• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dometic kyl / frys

Anita / Soren

HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1018
Medlemskap
2024
RMD 8555 ett absorptionsskåp sitter i vår bil, vi har även tidigare haft denna typ av kylskåp i andra bilar och varit hyfsat nöjda med temperaturen i både kyl och frys. Vi har i vår nuvarande bil aldrig lyckats komma under -12C i frysdelen och tycker detta är för dåligt, -15C - till åtminstone -18C vil man väl ha. Min fråga är vilken temperatur ni andra har i frysdelen, intressant att veta då Dometic har egna idéer om vad man kan begära av deras produkter.
 

Anita / Soren

HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1018
Medlemskap
2024
Sv: Dometic kyl / frys

Electrolux Service tog mitt problem på allvar, återkommer med besked om hur det blev, ändå intressant att veta hur ni andra har det med temperaturen.
 

Cittran

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1365
Medlemskap
2024
Sv: Dometic kyl / frys

Hej!
Vi har samma kyl/frys i vår husbil årsmodell 2013. Vi är definitivt inte nöjda med skåpets egenskaper. I vår förra husbil (årsmodell 2008) hade vi föregående modell 7....... och det skåpet hade betydligt bättre kylegenskaper. Med inställning på läge 3 så höll det 5 gr i kylen och minst -18 gr i frysen.

Jag gjorde en reklamation av det nya skåpet till Electro-service med besök i juli, då montören bara kollade så att isoleringen mot kylskåpsväggen var OK, vilket den var.

Under vår resa till Kroatien i augusti-oktober förde jag statistik över kylan i både kyl och frys. På morgonen var det c:a 5 gr i kylen och -16 gr i snitt i frysen. Men då gick skåpet med inställningen på max. Kvällstemperaturen var 4-8 gr i kylen och -12-14 i frysen och även då med max-inställning. Utetemperaturen låg oftast kring 23-25 gr på eftermiddagarna. Detta tyckte jag inte var OK och kontaktade då Electro-Service igen.

Servicemannen kom och jag visade statistiken och då sa han att det ser helt normalt ut. Och han gav inte med sig trots mina protester och hänvisning till tidigare erfarenheter av modell 7..... Han påstod att om temperaturen bakom gallren blir över 35 gr så begränsas effekten av kylningen. Enda lösningen skulle vara att montera en termostatstyrd fläkt som får luften att cirkulera bättre men det var inget som Dometic stod för.

Tala om produktutveckling! Mycket elektronik och tekniska lösningar men tyvärr så blev kylens huvuduppgift sämre, dvs. att kyla. I bruksanvisningen står det att normalinställning är 3, alltså mittenläget på displayen. Men med den inställningen så är det 10 gr i kylen och -10 gr i frysen.

Jag vill gärna ta del av vad Electro-Service kommer fram till när det gäller ert skåp. Vi har ju fortfarande 9 månader kvar av garantitiden.

Lennart
 
K

Kimobo

Guest
Sv: Dometic kyl / frys

Har ett RMDT 8505 TechTower som med 230V håller -18 i frysen och +4 i kylen med + 25 ute, lite varmare med gas. MEN med 12V under körning och solen gassande på kylskåpssidan så går den ner till -10 i frysen och upp till +12 i kylen under de första 10 milen, fastän det hade normal temp när vi startde. Varit på service 2 ggr, inget konkret fel hittat. Nu skall hela skåpet bytas.

Leif
 

Lennart

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
470
Medlemskap
2024
Sv: Dometic kyl / frys

Vi upplever också dålig kyla i frysfacket och har klagat på detta. När jag närmare kollar upp det hela och läser i Dometics försäljningskatalog hittar jag denna text.

"Kyleffekt Kylskåp +7 gr. Köldfack till -12 gr C. vid omgivningstemperatur till 32 gr C. (motsvarar klimatklass SN)."

Här finns alltså en helgardering. Dels kallar dom det för köldfack, dessutom anger de klart och tydligt att lägsta temperatur man kan förvänta sig är -12 grader.

Har tillskrivit Dometic och ställt frågan. "Jag undrar varförför era absorptionskylskåp ex. RMD 8505 inte är konstruerade för att frysfacket skall klara -18 grader C? Frysta varor ska ju förvaras vid -18 grader."
Detta var ca en månad sedan och ännu inget svar.
 
K

Kimobo

Guest
Sv: Dometic kyl / frys

Samma märke o typ av kylskåp höll + 4-5 grader oberoende ute/innetemp i vår tidigare bil. Så det är en skillnad på skåpen. Ojämn kvalitét eller vad kan man kalla det. Nu skenar det till + 12 på 100 mil.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Dometic kyl / frys

Hej!
Vi har samma kyl/frys i vår husbil årsmodell 2013. Vi är definitivt inte nöjda med skåpets egenskaper. I vår förra husbil (årsmodell 2008) hade vi föregående modell 7....... och det skåpet hade betydligt bättre kylegenskaper. Med inställning på läge 3 så höll det 5 gr i kylen och minst -18 gr i frysen.

Jag gjorde en reklamation av det nya skåpet till Electro-service med besök i juli, då montören bara kollade så att isoleringen mot kylskåpsväggen var OK, vilket den var.

Under vår resa till Kroatien i augusti-oktober förde jag statistik över kylan i både kyl och frys. På morgonen var det c:a 5 gr i kylen och -16 gr i snitt i frysen. Men då gick skåpet med inställningen på max. Kvällstemperaturen var 4-8 gr i kylen och -12-14 i frysen och även då med max-inställning. Utetemperaturen låg oftast kring 23-25 gr på eftermiddagarna. Detta tyckte jag inte var OK och kontaktade då Electro-Service igen.

