• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med Fiat rapporteras här

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Hoppas att inga problem dyker upp på min besiktning.
Vägde upp HB:n till 4250 vid leverans. En 2013-årsmodell.
Vore väl f-n om helt ny bil som gått 500 mil, utan någon som helst
förändring av någonting på bilen inte skulle gå i genom!!!

Ska in på måndag midsommarveckan, där efter semestervecka.
Samt senare planerade semesterveckor.

Med HB-hälsningar från Vallentuna
och en förhoppningsfull bra HB-sommar!!!
 
F

F.d. 50124

Guest
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

När vi köpte en begagnad husbil hösten 2009 var den motoriserad med en FIAT 3-liters motor. Gick som ett spjut genom landskapet. Hade gått 2.000 mil när den hamnade i vår familj.
Första trasslet med motorn upptäcktes under en höstresa i norra Spanien. Åk genast till närmaste verkstad tändes på displayen. Det var då minst 5 mil till närmaste by. Fel på kylvattnet stod det.
Kollade expansionskärlet, en rostbrun färg upp till hälften. Startade och åkte vidare. Lampan tändes igen omedelbart. Skruvade då av locket på kärlet och tittade in. Ett avgrundsdjupt hål syntes. Det röda på kärlväggarna var intorkade rester. Vi fick fylla på 4 liter vatten och fortsatte försiktigt hemåt. Varje dag fylldes så cirka 1 liter per 100 mils körning och motorn gick bra. Innan bilen ställdes av inför vintern utfördes service på FIAT-verkstad, varvid jag berättade om vattenproblemet. När servicen var slutförd fick jag enbart upplysningen om att det var för lite glykol i kylsystemet.

Nästa år for vi omkring i Sverige utan problem. Fyllde på kylarglykol och vatten lite nu och då och var helnöjda.
Skulle senare på våren åka med färja till Tyskland och brassade på västerut mot Göteborg. Kom dock enbart till Örebro då det stod en jätteångkvast ut ifrån vår 3-liters motor. En gummislang hade släppt och vattnet for ut. Lagades raskt och vi for vidare, färjan väntade om några timmar. Men, vi kom inte långt. Larm igen. Ringde nu en FIAT-verkstad i Lidköping som hälsade oss välkomna. Väl där kopplade de till en mätare och provstartade. Mätaren snurrade flera varv. Solklart fel analyserades: topplockspackningen!
Vi hann inte med färjan. Vi blev kvar I Lidköping 4 dagar. Turligt nog räckte det med att byta topplockspackning. Vi bokade om färjan och for ner till Holland och kollade tulpaner.

Detta år 2014 var det dags på nytt. Motorn är nu uppe i 7.500 mil. Vi for ner till Skåne och firade Påsk. Körde rätt hårt hemåt. Väl hemma har ett missljud tillkommit från motorn. Uppsöker en FIAT-verkstad i Uppsala. Enligt denna var det fel på 2 spridare vilka byttes (varför inte alla 4 ??).
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Det verkar inte vara så många problem med Fiat ändå. I varje fall inte som beskrivs i denna tråd. Kanske man vågar sig på en semestertur trots allt.:)
Hej Bestliner, hoppas att "oturen" med din Fiat är slut nu!

Enligt denna tråd så verkar det ju som om nästan alla övriga 8.000 HBK'are med Fiat är nöjda (hälsan tiger still), vilket i så fall stämmer bra med Fiats totala marknadsdominans/försäljning! En del "fel" enl ovan ska nog dessutom ses som normal service och man vet ju dessutom om man köpt bilen i andra hand och den är lite till "åren" inte vilken service som den fått under åren.

Betr robotlådan samma sak min fungerar alldeles utmäkt ock jag kan bara beklaga att du inte tycks tro på densamma!
/ Lycka fortsättningsvis till med din Fiat, hälsar Bengt
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Tack Relax
Jag drar samma slutsats att jag nog haft litet otur. Har nu ca 200 mil utan problem och om de 50 som planerats för midsommarhelgen går utan tända varningslampor drar vi ut på långtur i europa torsdagen efter midsommar. Det blir säkert 5-600 mil så jag får göra som grodan och leva på hoppet. Förtroendet tar nog en stund att få tillbaka men om denna säsong inte ger nya bekymmer så kanske..... Jag har aldrig gillat automatlådor så där blir det nog ingen ändring för mig. Familjens 3 volvobilar har alla manuel låda:)
Ha det bra och tack för alla goda råd.
mvh Janne
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52962

Guest
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Många tiger om sina problem i stället för att ta upp dom !
Jag har ju inte gått runt och frågat om dom har problem med sina dyra och fina bilar , men jag frågade två . Dom båda har 3,0 . Den ena har skakningar i bilen när han backar ( förmodligen kopplingen ) -08 ca 3500 mil. Den andra -07 ca 4500 mil . Kopplingen bytt , sedan var det växellådan som trögade så mycket att han knappt fick i en växel . Min har ju gått 5800 mil ! Kanske dax att börja semestra här hemma omkring ?
 

