• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Placering av brandsläckare?

F

F.d. 25870

Guest
Sv: Placering av brandsläckare?

Det kan räcka med ett stort grytlock med men det är inte fel att ha en brandfilt med
 
F

F.d. 55786

Guest
Sv: Placering av brandsläckare?

Nu är nya husbilen invigd och utrustad m brandskydd. Det blev 2 pulverbrandsläckare och 1 brandfilt. En släckare innanför bodörren (mot förarstolarna) och en i garaget. Har kompletterat m brandvarnare och 2 gaslarm (ett vid golvet och ett strax under taket). Behövs tydligen för olika typer av gaser (typ vägpirater mm).
Utan tips från er hade det inte blivit lika bra! Tack för hjälpen.
Nu ska snart jag o min gubbe ut på en längre tur m "Ernie" som vår husbil heter.
Det blir Fjälltouren i golf och sedan bär det av mot Norrbotten.
 

MisterK

FD HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
12860
Medlemskap
2021
Sv: Placering av brandsläckare?

Glöm inte heller att brandsläckare ska kontrolleras minst en gång om året.
 

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Sv: Placering av brandsläckare?

Har du sett en felaktig förvaring så att självantändning skett
?
Såg det vid en verkstad och den brandsläckaren som satt i garaget räddade den husbilen, även om det bara hänt 1 gång så var den nog värd pengarna.
Allt är inte så DUMT ibland som vissa påstår.

Jo det har jag sett. Jag vet inget i min bil som skulle kunna självantända. Möjligen någon form av kortslutning.
Och när jag säger "dum placering" så är det inget påhopp utan min personliga uppfattning. Jag har ingen brandsläckare utan tror mer på utrymning istället. Det är också en personlig tanke. Hoppas ingen känner sig påhoppad.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Placering av brandsläckare?

Är väl rädda (utrymma) larma, släcka som gäller vid brand
Om jag har gjort brandkurserna på jobbet rätt ;)
Det var kortslutning som orsakade branden och tar inte illa upp.

Mvh
Pelle
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Placering av brandsläckare?

Vi har en vid bodelsdörren och en mellan långbäddarna.plus brandvarnare .
Den vid sängarna är kolsyra .Personligen föredrar jag kolsyra .De mindre fadäsen jag varit med om tex brand vid svetsarbete i bilar har släckts med kolsyra .
Man slipper en veckas jobb med sanering som ändå inte blir bra.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Placering av brandsläckare?

Glöm inte att kolsyra leder ström, man kan ju stå vid elstolpe om olyckan är framme.

/Pelle
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Placering av brandsläckare?

Vi har en vid bodelsdörren och en mellan långbäddarna.plus brandvarnare .
Den vid sängarna är kolsyra .Personligen föredrar jag kolsyra .De mindre fadäsen jag varit med om tex brand vid svetsarbete i bilar har släckts med kolsyra .
Man slipper en veckas jobb med sanering som ändå inte blir bra.

Jag antar att du redan har tänkt på att använda brandsläckare med koldioxid i mindre utrymmen kan ha sina risker. Koldioxiden tränger undan syret...

Johan K.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Placering av brandsläckare?

Jag antar att du redan har tänkt på att använda brandsläckare med koldioxid i mindre utrymmen kan ha sina risker. Koldioxiden tränger undan syret...

Johan K.

Det är nog det minsta problemet när det brinner i husbilen klarar jag inte släcka med en 3 kg kolsyra så springer jag
Brinner det i bilen så kanske. man ska hålla andan så länge man är där
Jag vet att brandmästarna vill att man ska ha pulver
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Placering av brandsläckare?

Største risiko ved bruk av CO2 slukkere er frostskader, "snøen" som fyker ut av munnstykket holder -72 C. Det er og litt mer presisjonsjob å slukke med dette enn med pulver en må få snøen riktig i forhold til brannen for maks effekt.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Placering av brandsläckare?

Jag antar att du redan har tänkt på att använda brandsläckare med koldioxid i mindre utrymmen kan ha sina risker. Koldioxiden tränger undan syret...

Johan K.

Risken med koldioxid ska nog inte förringas. Gasen i sig är faktisk även giftig och vid halter på 4 % i luften kan symtom som huvudvärk, yrsel och hjärtklappning uppstå. Vid 7 % kan medvetslöshet inträffa. Dessutom kan den kylande effekten ha skadlig inverkan på minnesenheter i datorer etc. Att använda koldioxidsläckare utomhus är oftast inte effektivt, särskilt inte vid blåsiga förhållanden. Koldioxidsläckare bör vidare inte användas i fibrösa material, så som tyg skumplast och annat som det finns gott om i husbilar. Pulversläckare rekommenderas bestämt. (Källa: Svenska brandskyddsföreningen)

Johan K.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Placering av brandsläckare?