Servicemannen kom och jag visade statistiken och då sa han att det ser helt normalt ut. Och han gav inte med sig trots mina protester och hänvisning till tidigare erfarenheter av modell 7..... Han påstod att om temperaturen bakom gallren blir över 35 gr så begränsas effekten av kylningen. Enda lösningen skulle vara att montera en termostatstyrd fläkt som får luften att cirkulera bättre men det var inget som Dometic stod för.

Tala om produktutveckling! Mycket elektronik och tekniska lösningar men tyvärr så blev kylens huvuduppgift sämre, dvs. att kyla. I bruksanvisningen står det att normalinställning är 3, alltså mittenläget på displayen. Men med den inställningen så är det 10 gr i kylen och -10 gr i frysen.

Jag vill gärna ta del av vad Electro-Service kommer fram till när det gäller ert skåp. Vi har ju fortfarande 9 månader kvar av garantitiden.

Lennart
Har samma erfarenhet som er, jag klagade också när vi bytte husbil 2012, de bytte kylagrigatet på vår bil blev inte bättre,har nu skaffat en data fläkt för jag märkte att det blev bättre när jag tog bort vent. gallret i fjol, trodde det var fel på Dethleffs ventilation men tydligen är det på kylskåpet. Kanske vi får nytt kylskåp som håller - 20 som vårt gammla (2004) om vi är tillräckligt många som har problem
Ha de Paffw
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Dometic kyl / frys

Det kan också ha med installationen av skåpet att göra, läs instruktionerna och jämför med er bil, kanske finns det utrymme för förbättringar där? :wideeyed:
 

Anita / Soren

HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1018
Medlemskap
2024
Sv: Dometic kyl / frys

Våra tre sista bilar var av årsmodell 2007 och 2009, den vi har nu är en 2011, dessa 3 har vad jag förstått samma typ av kylskåp bara det att i vårt fall fungerar den sista bilens kyl / frys sämst. Har idag varit och hämtat en ny kylmaskin till mitt skåp, det fixade electro- service utan kostnad, skall monteras snarast och då återkommer jag med besked om huruvida det blev bättre eller ej. Kan ta lite tid men återkommer som sagt. Någon talar om hur absorptionsskåp fungerar, detta vet vi redan och det vi vill ha är grejor som fungerar som vi förväntar oss och därför skall vi inte acceptera Dometics dravel om att dom bara garanterar -12C i frysen när vi eller åtminstone jag vill ha ner till - 18C.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Dometic kyl / frys

Enligt Dometic finns det en fläkt att köpa till det här skåpet Art.Nr 241-2985-00. Den rekommenderas för utetemperaturer över 32 grader. Då får man ju tänka på att en vägg i solen säkert når det dubbla! Sedan betyder klass SN att skåpet är avsett för temperaturer 10-32 grader, vid högre temperaturer får man nog räkna med att det inte blir lika kallt!
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Dometic kyl / frys

Läs detta:

DOMSLUT
1. Marknadsdomstolen förbjuder Thetford B.V. vid vite av fyrahundratusen (400 000) kronor
att vid marknadsföring av absorptionskylskåp på sätt som skett använda en trestjärnig
symbol, att påstå eller referera till att kylskåpens frysfack är trestjärniga eller att använda
andra påståenden eller referenser med väsentligen samma innehåll.

Eller hela innehållet.
http://www.marknadsdomstolen.se/Filer/Avgöranden/Dom03.24.pdf
 

Cittran

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1365
Medlemskap
2024
Sv: Dometic kyl / frys

Hej Anita o Sören.
Blev lite nyfiken. Vad innebär en ny kylmaskin? Skall Electro Service montera eller får ni fixa det själva.
Lennart
 
F

F.d. 55716

Guest
Sv: Dometic kyl / frys

:spinny:Vi har samma problem (om det nu är problem) med våran kyl och frysfack.
Kylen håller +3-4 gr helt ok. Men frysfacket går aldrig under 14-15 minus. Det kan nog aldrig bli mer då det är ett frysfack och inte samma frys som hemma. Men jag tycker det fungerar bra i alla fall.
 

Anita / Soren

HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1018
Medlemskap
2024
Sv: Dometic kyl / frys

Kylapparet heter det nog men det spelar liten roll. Det är i alla fall hela bakstycket med allt färdigmonterat. Den 7/7 skall det monteras hos Forsbergs och sen hoppas man på det bästa. Electrolux-Service vill ogärna montera ur kylskåp vilket krävs om man skall byta hela bakstycket, varför vet jag inte.
 
Senast ändrad:

Anita / Soren

HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1018
Medlemskap
2024
Sv: Dometic kyl / frys

Den nya kylapparaten som blev bytt verkar fungera bättre, har kollat temperaturer med IR-termometer.
Elementet i kylskåpet 0 grader, kylskåpsvägg +4,5 grader.
Elementet i frysdelen -28 grader, frysdelsvägg -15 grader.
Skåpet ställt på 4:an (graderat 1 - 5)
Vårt skåp heter Dometic RMD 8555.
Nu är ju inte mina metoder för att kolla temperaturer vetenskaplig på något sätt men det ger en indikation om hur det ligger till.
Helgen som passerade var ganska varm, några dagar 25 - 30 grader, och då ökade temperaturen några grader i kylen och minskade ungefär motsvarande i frysen, det tyder kanske på lite för dålig isolering i skåpen men utrymme kontra mer isolering är givetvis en avvägningsfråga.
Vi är i alla fall nöjda med att vi bytt kylapparat.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Dometic kyl / frys

Intressant tråd. Hur har det gått? har ni fått någon ordning på frysfacket.
Mitt kylskåp lever sitt eget liv så jag funderar på att byta ut det til ett nytt, men om ett nytt inte fungerar så bra så vet i katten om det är lönt att byta.
 
Toppen