Jag kan med egna erfarenheter från Fiat, dvs inte via hörsägner och i avsaknad av en känd bakgrund om andras kollegors möjliga tillkortakommanden, konstatera att;
¤ Jag har själv ägt/kört följande nya Fiat 3 lit 127hk/2003_man_7.000mil, 157hk/2010_man_2.000 mil och 177hk/2012_automat_fn 2.000 mil), dvs ca 11.000 mil totalt, helt utan Fiatrelaterade fel!
¤ Jag gör enbart service på auktoriserade Fiatverkstäder enligt Fiats servicebok", service är en naturlig kostnad för att upprätthålla fordonets funktioner!
¤ Mina husbilar överlastas aldrig och körs inte heller av "ovana" förare", de körs dock inte sällan med låga varvtal men utan ryck (vi talar ju om dieslar)!
¤ Har inte chiptrimmat mer än 127hästarn, vilket succ resulterade i besvärliga elektronikproblem (i chipet) som inte kan identifieras som Fiatproblem - dvs bara mitt eget fel, inte Fiatrelaterat (de förutsätter inga trimchip ... )!
Troligen kan du Anders ha rätt om 3 lit varianters utsatthet spec i kombination med "ovana förare" som ofta vill tro att man kan köra en husbil på samma sätt som en "vanlig personbil/samma körkort". Ofta då bensinare och då med ett taskigt vridmoment och med helt olika förutsättningar (bla map vikt)!
Betr elektroniken så varierar den för olika motorer/drivlinor bla pga varierande förutsättningar för optimal gasväxling och olika motorstorlekar ... och växellådor, främst då för robotlådorna som kräver mkt anpassning (spec from åm 2012).
Utveckling av dagens och morgondagens drivlinor består mest av vidareutveckling av gasväxlingsprocessen (motorns andning) med tillhörande elektronik!
Mekaniskt sker inte så mycket mer än att man söker minimera motorernas/drivlinornas inre friktion på olika sätt, dvs inte mycket av utvecklingstiden läggs på mekanisk nykonstruktion = mest putsning!
Betr Anders oro för att Fiat eller någon annan drivlinetillverkare inte skulle klara att hållfasthetsberäkna sina produkter!? Du kan vara helt lugn, så enkla ting = elementa, det klarar alla befintliga drivlinetillverkare. Det förutsätter förstås att fordonet används, framförs och servas "normalt" inkl ett visst eget omdöme/kunnande, dvs;
¤ Inte överlasta fordonet utöver sin tekniska begränsning vad gäller ex totalvikt, axellast, hastighet (via chiptrim) vilket i så fall äventyrar t.ex drivaxlar, bromsförmåga/bromsar, styrleder, fjädring, chassi, däck, växellåda inkl övriga drivline- och andra komponenter!
¤ Fördonet ska naturligtvis ges erforderlig, kunnig, löpande tillsyn och service så att fel inkl slitage förebyggs - service måste få kosta om man nu inte på ett seriöst sätt klarar det själv, äldre fordon kräver dessutom alltmer service med åren!
Att fler har synpunkter på Fiat än på andra märken är helt naturligt 80% (i Sve och ca 8.000 HBK.are) kör ju defacto Fiat medan resten 20% (ca 2.000 HBK.are) kör "i dessa sammanhang "antalsmässigt udda Ford, Peugot, Renault, Vw, Mercedes, Iveco (= också Fiat), mfl". Utifrån sådan statistik bör t.ex ett (1 st) fel på Mercedes troligen proportionellt svara mot kanske åttio (80 st) fel på Fiat!
Problem vid läsning/förståelse av sidor som dessa är tyvärr ofta att;
¤ Samma fel har tagits upp i ett flertal olika trådar som separata företeelser och dessutom återberättats på olika ställen också i olika trådar!
¤ Ofta sker återberättelser av dem som tycker och anser men själva inte har erfarenhet av "drivlinemärket ifråga"(?), ex finns även i denna tråd.
Verkliga fel som Bestliner spec efterfrågade verkar vara förvånansvärt få enligt den faktiska marknadsandelen tycker i alla fall jag.
¤ Det saknas nästan alltid en statistisk rimlig/saklig bakgrund för generella och ofta vidlyftiga tyckanden/antaganden inkl kvalitetsbedömningar pga vissa enskilda företeelser!
¤ Inte minst vad som bedöms ovan och registreras som FEL på fordon, 1-20 år gamla blandas friskt! Tom normalt slitage framstår i vissa fall som fel utan angivande av vilken förebyggande normal service/tillsyn som skett!
Jag tror inte på denna typ av "godtycklig" felregistrering för i det här fallet olika drivlinemärken, det slutar så gott som alltid med enbart pajkastning och utan resultat!
Jämför man med motsvarande Mercedestråd, så tycker jag att den statistiskt (?) innehåller fler, konstruktionsmissar än Fiat map vilka marknadsandelar som resp har!
Vad jag tar till mig av denna tråd och Bestliners tidigare försök att, utan tyckande ombud, försöka peka ut problem som husbilsköpare faktiskt, i undantagsfall, kan ha oturen att råka ut för.