• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med Fiat rapporteras här

annie783

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Norge
HBK-Nr
9082
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Min 2011 modell med 3.0 motor. Etter 11 mnd røk dynamoen og måtte erstattes. Det var på garantien.

Desverre ødela verkstedet servostyringen da de byttet dynamo så etter et par måneder ble det et besøk til.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Jag har nämnt en sak på flera ställen här på Forumet och jag tycker mig se en trend i att det verkar vara 3.0 liters motorn som strular lite extra:confused:

Kan det vara så att den helt enkelt är för maffig för låda, drivknutar o.s.v?
Självklart så tar ju allt detta mer stryk av vridet i 3.0 motorn (vilket den borde vara anpassad för egentligen:(). Är man då en högväxelåkare så gör ju det bara saken värre tyvärr.......

Är elektroniken annorlunda på den större motorn? För det är ju faktiskt så att just dessa problem som Farbror Bestliner m.fl. har haft verkar ju drabba det grova maskineriet mest, ELLER:confused:
Jag kan med egna erfarenheter från Fiat, dvs inte via hörsägner och i avsaknad av en känd bakgrund om andras kollegors möjliga tillkortakommanden, konstatera att;

¤ Jag har själv ägt/kört följande nya Fiat 3 lit 127hk/2003_man_7.000mil, 157hk/2010_man_2.000 mil och 177hk/2012_automat_fn 2.000 mil), dvs ca 11.000 mil totalt, helt utan Fiatrelaterade fel!
¤ Jag gör enbart service på auktoriserade Fiatverkstäder enligt Fiats servicebok", service är en naturlig kostnad för att upprätthålla fordonets funktioner!
¤ Mina husbilar överlastas aldrig och körs inte heller av "ovana" förare", de körs dock inte sällan med låga varvtal men utan ryck (vi talar ju om dieslar)!
¤ Har inte chiptrimmat mer än 127hästarn, vilket succ resulterade i besvärliga elektronikproblem (i chipet) som inte kan identifieras som Fiatproblem - dvs bara mitt eget fel, inte Fiatrelaterat (de förutsätter inga trimchip ... )!

Troligen kan du Anders ha rätt om 3 lit varianters utsatthet spec i kombination med "ovana förare" som ofta vill tro att man kan köra en husbil på samma sätt som en "vanlig personbil/samma körkort". Ofta då bensinare och då med ett taskigt vridmoment och med helt olika förutsättningar (bla map vikt)!
Betr elektroniken så varierar den för olika motorer/drivlinor bla pga varierande förutsättningar för optimal gasväxling och olika motorstorlekar ... och växellådor, främst då för robotlådorna som kräver mkt anpassning (spec from åm 2012).
Utveckling av dagens och morgondagens drivlinor består mest av vidareutveckling av gasväxlingsprocessen (motorns andning) med tillhörande elektronik!
Mekaniskt sker inte så mycket mer än att man söker minimera motorernas/drivlinornas inre friktion på olika sätt, dvs inte mycket av utvecklingstiden läggs på mekanisk nykonstruktion = mest putsning!

Betr Anders oro för att Fiat eller någon annan drivlinetillverkare inte skulle klara att hållfasthetsberäkna sina produkter!? Du kan vara helt lugn, så enkla ting = elementa, det klarar alla befintliga drivlinetillverkare. Det förutsätter förstås att fordonet används, framförs och servas "normalt" inkl ett visst eget omdöme/kunnande, dvs;

¤ Inte överlasta fordonet utöver sin tekniska begränsning vad gäller ex totalvikt, axellast, hastighet (via chiptrim) vilket i så fall äventyrar t.ex drivaxlar, bromsförmåga/bromsar, styrleder, fjädring, chassi, däck, växellåda inkl övriga drivline- och andra komponenter!
¤ Fördonet ska naturligtvis ges erforderlig, kunnig, löpande tillsyn och service så att fel inkl slitage förebyggs - service måste få kosta om man nu inte på ett seriöst sätt klarar det själv, äldre fordon kräver dessutom alltmer service med åren!

