• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kondensproblem dometic kyl/frys årsm 2011

Marpetbo

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Öckerö
HBK-Nr
12323
Medlemskap
2024
Har haft problem med vårat kylskåp/frysskåp märke Dometic, det bildades is i låshuset till frysluckan vilket gjorde att man inte fick upp den årsmodell på skåpet är 2011.Det dom gjorde på garantin var att montera en liten värmestav i låshuset som skall förhindra isbeläggning dom har även uppgraderat kretskortet anledningen till bytet av kretskortet var att en värmeslinga runt frysskåpet(det finns en liten knapp som man trycker på framsidan som motverkar att det blir kondens mellan kyl/frys).Det nya kretskortet är konstruerat så att det sker en avdunstning hela tiden det gamla varade bara i 2 timmar när man tryckte på knappen vilket inte räckte allt gjordes på garantin. Efter att vi nu har varit ute i två dagar ser vi att problemet kvarstår, jag lägger med en bild så ni ser.Jag undrar om det finns någon annan som har eller haft detta probem och isåfall hur åtgärdade ni det.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    956,9 KB · Visningar: 24

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Kondensproblem dometic kyl/frys årsm 2011

Vi har en bil med kylskåp från 2013 och kan inte märka sådana problem. Det verkar ju på din bild som att kylan träffar rummets temperatur. Det borde vara en isolering mellan låshuset och ytterplåten för att den synliga imman inte ska kunna bildas, och därmed isbildning på insida. För mig verkar det som att dörren är felisolerad.
Vi hade problem med vårt skåp från 2005 med att inte avdunstningsvattnet ångades bort i bakre skålen, då kontaktade jag tekniska chefen på Dometic och fick hjälp den vägen. Då fanns den funktionen i Motala, nu vet jag inte var tekninsk utveckling huserar.
Det är inte alltid som servicpersonal vet orsak och samband för att åtgärda rätt, de ska ha kunskap på väldigt mycket så det kan bli fel åtgärd.
Lycka till med problemet!
Bengt
 

iretim

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
5041
Medlemskap
2024
Sv: Kondensproblem dometic kyl/frys årsm 2011

Hade samma problem med vår frys,årsmodell 2012, när vi var nere i Spanien. Efter kontakt med Dometic fick vi instruktioner om att plocka bort plasten på skåpdörren och använda hårtork eller annat värmealstrande medel för att tina bort isen.
Blev jobbigt med tiden eftersom det återkom med jämna mellanrum.
Nu har vi en senare årsmodell och än så länge har vi ej haft detta problem.
Hoppas Dometic löser detta för er.
Timo o Irene
 

callee

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Vaggeryd
HBK-Nr
1609
Medlemskap
2024
Sv: Kondensproblem dometic kyl/frys årsm 2011

Morrn morrn, vi hade samma problem som ni. De åtgärdade det som de gjorde med ditt + att de la in en isolering i dörren. Sen har vi inte haft problem med det,däremot så kylde det inte tillräckligt när vi var i Kroatien i somras. Fick en fläckt att montera in bakom kylskåpet, får se nu om det blir bättre i sommar.

Söderut om ett par veckor,
Mvh
Callee
 
Toppen