Hannibal

HBK Medlem
Inlägg
293
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Hej.
Vi har en 3L motor i vår 08.

Motorlampan tändes efter 1000mil, var inne och kolla felkoder, inga!

Vänster damask på drivaxeln kalvat och är bytt.

När bilen har startats i minusgrader vibrerar hela karossen kraftigt tills motorgummina blir varma, kan ta 5mils körning.

Avgasgummi bytt 2012, tja förslitning.

K-värdet ligger på gränsen 1,5

Nu efter 6000mil slirar kopplingen på 6ans växel när det går uppför.

Ringt olika Fiat verkstäder med frågan om att justera kopplingen, flera olika svar!

En sa, ta hit bilen och byt koppling, stor rasrisk!
En annan sa, har du trimbox? Ja koppla bort den och kör vidare.

Nu växlar jag ner i tid och inga problem än.

Kopplingsbyte, pris från 16000-30000sek hos de olika Fiatverkstäderna

Nu har AC tappat effekt. Den behöver en koll.
 
F

F.d. 52962

Guest
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

De flesta har liksom du inga problem med bilen andra än de som tillhör det vanliga underhållet som lampbyte, batteribyte och liknande.

Jag tycker att tråden skapar tråkig stämning och avskräcker presumtiva husbilsköpare.

Jag tycker inte att man skall mörka en sådan sak !
Oftast så han man sett fram emot en semester med familjen som man har några veckor tillsammans . Då skall man inte stå på en verkstad, och ha avsatt 20-30000kr på verkstadskostnad. Det skall bara funka. Det kanske är läge att ta upp detta med Fiat ? Man skall ju iallafall kunna åka 5000 mil utan några större problem tycker ju jag iallafall .
 

linalinus

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3497
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

De flesta har liksom du inga problem med bilen andra än de som tillhör det vanliga underhållet som lampbyte, batteribyte och liknande.

Jag tycker att tråden skapar tråkig stämning och avskräcker presumtiva husbilsköpare.

Tycker du de, de är väl bra att medlemmarna får ventilera sina broblem.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Jag tycker inte att man skall mörka en sådan sak !
Oftast så han man sett fram emot en semester med familjen som man har några veckor tillsammans . Då skall man inte stå på en verkstad, och ha avsatt 20-30000kr på verkstadskostnad. Det skall bara funka. Det kanske är läge att ta upp detta med Fiat ? Man skall ju iallafall kunna åka 5000 mil utan några större problem tycker ju jag iallafall .

Är oturen framme kan det drabba vem som helst men vad hjälper det att oroa sig i förväg?

Majoriteten har aldrig haft problem med husbilen vare sig den heter Fiat eller något annat!
 
F

F.d. 52962

Guest
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Vi får nog ändra rubriken till Problem med Fiat rapporteras inte här !
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Visst har Knarrevik rätt i att alla fabrikat kan råka ut för problem. Min första husbil, ett hembygge på MB 206D, drabbades på 80-talet av att ett framhjulslager skar vid omkring 40.000 mil, medan mitt andra hembygge på en MB 508D gick skadefri i oräkneligt många mil.:D

aake
 

Wallströmarna

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

På hem väg idag em tändes abs och asr lamporna. Slocknade en gång för att sedan tända sig igen och förbli lysande. Ducato 2,8 jtd 2004.
> blasse

Falsklarm, datorkoll i samband med kamremsbyte och oljebyte några dar senare. Bil o motor rullat utan andra konstigheter 7600 mil.
>blasse:spinny:
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Hej
Jag skapade tråden för att få en provkarta på vilken typ av fel som förekommer och vid vilka miltal. Om det finns några typfel som ofta kommer runt vissa mil var också inom mina förväntningar. Själv vill jag gärna veta vad som kan vara på gång så man kan hålla ett extra öga eller kanske reparera preventivt och inte bli stående mitt på någon resa. Om man inte tål att läsa om problem och blir orolig kanske man inte skall titta i trådar som denna. Själv blir jag nog lugnare av mera kunskap men så är det kanske inte för alla. Jag tycket dock att tråden skall få leva vidare och att vi kan undvika alla som vittnar om att de inte har några fel.
Att så är fallet för de flesta är redan känt så det set jag bara som skräp i tråden:)
Att få reda på när det börjar bli problem med spridare, kopplingat, drivknutar lager mm är av värde så att man kan be verkstaden kolla extra på dessa saker före längre resor.:)
 
