• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solceller - håltagning

Bosse och Elsey

FD HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
7458
Medlemskap
2021
Funderade på att montera solceller men var osäker på var jag kunde borra i taket (Dethleffs White Magic) så jag pratade med verkstad och då fick jag veta att om jag tar hål själv så faller täthetsgarantin.
För att garantin skall fortsätta gälla skall montering (håltagning och tätning) göras auktoriserad Dethleffs verkstad.
Vet inte hur det är med andra fabrikat men det skulle inte förvåna om det var på liknande sätt. De flesta är fenomenala på att hitta på anledningar till att garantier oc dyl inte gäller.

Någon annan som hört liknande?

/BJ
 

Ronny P

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2024
Sv: Solceller - håltagning

Jepp det stämmer..
Om inte jag överdriver nu, så är all håltagning en friskrivningsklausul för tillverkarna..
Det är inget unikt för Dethleffs utan Det är nog samma för alla tillverkare.

Vill du exempelvis montera en tv-antenn eller parabol så måste du alltså lämna in bilen,

Om man vill vara säker på att behålla sina garantier..
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Solceller - håltagning

Jepp det stämmer..
Om inte jag överdriver nu, så är all håltagning en friskrivningsklausul för tillverkarna..
Det är inget unikt för Dethleffs utan Det är nog samma för alla tillverkare.

Vill du exempelvis montera en tv-antenn eller parabol så måste du alltså lämna in bilen,

Om man vill vara säker på att behålla sina garantier..

Eller så lämnar man in den bara för håltagningen! :wink:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Solceller - håltagning

Har de lyckats få till det så att all täthets/fuktgaranti på hela bilen försvinner om man borrar ett hål i taket själv, i stället för att behöva betala verkstaden flera tusen för ett ofta dåligt borrat hål :p: ??

Att man själv får ta ansvar för sitt hål verkar naturligt, men om all täthetsgaranti på hela bilen försvinner, så verkar det på gränsen till bedrägeri.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Solceller - håltagning

Har de lyckats få till det så att all täthets/fuktgaranti på hela bilen försvinner om man borrar ett hål i taket själv, i stället för att behöva betala verkstaden flera tusen för ett ofta dåligt borrat hål :p: ??

Att man själv får ta ansvar för sitt hål verkar naturligt, men om all täthetsgaranti på hela bilen försvinner, så verkar det på gränsen till bedrägeri.

M.v.h. JANKRO.

Om man har sett alla de monteringar jag har sett i bilar, båtar och husbilar ,som ägarna själva eller med hjälp av kompisar har gjort, kan man lätt förstå att de garderar sig. Många har ju sett ut som rena skatbon, bara att riva ut och börja om. En läcka i taket kan ju ganska lätt sprida sig till nästan hela bilen om den t.ex. står ute en hel vinter utan ordenlig tillsyn, sedan blir det diskussioner om vad som orsakat problemen?
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Solceller - håltagning

Mina är klistrade , jag har sett Portugisiska montage där man använt typ IKEA vinklar och skruvat i taket! Billigt när man slipper plastvinklar och klister!
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Solceller - håltagning

Har inte hittat något i mina papper (Chausson) att man inte får ta eget hål, bara vart kablarna är dragna och var man bör göra hål. Borrade hålet inifrån.
Känns skönt att göra det själv så att man vet att det blev riktigt gjort och inte slarvat av någon som hade en dålig dag eller bråttom att hämta barn på fritids eller liknande.

Peter :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Solceller - håltagning

Om man har sett alla de monteringar jag har sett i bilar, båtar och husbilar ,som ägarna själva eller med hjälp av kompisar har gjort, kan man lätt förstå att de garderar sig. Många har ju sett ut som rena skatbon, bara att riva ut och börja om. En läcka i taket kan ju ganska lätt sprida sig till nästan hela bilen om den t.ex. står ute en hel vinter utan ordenlig tillsyn, sedan blir det diskussioner om vad som orsakat problemen?
---------------------------------------------------------------------------------

Hejsan Montreal, jag håller med dig delvis. Det finns ju många som kanske borde vara mera självkritiska innan de sätter ett verktyg i taket både på husbilen och sommarstugan.

Samtidigt som jag har sett exempel på när proffs varit igång, och vänt till det så dant att jag troligen skulle bli mordåtalad efter en dust med montören om det var min bil.
Jag skulle aldrig våga lämna bort ett så viktigt jobb till vem som helst.

Men om man tar bort ytterligheter i båda fallen så verkar det ändå vara ett försök att smita undan, om ägaren har gjort hål i taket långt fram i ett skåp på högersidan, och garantin inte skulle gälla för en vattenskada vid ex. original toaluckan längst bak nere på vänstersidan av bilen.

Det är ungefär detsamma "smita undan försök" som att när ägaren själv har gjort ett oljebyte på sin bil i stället för verkstaden, så gäller inte längre garantin på datastyrboxen.

M.v.h. JANKRO.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Solceller - håltagning

Många av de undantag och förbehåll som görs i diverse garantier gäller oftast inte.
Konsumentlagstiftningen är stark och det som står där gäller om det skulle uppstå tvist.
 
F

F.d. 55337

Guest
Sv: Solceller - håltagning

Hade tänkt montera solcell själv och även ett utvändigt gasoluttag, läste denna tråd innan jag börjat med något jobb som tur var. Tog kontakt med Forsbergs fritidscenter, där jag köpt vår nya Frankia, och fick beskedet att hela täthetsgarantin faller om jag själv gör någon form av håltagning i karossen. Det är bara att glömma att göra något själv.

Tur man har Husbilsklubben för Forsbergs nämnde inget om detta när jag köpte bilen.

/Anders
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Solceller - håltagning

Jag har monterat ett antal solpaneler , antennrör , tackluckor m.m. Håltagningen är nog inget större problem. om man bara ser upp lite. Problemet är väl tätningen som jag ser det. Jag har alltid använt Sikaflex 252 samt primer och activator till detta . Detta har blivit 100% tätt. Jag är inte alls orolig. Sen att det kan bli tvister om man har en garanti kvar om det skulle uppstå problem någon annanstans på husbilen som kan skyllas över på att man tagit hål själv.
Men jag anser nog att har man inte tummen mitt i näven så tror jag dom flesta här på husbilsklubben gör detta mer noggrant ett husbilsverkstäderna. :)
 
F

F.d. 55416

Guest
Sv: Solceller - håltagning

Har för avsikt att montera antenn och solceller på en Knaus Sky 700 I, vad jag funderar på är är att man inte borrar hålen på fel ställe så man inte borrar i en elledning, var skall jag borra hålen?
Vilka plastkanaler använder man för att dra kabeln i till solcellerna? plasten har ju en förmåga att brytas ner av solljuset.
Alla råd mottages tacksamt.
Ha det.
:mcride::mcride:
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Solceller - håltagning

På min 2013 är genomföringen till parabolen längst in till vänster i skåpet höger om "kaffekokarutrymmet".
I samma genomföring kommer jag även att dra kabel till solpanel. Elcentral och batterier är ju direkt nedanför.


image.jpeg
 
Toppen