• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däck

IngoBabs

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
7140
Medlemskap
2024
Jag har undran om däck. Är det någon som har erfarenhet av Continental
Vanco Camper 215/70 R15 CP . Eller något annat däck som kan rekomenderas
tacksam även för priser på dessa
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Däck

Jag köpte Vanco Camper för ett par år sedan och är helnöjd. Jag kollade lite tester då och det hade fått mycket bra resultat.

Kan rekommenderas.

Finns till bra pris hos Däckonline.
1253:- just nu.
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Däck

Jag har haft både Michelin Agilis Camping och Continental Vanco Camping. Komfort och körmässigt tycker jag dessa däck är lika, men däremot så slits Continental däcket upp fortare.
Det är ett bra däck till ett förhållande vis "lågt" pris.
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Däck

har kört på continental 2500 mil sen bilen var ny, tog slut fram!! satte på michelin , hade det på min tidigare bil dom höll 6000 mil fram, samma storlek o tyngd på bägge bilarna,
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Däck

Jag körde 6 300 mil på vår förra husbil med Continentel Vanco så jag tycker det är lite konstigt att de inte går längre på vissa bilar. Kan det ha med däcktrycket att göra ??
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Däck

Jag körde 6 300 mil på vår förra husbil med Continentel Vanco så jag tycker det är lite konstigt att de inte går längre på vissa bilar. Kan det ha med däcktrycket att göra ??
OBS !!! jag har haft mina fram hela tiden o rek lufttryck , kör mesta tiden på små krokiga vägar, som kommentar kan jag citera ur handboken för min bil, orginaldäck continental ,vid byte reko,vi michelin cp ????? varför inte sätta på sådana som standard , säkert en prisfåga???
,
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Däck

Kört på både Continental och nu Michelin Agilis CP. De senare känns
absolut mer personbilslika och är otroligt stadiga i sidled samt tysta.

Bra däck håller längre och rullar absolut bättre så även om investeringen är lite högre från start så lönar det sig absolut att satsa lite extra. Blir billigare per mil.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Däck

Kör på continental nu och har inga som helst funderingar på att byta till andra dyrare däck, dom är tysta och inte slits dom något speciellt heller trots att jag sänkt trycken i dom för att få mjukare gång över asfaltskarvar, drar lite mer diesel på det viset och är väl enda nackdelen då.
Många säger väl att man får det man betalar för och med continental får man bra däck billigare som räcker länge då det oftast beror på hur man kör med dem.

/Pelle
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Däck

Kör på continental nu och har inga som helst funderingar på att byta till andra dyrare däck, dom är tysta och inte slits dom något speciellt heller trots att jag sänkt trycken i dom för att få mjukare gång över asfaltskarvar, drar lite mer diesel på det viset och är väl enda nackdelen då.
Många säger väl att man får det man betalar för och med continental får man bra däck billigare som räcker länge då det oftast beror på hur man kör med dem.

/Pelle

Man får oftast betala extra för ett starkt varumärke, så har man ett sånt på däcket så har man betalat extra. Därmed inte säkert att däcket uppfyller ens krav. Däckmarknaden är en djungel.
Sällan man hör att folk erkänner ett dåligt däckval, och vi har alla olika krav på däck. Dom riktigt dåliga däcken brukar självsaneras, dom är oftast sämre än regummerat.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Däck

Man får oftast betala extra för ett starkt varumärke, så har man ett sånt på däcket så har man betalat extra. Därmed inte säkert att däcket uppfyller ens krav...

Jag har kört många olika fabrikat under årens lopp och har bildat mig en egen uppfattning om att (det må hända att jag har helt fel):
- Continental är mjuka och slits fort, detta satsar jag inte längre på
- Michelin håller måttet men kostar därefter, plånboken får avgöra nästa gång

Sen är det en massa andra fabrikat däremellan som jag inte kommer ihåg alla namnen på... Här gäller det att vara objektiv, precis som Peter menar. Visst åker man på några "smällar" då och då, grejen är den att ta lärdom av detta och välja målmedvetet så att man blir nöjd i slutändan. Vad det sedan är för märke, eller vad däcken kostar, det är upp till var och en.
 
Toppen