Att fler har synpunkter på Fiat än på andra märken är helt naturligt 80% (i Sve och ca 8.000 HBK.are) kör ju defacto Fiat medan resten 20% (ca 2.000 HBK.are) kör "i dessa sammanhang "antalsmässigt udda Ford, Peugot, Renault, Vw, Mercedes, Iveco (= också Fiat), mfl". Utifrån sådan statistik bör t.ex ett (1 st) fel på Mercedes troligen proportionellt svara mot kanske åttio (80 st) fel på Fiat!

Problem vid läsning/förståelse av sidor som dessa är tyvärr ofta att;
¤ Samma fel har tagits upp i ett flertal olika trådar som separata företeelser och dessutom återberättats på olika ställen också i olika trådar!
¤ Ofta sker återberättelser av dem som tycker och anser men själva inte har erfarenhet av "drivlinemärket ifråga"(?), ex finns även i denna tråd.
Verkliga fel som Bestliner spec efterfrågade verkar vara förvånansvärt få enligt den faktiska marknadsandelen tycker i alla fall jag.
¤ Det saknas nästan alltid en statistisk rimlig/saklig bakgrund för generella och ofta vidlyftiga tyckanden/antaganden inkl kvalitetsbedömningar pga vissa enskilda företeelser!
¤ Inte minst vad som bedöms ovan och registreras som FEL på fordon, 1-20 år gamla blandas friskt! Tom normalt slitage framstår i vissa fall som fel utan angivande av vilken förebyggande normal service/tillsyn som skett!

Jag tror inte på denna typ av "godtycklig" felregistrering för i det här fallet olika drivlinemärken, det slutar så gott som alltid med enbart pajkastning och utan resultat!
Jämför man med motsvarande Mercedestråd, så tycker jag att den statistiskt (?) innehåller fler, konstruktionsmissar än Fiat map vilka marknadsandelar som resp har!

Vad jag tar till mig av denna tråd och Bestliners tidigare försök att, utan tyckande ombud, försöka peka ut problem som husbilsköpare faktiskt, i undantagsfall, kan ha oturen att råka ut för.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Kan det vara så att den helt enkelt är för maffig för låda, drivknutar o.s.v?
Självklart så tar ju allt detta mer stryk av vridet i 3.0 motorn (vilket den borde vara anpassad för egentligen:(). Är man då en högväxelåkare så gör ju det bara saken värre tyvärr.......

Vridmomentet på trelitersmotorn är inte högre än på nyare personbilar och kraftöverföringen borde tåla detta. Min gamla servicekille säger att Ivecos lastbilsmotor är tåligare än Fiats.
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Jag kan med egna erfarenheter från Fiat, dvs inte via hörsägner och i avsaknad av en känd bakgrund om andras kollegors möjliga tillkortakommanden, konstatera att;

¤ Jag har själv ägt/kört följande nya Fiat 3 lit 127hk/2003_man_7.000mil, 157hk/2010_man_2.000 mil och 177hk/2012_automat_fn 2.000 mil), dvs ca 11.000 mil totalt, helt utan Fiatrelaterade fel!
¤ Jag gör enbart service på auktoriserade Fiatverkstäder enligt Fiats servicebok", service är en naturlig kostnad för att upprätthålla fordonets funktioner!
¤ Mina husbilar överlastas aldrig och körs inte heller av "ovana" förare", de körs dock inte sällan med låga varvtal men utan ryck (vi talar ju om dieslar)!
¤ Har inte chiptrimmat mer än 127hästarn, vilket succ resulterade i besvärliga elektronikproblem (i chipet) som inte kan identifieras som Fiatproblem - dvs bara mitt eget fel, inte Fiatrelaterat (de förutsätter inga trimchip ... )!

Troligen kan du Anders ha rätt om 3 lit varianters utsatthet spec i kombination med "ovana förare" som ofta vill tro att man kan köra en husbil på samma sätt som en "vanlig personbil/samma körkort". Ofta då bensinare och då med ett taskigt vridmoment och med helt olika förutsättningar (bla map vikt)!
Betr elektroniken så varierar den för olika motorer/drivlinor bla pga varierande förutsättningar för optimal gasväxling och olika motorstorlekar ... och växellådor, främst då för robotlådorna som kräver mkt anpassning (spec from åm 2012).
Utveckling av dagens och morgondagens drivlinor består mest av vidareutveckling av gasväxlingsprocessen (motorns andning) med tillhörande elektronik!
Mekaniskt sker inte så mycket mer än att man söker minimera motorernas/drivlinornas inre friktion på olika sätt, dvs inte mycket av utvecklingstiden läggs på mekanisk nykonstruktion = mest putsning!