Senast ändrad:

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Ett problem är ju att många ställer av husbilen som jag på vintern.Mortorn mår nog bäst att vara i drift kan bli många konstiga fel på bilar som som är avställda
Utan att köras när man sätter dom i drift på våren.Hittils haft tur med min
Motorlampa på in i limp mode stängde av den startade igen ej fått tillbaka det är 08 Med 3 liter motorn 4000 mil .Tycker att ligga på 4ton och bara dra 1.1 liter utan direkt Snålköra är bra .Sen måste man ha tur och ha en bra verkstad som verkligen hittar det riktiga felet så det inte blir en massa verkstadsbesök innan dom hittar ursprungsfelet ibland är det inte så enkelt att bara byta vad Obd2 läsning ger för felkod.

Jag var ägare till en Volvo kombi en gång som helt Plötsligt bara stannade en gång i månaden stängde av och startade den sen gick den igen.Obd2 läsning sa luftmängdgivaren blev bytt två sådana ECU bytt två ggr sen tröttnade jag på det tog och mätte upp motorkablaget visade sig vara korrision i ett kontaktstycket men förhöjd motstånd pga korrision.Garantin gällde fortsatt på bilen.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Jag har nämnt en sak på flera ställen här på Forumet och jag tycker mig se en trend i att det verkar vara 3.0 liters motorn som strular lite extra:confused:

Kan det vara så att den helt enkelt är för maffig för låda, drivknutar o.s.v?
Självklart så tar ju allt detta mer stryk av vridet i 3.0 motorn (vilket den borde vara anpassad för egentligen:(). Är man då en högväxelåkare så gör ju det bara saken värre tyvärr.......

Är elektroniken annorlunda på den större motorn? För det är ju faktiskt så att just dessa problem som Farbror Bestliner m.fl. har haft verkar ju drabba det grova maskineriet mest, ELLER:confused:
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Jag har nämnt en sak på flera ställen här på Forumet och jag tycker mig se en trend i att det verkar vara 3.0 liters motorn som strular lite extra:confused:

Kan det vara så att den helt enkelt är för maffig för låda, drivknutar o.s.v?
Självklart så tar ju allt detta mer stryk av vridet i 3.0 motorn (vilket den borde vara anpassad för egentligen:(). Är man då en högväxelåkare så gör ju det bara saken värre tyvärr.......

Är elektroniken annorlunda på den större motorn? För det är ju faktiskt så att just dessa problem som Farbror Bestliner m.fl. har haft verkar ju drabba det grova maskineriet mest, ELLER:confused:

Katten farbror... jag är ju bara knappt 61 år. Skämt åtsido jag tror att de mesta problemen kommer när man närmar sig gränserna för designen som Fiat gjort. Fem ton och över, 3l motor med trimboxar mm. Det vore ju inte så konstigt för en varuvagn som designats för 3,5 ton och 120 hästar. Det verkar ju inte som någon har problem med 3,5 tonnare. Jag tror inte att det är en slump att nyare modeler har samma vridmoment som de äldre 160 hk motererna. Om man sedan skaffar trimbox och ytterligare 100 nm så riskerar man troligen att göra polkagrisar av väcellåda, koppling och drivaxlar. Fullt förklarligt dock och inget att skylla fiat för.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Ha ha, samma här knappt 61......
Nää, du har nog rätt.
Ärligt talat så har vi 130hk (iofs med trimchip), men jag misstänker att även motorn borde räcka väldigt långt i långt större än våran 3850kg bil.
Undrar hur många som egentligen behöver grövre grejer?
Nu vet ju inte jag om det går att få den lilla 2,3liters motorn till de största chassiena:confused:
Men kraften tror jag inte vore några problem även otrimmat. Sen är det ju inte omöjligt att den större motorn är lite snällare på soppa än den lilla i en tyngre bil.

Ursäkta herrBestliner för det där med Farbror, men jag misstänker att du är en sån GUBBE som tål....;)
 
Toppen