• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med Fiat rapporteras här

F

F.d. 19837

Guest
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Vi har en fråga.
Har en ny Buerstner med Fiat 4-ton chassie i kombination med 3-liters motorn. Vi upplever darrningar i ratten vid farter runt 100 km/h. Är vi fler som upplevt detta och har nån en trolig förklaring.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

jag fick byta golvet o trösklarna , och taket ,bromsarna fick renoveras, lacka om hela bilen ,svänghjulet låssade från vevaxeln klä om invändigt bilen är en Fiat 1500cab 1965 röd mvhHåkan :)
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.580
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

..................... Vi upplever darrningar i ratten vid farter runt 100 km/h. ...........................

Inget specifikt för Fiat chassis.

Tyder på obalans i ett eller båda framhjulen. Kan räcka med att en balanseringsvikt har fallit bort från fälgen
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Nu har vi snart klarat 200 mil utan tända motorfel lampor. Kan en fiat gå så långt utan nya problem? Börjar nästan tro att vi vågar åka på europasemester nästa vecka men osvurit är nog bäst:) Klarar vi den resan utan nya problem får jag nog byta till den positiva fiattråden:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Nå skal jeg glede Fiat-kritikerne, jeg har hatt 2 husbiler bygget på Fiat og havari på begge.

Først overtok jeg en den gangen 11 år gammel Hymer på Fiat bensin (1985 modell) denne gamle Peugeot motoren tåler ikke å bli for varm så fullstendig motorhavari i Paris - hadde just stoppet foran resepsjonen i Bois de Bologne. Vi måtte bo i en challete der i en uke mens det ble skaffet en passende motor og byttet (til en totalpris godt under hva det ville koste å ta ut og sette inn motoren i Norge). Men dette var etter 3 år og 5000 mil - fikk ett år senere igjen det vi hadde gitt for bilen.

Neste bil sprakk et drev for andre veksel mens det fortsatt var garanti på bilen så Fiat byttet hele innholdet i veksellådan - de snakket om støpefeil fr et svensk stålverk. Men verkstaden glemte å sette inn en låsning på utløserakslingen så etter et par år mistet vi plutslig koplingen på riksvei 17 like før vi skulle ombord på siste ferge nordover. Kjørte uten koling til Bodø - fikk bilen reparert og sener fikk vi refundert utgiftene fra det verksted som hadde gjort feilen. Vi hadde denne bilen i 8 år og 15000 mil.

Som jeg startet 2 biler og 2+1 havari :D:D:D - men var det Fiat sin feil?
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

jag fick byta golvet o trösklarna , och taket ,bromsarna fick renoveras, lacka om hela bilen ,svänghjulet låssade från vevaxeln klä om invändigt bilen är en Fiat 1500cab 1965 röd mvhHåkan :)

Ja, rubriken var ju Fiat;)

Konstigt att du behövde laga nåt på en Italienska:rolleyes:
Jag har haft en del såna och de är ju evighetsmaskiner.......
Iaf underbara :)
 
K

Kimobo

Guest
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Hjulinställningen (toe-in=plogningen) är ofta fel på helt nya paketbilar. Gäller både Fiat och Ford. Fick justera om det nästan genast på nya Fiat/Burstner med Heavy-chassi.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

5e växeln efter ca 9000mil

Vattenpumpen efter 13500mil

Tommy R
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Sitter nu nere i mosel och kommit hit utan problem. Nytt rekord 350 mil utan motorlampor och oljebyte. Kan det gå mycket längre? Vi får se på måndah för då kör vi vidare. Kan e.n fiat gå en hel semester på 700 mil utan problem. Jag gör som grodan och lever på hoppet :)
 
Ö

örjan o irene

Guest
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Vi har en Dethleffs, helintegrerad modell 2005, med Fiat chassi/motor. Går ypperligt. Vi har fram till dags dato kört drygt 9000 mil, utan problem med motor eller chassi. Bodelen har också fungerat utan anmärkning. Vi har bytt startbatteri förra året, men det är allt. Mycket nöjd.:)
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Skulle det inte handla om de som hade FEL på FIAT? Vet dom som också har bilar de är nöjda med men det måste vara på en annan tråd?j
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Vi har en Dethleffs, helintegrerad modell 2005, med Fiat chassi/motor. Går ypperligt. Vi har fram till dags dato kört drygt 9000 mil, utan problem med motor eller chassi. Bodelen har också fungerat utan anmärkning. Vi har bytt startbatteri förra året, men det är allt. Mycket nöjd.:)

