• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

4G, 5G eller fiber?

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Så du kunde inte vänta de få år som dröjer innan 5G kommer igång, och då flytta till någon av de storstäder där det först kommer att vara i drift?

(I Ljungby, och på landet utanför Uppsala, torde det dröja decennier...)

Pålle

Nä, jag tror jag gjorde rätt i att ta det säkra före det osäkra i detta fallet!:yes:

Ericssons vara eller inte vara hänger på 5G!
Alla resurser satsas på ny teknik, lyckas man inte tar kineserna över även på detta område.

Till dess nöjer jag mig med 70 Mbit/s och 175 kr/månad med 4G som jag kan ta med i husbilen.

Återigen tror jag absolut på att 5g kommer att bli ett lyft för alla mobila applikationer, kanske är det till och med så att det kan ersätta fasta linor någon gång i framtiden, även om jag inte ännu sett något som tyder på det.

Vad det gäller nuläget så har man ju givetvis olika behov, det du refererar till löser löser inte de funktionerna jag använder idag och även om det hade gjort det så hade surfpotten varat ca 3 dagar och dessutom så anser jag inte att det duger med 10-20Mbit via 4g vilket är verkligheten för oss här idag.

Givetvis är inte fiber en lösning sista biten till husbilen, där har jag istället en mobilrouter med en surfanslutning för 29:- på mitt mobilabonnemang.

Men som sagt, återkom gärna när det:
1: Finns mobil teknik på marknaden för slutkunder som rent tekniskt har samma prestanda som min fiberlina.
2: Då jämförbar trådlös teknik har en liknande eller lägre kostnad än mitt fasta alternativ.
Men vänta gärna tills det är realiteter och inte framtidsvisioner!

//Peter
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Så här se det ut med mobilt bredband och via fiber där jag bor. Jag får högre hastighet om jag kopplar mig direkt på routern via sladd och dator. Valet är inte svårt vad man väljer.
Senare på kvällen när det stora köpcentret har stängt då går det lite snabbare.
 

Bilagor

  • IMG_0111.PNG
    IMG_0111.PNG
    181,1 KB · Visningar: 8
  • IMG_0112.PNG
    IMG_0112.PNG
    189,2 KB · Visningar: 7
F

F.d. 4220

Guest
Sv: 4G, 5G eller fiber?

"Redo att börja testköras om två år" var det. Dvs det dröjer minst fem år innan det börjar bli tillgängligt för vanliga användare (i centrala Stockholm) och bortåt 10 år innan merparten av oss har någon nytta av det.

Fast då har de börjat jobba på 6G...
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Väntar fortfarande på ett väl fungerande 4G i Norrköping. 3G har mycket högre hastighet. Betänk att 4G lanserades i Stockholm 2009
Lennart
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Under ett år har mycket vatten runnit under broarna!
På detta område går utvecklingen snabbare än någonsin.
 
J

Jarn

Guest
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Tyvärr är 4G nätens hastighet varierande.
Men ibland går det riktigt bra.....
 

Bilagor

  • 4G Test.jpg
    4G Test.jpg
    343,4 KB · Visningar: 0

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Ge det 4-5år till med nuvarande trend så är 4g hastigheten nere på noll! :yes::D

Vilket håll fiberhastigheten pekar åt däremot är ju rätt tydligt! :D

//Peter
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Maks hastighet i en fiber ligger teoretisk i mange TB/s med dagens teknikk. Med dagens teknikk ligger teoretisk grense pr. base i noen få Gbit/s som så deles mellom alle enheter innenfor rekkevidde.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Norge först med 5G?

Mandag 20 mars lanserer Telenor for første gang en test av femte generasjons mobilnett i Norge.

Med 5G-nettet skal hastighetene øke kraftig, og forsinkelsene reduseres betydelig fra i dag.

Uansett, i løpet av ett år ventes standardiseringen av 5G-teknologien være ferdig, og nettet vil trolig være i kommersiell bruk fra 2019-2020, forteller forskingsdirektør Bjørn Taale Sandberg i Telenor.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Oavsett vad det är för siffra framför G:t så kommer antalet GB/mån vara begränsat. D.v.s. ju mer man vill ladda ned/mån dess då mer får man betala även om det går snabbt.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Vårt 4G har blivit bättre och bättre, antagligen för att många har anslutit till fiber och därmed belastar 4G nätet mindre.
Så fiberutbyggnaden har varit positiv även för oss som inte har tillgång till det.

På min ort har hastigheten på 4G tredubblats trots att endast tomrör för fiber har grävts ned. När fiberanslutning till abonnenter skall ske är ingen som vet.
 
Toppen