Betr Anders oro för att Fiat eller någon annan drivlinetillverkare inte skulle klara att hållfasthetsberäkna sina produkter!? Du kan vara helt lugn, så enkla ting = elementa, det klarar alla befintliga drivlinetillverkare. Det förutsätter förstås att fordonet används, framförs och servas "normalt" inkl ett visst eget omdöme/kunnande, dvs;

¤ Inte överlasta fordonet utöver sin tekniska begränsning vad gäller ex totalvikt, axellast, hastighet (via chiptrim) vilket i så fall äventyrar t.ex drivaxlar, bromsförmåga/bromsar, styrleder, fjädring, chassi, däck, växellåda inkl övriga drivline- och andra komponenter!
¤ Fördonet ska naturligtvis ges erforderlig, kunnig, löpande tillsyn och service så att fel inkl slitage förebyggs - service måste få kosta om man nu inte på ett seriöst sätt klarar det själv, äldre fordon kräver dessutom alltmer service med åren!

Att fler har synpunkter på Fiat än på andra märken är helt naturligt 80% (i Sve och ca 8.000 HBK.are) kör ju defacto Fiat medan resten 20% (ca 2.000 HBK.are) kör "i dessa sammanhang "antalsmässigt udda Ford, Peugot, Renault, Vw, Mercedes, Iveco (= också Fiat), mfl". Utifrån sådan statistik bör t.ex ett (1 st) fel på Mercedes troligen proportionellt svara mot kanske åttio (80 st) fel på Fiat!

Problem vid läsning/förståelse av sidor som dessa är tyvärr ofta att;
¤ Samma fel har tagits upp i ett flertal olika trådar som separata företeelser och dessutom återberättats på olika ställen också i olika trådar!
¤ Ofta sker återberättelser av dem som tycker och anser men själva inte har erfarenhet av "drivlinemärket ifråga"(?), ex finns även i denna tråd.
Verkliga fel som Bestliner spec efterfrågade verkar vara förvånansvärt få enligt den faktiska marknadsandelen tycker i alla fall jag.
¤ Det saknas nästan alltid en statistisk rimlig/saklig bakgrund för generella och ofta vidlyftiga tyckanden/antaganden inkl kvalitetsbedömningar pga vissa enskilda företeelser!
¤ Inte minst vad som bedöms ovan och registreras som FEL på fordon, 1-20 år gamla blandas friskt! Tom normalt slitage framstår i vissa fall som fel utan angivande av vilken förebyggande normal service/tillsyn som skett!

Jag tror inte på denna typ av "godtycklig" felregistrering för i det här fallet olika drivlinemärken, det slutar så gott som alltid med enbart pajkastning och utan resultat!
Jämför man med motsvarande Mercedestråd, så tycker jag att den statistiskt (?) innehåller fler, konstruktionsmissar än Fiat map vilka marknadsandelar som resp har!

Vad jag tar till mig av denna tråd och Bestliners tidigare försök att, utan tyckande ombud, försöka peka ut problem som husbilsköpare faktiskt, i undantagsfall, kan ha oturen att råka ut för.


Ja du Relax, ibland när man läser dina inlägg får man skämmas på din bekostnad, detta är ett sådant inlägg.

Att skriva något som går ut på att "själv är jag bäste dräng" och de andra "oerfarna" som inte vet bättre, hade jag gärna avstått från att läsa här på ett forum för vuxna personer.

Jag tycker denna tråd är mycket bra, som informerar andra om vilka problem vi har råkat ut för på våra husbilar.
Min önskan är att tråden fortsätter på det viset.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Snälla vänner som jag har stor respekt för. Ta nu inte och gör denna tråd till pajkastning så är jag tacksam.
Med kollegial respekt för dig Bestliner som trådstartare och andra ... så avstår jag från att svara på Nilhems "inlägg" eftersom det inte skulle tillföra något!
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

TACK RELAX:)

Vissa delar av din text skulle absolut följa påbyggarnas instruktionsböcker.
Mycket informativt och välskrivit.