Postat i fel tråd:( Det finns en tråd för nöjda ägare. Att läsa är en konst
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Nu har det hänt :) För första gången har jag blivit stående med husbilen. Vi stannade på "skogen" i Härjedalen för att fika efter att ha kört 2 tim och när vi skulle iväg startade inte bilen, full snurr på startmotorn men inte ett liv i motorn.
Efter div telsamtal fick jag tag i ett telnummer till en Fiatverkstad i Sveg men innan jag ringde så provade jag en gång till och den startade direkt. Men jag ringde ändå upp verkstaden och dom skickade mig vidare till en annan Fiatverkstad i Orsa som skulle hjälpa oss, vi skulle den vägen förbi så vi rullade iväg men när vi kom fram startade bilen naturligtvis omgående flera gånger i rad
utan problem så dom kunde inte förstå vad det var för fel så vi for vidare söderut och samma sak hände då och då men när den stått en 10-15 min har den startat omedelbart igen. Mycket mysko fel filtren är nya och gott om diesel i tanken. Man får väl fara in till en Fiatverkstad efter semestrarna och se om dom kan komma på vad det är :confused:
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Då var det dax för problem igen. En gammal favorit i repris. På sista semesterdagen och ca 700 mil sedan senaste oljebyte börjar oljelampan att blinka vilket betyder att oljan är utspädd med diesel efter misslyckade regenereringar av partikelfiltret. Nu börjar probemen igen mef ett förtida oljebyte. Djävla dåligt och denna gången är bilen inte fegkörd utan fått gå på min 2000 varv. Fiat är rena skräpet. :-( Denna djäkla bil klarar sig inte utan besök på verkstad inom 60 dagar :(
 
Senast ändrad:

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Nu har det hänt :) För första gången har jag blivit stående med husbilen. Vi stannade på "skogen" i Härjedalen för att fika efter att ha kört 2 tim och när vi skulle iväg startade inte bilen, full snurr på startmotorn men inte ett liv i motorn.
Efter div telsamtal fick jag tag i ett telnummer till en Fiatverkstad i Sveg men innan jag ringde så provade jag en gång till och den startade direkt. Men jag ringde ändå upp verkstaden och dom skickade mig vidare till en annan Fiatverkstad i Orsa som skulle hjälpa oss, vi skulle den vägen förbi så vi rullade iväg men när vi kom fram startade bilen naturligtvis omgående flera gånger i rad
utan problem så dom kunde inte förstå vad det var för fel så vi for vidare söderut och samma sak hände då och då men när den stått en 10-15 min har den startat omedelbart igen. Mycket mysko fel filtren är nya och gott om diesel i tanken. Man får väl fara in till en Fiatverkstad efter semestrarna och se om dom kan komma på vad det är :confused:

Eftermonterade larm kan orsaka luriga fel.
bosse b
 
F

F.d. 30033

Guest
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Vi har samma problem. Lampan lyser. Verksam säger att de ska byta partikelfiltret. Verkar en dyr affär går detta på garantin? Bilen är sen 2012 och 1700 mil
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Vi har samma problem. Lampan lyser. Verksam säger att de ska byta partikelfiltret. Verkar en dyr affär går detta på garantin? Bilen är sen 2012 och 1700 mil

Garantin på avgasreningen på en svensksåld bil är 5 år. Ett nytt filter är riktigt dyrt men skall täckas av garantin. Är det en importbil blir det att betala själv
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Nu har alla Fiat-problem börjat dyka upp även på
Norska Facebook-forum.När en börjar,så rasar det
omedelbart på flera.Kopplingar - lampan vilcken
aldrig vill ge med seg,o.s.v. är det som gäller.Folk
blir förbannat,då semestrar förstörs av det här.

Ottar
 
Toppen