal" analog TV.
Ifjol köpte jag en ny TV och använde en manuell TV-antenn.
Hur ska jag kunna få nytta av parabolen?
Behöver jag en ny satelitbox?
Behöver parabolen "uppdateras"?
Behöver egentligen bara svenska marknätet i första hand.
Men det finns en del fria kalaler i,luften också.
Nån som kan hjälps oss en bit på vägen?
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Parabol och mottagare Alden?

Du borde kunna använda din gamla box, även om en nyare är att föredra, med HDkanaler och fler finesser.
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: Parabol och mottagare Alden?

Jag har också en tysksåld Bürstner årsmodell 2008 med Alden satellit TV anläggning. Jag har en manuell parabol som nu fungerar utmärkt. Vägen till full funktion var dock inte helt enkel och kostade en del.

När jag köpte bilen 2011 satt en receiver av typ Alden (silverfärgad) monterad. Med denna kunde jag se på några satelliter som visade främst tyskspråkiga kanaler. Jag hade kontakt med Alden både i Frankrike och Tyskland och fick beskedet att jag måste byta till en receiver typ Libertas HD CI+ (svart) om jag skulle kunna ta in de satelliter som visar svenska kanaler.

Franska Alden ville ha 599 € för en sådan receiver men från tyska Alden fick jag den färdigkonfigurerad för Sverige för 273 € inkl frakt. Installationen var enkel men jag fick köpa till en lite längre HDMI-kabel än den som levererades med receivern.

För att kunna se svenska kanaler behöver du dessutom ett abonnemang med CanalDigital. Om man nöjer sig med de fria kanalerna kan man beställa ett depositionskort från CanalDigital. Priset var 795:-. Dessutom måste man köpa en CA-modul för CanalDigital som kostar ca 1000:-.

Med denna utrustning kan man se svenska kanaler ner till södra Tyskland. Vill man se svensk TV söder därom gäller SVT World och då tillkommer ytterligare abonnemangskostnader samt ytterligare en CA-modul.

Leif Torså
 
R

Roffe T

Guest
Sv: Parabol och mottagare Alden?

Hej. Kontakta JR- Larmcenter i Lindome. Så får du rätta svaren enl. detta. Tel:031-7950304. Lycka till!!!!:spinny:
 

GoranAnita

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
13731
Medlemskap
2024
Sv: Parabol och mottagare Alden?

Komplettering: Det är en helautomatsik Parabol men den hittar inga sateliter.
Hjälper det med en ny box?
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: Parabol och mottagare Alden?

Äldre Alden-system är konfigurerade för de satelliter som sänder på tyska och franska. Det är lite märkligt att systemet inte hittar några satelliter alls men jag föreslår att du skriver ett mail till info@alden-deutschland.de och berättar vilken utrustning du har och vilka problem du har. Det går bra att skriva på engelska. Förhoppningsvis kan de föreslå vilken åtgärd som du skall vidta.

Leif Torså
 
F

F.d. 27434

Guest
Sv: Parabol och mottagare Alden?

Hej.du har inte kvar fjärrkontrollen till den silver färgade reciver.jag köpte en husbil som det satt Aldén parabol. Med silver färgade recivern.men det följde ej med någon fjärrkontroll.vill få tag på en sådan och vill se att parabolen .går upp fungerar innan jag vill uppgradera till den svarta tecivern
Du kan sms:a mig på 0704163389
 
Toppen