Vi har åkt och ägt 11 husbilar sedan 1988 och självklart har vi haft småfel men aldrig alvarliga såna:)

Det enda felet vi har haft som gjorde oss besvikna var på en Renaultbaserad Knaus där vi fick backning på Bilprovningen. Felet var utslitna nedre bärarmsinfästningar och det efter 1200 mil:mad:

Detta löste VOLVO genom att inte byta bussningarna......de släckte helt enkelt tvåan de skitstövlarna:mad:
Så var det med den garantireprationen.....

Men nån FIAT har vi aldrig haft större problem med trots relativt höga miltal på några som jag hade i jobbet och då även blev året runt brukade.

Den 131 pållars Eriban vi har nu är verkligen en riktig motorpärla. Går som ett spjut när det behövs och det till en ägaranpassad bra bränsleekonomi. ( runt litern).
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Har skrivit om detta förut och tar upp det igen. Att man kan drabbas av fordon som "rapplar" vilket märke man än väljer tror jag vi alla är överens om. Men att släppa ut år 2010 en husbil med totalvikt av 5000 kg med manuell låda som har en så högt växlad backväxel så man måste slira på kopplingen för att kunna ta sig bakåt är det väl ingen som blir så imponerad av fast man är en inbiten Fiat fantast. Detta går inte heller att hänvisa till att vara förarfel som någon tar till när argumenten inte räcker. Notera att jag i övrigt gillar vår husbil (Fiat) med god komfort bra driv i motorn mm. Ha det bäst där ute på vägarna. Häggen i ett soligt Umeå
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Hade en Fiat maxi 1990 som kopplingen rasade på.

Nu kör jag MAN och bilen har gått 35 000 mil, utan problem. Blir vettskrämd när man läser 7500 mil utan problem. Det är väl självklart att första problemen inte får komma fören tidigast 25 000 mil om det är någon sorts kvalitet. En bil ska fungera i 30 år eller 40 000 mil minst.
Hade en bekant som passerade 86 000 mil med en Fort Transit. Men på dom milen hade han fått byta bakhjulslager några ggr.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Hade en Fiat maxi 1990 som kopplingen rasade på.

Nu kör jag MAN och bilen har gått 35 000 mil, utan problem. Blir vettskrämd när man läser 7500 mil utan problem. Det är väl självklart att första problemen inte får komma fören tidigast 25 000 mil om det är någon sorts kvalitet. En bil ska fungera i 30 år eller 40 000 mil minst.
Hade en bekant som passerade 86 000 mil med en Fort Transit. Men på dom milen hade han fått byta bakhjulslager några ggr.

Det är PRESIS vad jag har menat med mina yttringar här på forumet.
Så mycket fel man läst om dom sista åren,ska inte förekomma !!!! När
man "levt" i transportbranschen,ock sett vad som går ock gjälder,är
det rätt ut sagt häpnadsväckande så mycket fel ock bekymmer folk
har upplevt med sina bilar,ock det även rätt nya bilar.Så ska det inte vara!!

Ottar
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Det är PRESIS vad jag har menat med mina yttringar här på forumet.
Så mycket fel man läst om dom sista åren,ska inte förekomma !!!! När
man "levt" i transportbranschen,ock sett vad som går ock gjälder,är
det rätt ut sagt häpnadsväckande så mycket fel ock bekymmer folk
har upplevt med sina bilar,ock det även rätt nya bilar.Så ska det inte vara!!

Ottar

Det som ständigt glöms bort är att här finns det ungefär 8.000 medlemmar som kör Fiat. Merparten är privatpersoner som endast har 1 husbil och där ett problem kan innebära att man kanske får ställa in en planerad resa eller fint vänta på bärgare i fjärran land. Det är stora konsekvenser för enskilda personer/familjer och det tas givetvis upp här i forumet.

Hur många forum finns det där 8000 yrkesförare som kör samma märke, t.ex. MAN samlas? Hur många åkare med tillsammans 8000 bilar av samma märke delar forum och pratar problem? Inte många är min vilda gissning....

Jag säger inte att Fiat är bäst men inte många slutsatser går att dra om kvaliteten på Fiat jämfört med andra märken bara genom att man läser inlägg här.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Googla på "elfel Mercedes Sprinter", så får ni se fel...