En funderare!
Vi kan inte utrymma genom bakdörren då bilen är dammfri & vinterbonad den vägen (det finns en vägg bakom). Den enda utvägen är sidodörren eller framdörrarna som iofs normalt skall vara låsta (med nyckel, ej vred). Hoppas att brandvarnaren går igång och gör sitt jobb "i tid" om det nu skulle uppstå en el-kortslutning mitt i natten (hur det nu skulle gå till).
Risk för bränder finns alltid om det finns något brännbart, det ser jag på jobbet som har anknytning till Räddningstjänstens tillsyn. När det väl händer då är 2 kg pulversläckare "piss i Mississippi" (ursäkta uttrycket), men kanske bra ändå i ett tidigt skede. En brandfilt är guld värd vid matlagning (gasol + olja = icke sant!). Har man följt föreskrifter, då är det bara att sova lugnt och hoppas på att allt fungerar... HB bränder är inte så vanliga, men man skall alltid vara redo!
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Placering av brandsläckare?

Jag håller med Marianne & Ranko i det dom skriver. Vi har en eldsläckare placerad bakom förarstolen där den går att komma åt snabbt både inifrån och utifrån sedan en eldsläckare i garderoben så att vi har en släckare på var sida om boutrymmesdörren. Att ta sig ut genom en taklucka i en rökfylld kupé klarar kanske en tjugoåring men knappast en pensionär anser jag. Det viktigaste måste ju vara att man kan ta sig ut och att ha eldsläckare på utsidan är nog bra men det gäller att hitta nyckeln snabbt och låsa upp för att komma åt den. En 2 kg pulversläckare tömmer man på 5 sek. så det är nog som ett piss i Mississippi som tidigare nämndes så det gäller att vara tillräckligt nära branden när man tömmer den. Lock till stekpanna och brandfilt fick man lära sig att ha med på sjön och det gäller även i husbilar.
Åke
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Placering av brandsläckare?

Anledningen till att man inte ska använda kolsyra till att släcka möbelbrand tex är att när kolsyran försvinner kan branden flamma upp igen .
Alla rekommendationener måste va säkra och inte en massa om o kanske .
Det handlar bara om att släcka branden .
Men JAG kommer att använda kolsyra det släcker allt
Har inte branden sabbat bilen kommer pulvret att göra det
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Placering av brandsläckare?

Risken med koldioxid ska nog inte förringas. Gasen i sig är faktisk även giftig och vid halter på 4 % i luften kan symtom som huvudvärk, yrsel och hjärtklappning uppstå. Vid 7 % kan medvetslöshet inträffa. Dessutom kan den kylande effekten ha skadlig inverkan på minnesenheter i datorer etc. Att använda koldioxidsläckare utomhus är oftast inte effektivt, särskilt inte vid blåsiga förhållanden. Koldioxidsläckare bör vidare inte användas i fibrösa material, så som tyg skumplast och annat som det finns gott om i husbilar. Pulversläckare rekommenderas bestämt. (Källa: Svenska brandskyddsföreningen)

Johan K.

Blandar du inte ihop CO. Och CO2 ?
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Placering av brandsläckare?

Det är nog riktigt att pulver är ett bra släckmedel nackdelen är att det är nästan omöjligt att få bort efter en släckning. Frågan är om försäkringsbolaget skulle ersätta hela inredningen i en husbil för att någon fått panik och utlöst en släckare för att släcka en brand i stekpannan? Hade man använt en kolsyresläckare hade inget utöver brandskadan blivit förstört. Det räcker ofta med ett lock till stekpannan eller en brandfilt för att släcka.
Åke
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Placering av brandsläckare?

Blandar du inte ihop CO. Och CO2 ?

Nej det gör jag inte och det gör nog inte Svenska Brandskyddsföreningen heller. De fakta jag refererar till är tagen direkt ur deras handbok och handbrandsläckare.

Det anmärkningsvärt att det alltid skall finnas några här på forumet som tror sig veta bättre än expertorganisationer, så som kommunala räddningstjänster, Svenska Brandskyddsföreningen och till och med MSB, när det gäller brandskyddet. Var och en får väl göra som de vill så länge det inte drabbar andra, vilket är särskilt viktig på ställplatser och parkeringar där inte bra säkerhetsavstånd kan upprätthållas.

Att ett försäkringsbolag skulle neka ersättning när någon har släckt en brand i husbil med ett släckmedel som inte för ögonblicket skulle vara optimalt, finner jag fullständigt befängt. Kommer man med påståenden som dessa bör man nog kunna ge exempel, erfarenhetsberättelser och källhänvisa.

Johan K.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Placering av brandsläckare?

Kan det inte vara så Jokin att någon har släckt en brand i stekpannan med en pulversläckare sedan vänder sig denne någon till sitt försäkringsbolag och vill ha ersättning för förstörd inredning i husbilen för låt säga 40 tusen. Då säger försäkringsbolaget att då handlar det om en Saneringsskada och ingen Brandsskada och huruvida det skall ersättas bestämmer vi.
Åke
 
Toppen