Vår Mercedes 3l motor och automat gick aldrig bra, 2-3 verkstadsbesök på varje Spanienresa var regel...
Elfel, automatväxelfel, ja allt.

Men Fiat 3l 157hk 2011, med automat bara rullar på, nu strax under 6000 mil.

hälsn
jyrki



jyrki
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Googla på "elfel Mercedes Sprinter", så får ni se fel...

Vår Mercedes 3l motor och automat gick aldrig bra, 2-3 verkstadsbesök på varje Spanienresa var regel...
Elfel, automatväxelfel, ja allt.

Men Fiat 3l 157hk 2011, med automat bara rullar på, nu strax under 6000 mil.

hälsn
jyrki



jyrki

Ett brs exempel på inlägg som bara inbjuder till pajkastning. Försök att hålla tråden till ämnet. Vi vet redan att många inte har problem med fiat. Är det det ni vill vittna om så starta en egen tråd i det ämnet:(
 
Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Hej igen
Nu har jag skapat en tråd där ni som kör problemfritt kan göra Era inlägg så att vi slipper pajkastning här:) Det borde bli en lång och innehållsrik tråd om man skall tro på ryktet:)
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Skulle vara kul att läsa om nån Fiat som gått lååångt och hur resan dit varit .Våran Hb Burstner Fiat har gått 16700 mil utan haverier än så länge
och det med 2.8 TD men jag tror säkert att det är många som gått mycket längre än så. Vi hade flera Fiat Ducato på jobbet som gubbarna körde hela dagarna i jobbet och en del körde som tattare med dom men vi hade inga större problem vad jag kan minnas mer än normalt slitage .
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Skulle vara kul att läsa om nån Fiat som gått lååångt och hur resan dit varit .Våran Hb Burstner Fiat har gått 16700 mil utan haverier än så länge
och det med 2.8 TD men jag tror säkert att det är många som gått mycket längre än så. Vi hade flera Fiat Ducato på jobbet som gubbarna körde hela dagarna i jobbet och en del körde som tattare med dom men vi hade inga större problem vad jag kan minnas mer än normalt slitage .

Postad i fel tråd. Det finns en tråd om felfria fiat. Använd den.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Hur många åkare med tillsammans 8000 bilar av samma märke delar forum och pratar problem? Inte många är min vilda gissning....

Åkare delar med seg av erfarenheter ock åsikter oavbrutet,genom möten ock förening.

Kom i håg,at en del har över 100 bilar var seg,som kan samanliknas direkt,vem er driftsäker,vem inte!Vilken typ har mycket verkstadtid - vilken inte.Vem kostar mest at äga pr.körda mil o.s.v. Bättre referenser finnas inte menar nu jag.Oss lugnkörande husbilister hör man nog inte på i dom här kretsarna,då det har ingen som hälst värde för deras använding av bilarna.

En annan ting är ju at dom här bilarna blir använt....hårt.En genomsnitlig husbil rullar si så där en 1000 mil årligen,ock blir mycket väl omhändertagen......av ägaren.



Ottar
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Åkare delar med seg av erfarenheter ock åsikter oavbrutet,genom möten ock förening.

Kom i håg,at en del har över 100 bilar var seg,som kan samanliknas direkt,vem er driftsäker,vem inte!Vilken typ har mycket verkstadtid - vilken inte.Vem kostar mest at äga pr.körda mil o.s.v. Bättre referenser finnas inte menar nu jag.Oss lugnkörande husbilister hör man nog inte på i dom här kretsarna,då det har ingen som hälst värde för deras använding av bilarna.

En annan ting är ju at dom här bilarna blir använt....hårt.En genomsnitlig husbil rullar si så där en 1000 mil årligen,ock blir mycket väl omhändertagen......av ägaren.



Ottar


Ja det är exakt den statistiken man skulle vilja se. Exempelvis då från en åkare som har många bilar av flera olika märken och av ungefär samma storlek och ålder. Då kan man börja dra lite slutsatser om hållbarhet och kostnader mellan märkena.
Det går ju tyvärr inte att göra med informationen från detta forum.
Däremot finns ju här massor med bra tips och information om vanliga problem på Fiat. Inte minst denna tråd.
 
Toppen