• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

4G, 5G eller fiber?

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Nu tycker jag vi är ute och cyklar ordentligt.

Jag skulle vilja se den ”riktiga” statistik som säger att det är större driftstörningar på Internetaccessen från ett fast installerat ADSL/fiber än ett mobilt dito.
Antalet felkällor och påverkan från yttre faktorer är så mycket mer på ett mobilt nät.

Det är en ”No-brainer” som man brukar säga.
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Sannolikheten ökar med längden på fibern!

Ja, så är det. Om man tittar på ett mindre samhälle så är fibrerna till hushållen ganska korta, dom går från centrum och ut till villaområdena. Men dom går även ut från centrum till basstationerna som ligger ute efter stora vägar osv. Vilket avstånd tror du är längst?

Jag jobbar dagligen med fiber, radiolänk, optoterminaler och multiplexorer. Alla har sina fördelar och nackdelar men används till olika delar i systemen.

Inget system är starkare än dess svagaste länk. Om du vill så kan jag skicka några bilder på hur mobilnätet i Sverige är uppbyggt i princip så får du dra dina egna uppfattningar.

Om du inte vill lyssna på hur det är så tillför jag ingenting som kan ändra den saken och då tänker jag inte lägga ner mer tid på att förklara.

Ha en trevlig fortsättning på kvällen/Hike
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Nu tycker jag vi är ute och cyklar ordentligt.

Jag skulle vilja se den ”riktiga” statistik som säger att det är större driftstörningar på Internetaccessen från ett fast installerat ADSL/fiber än ett mobilt dito.
Antalet felkällor och påverkan från yttre faktorer är så mycket mer på ett mobilt nät.

Det är en ”No-brainer” som man brukar säga.

Den statistiken finns inte av förklarliga skäl :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Nu tycker jag vi är ute och cyklar ordentligt.

Jag skulle vilja se den ”riktiga” statistik som säger att det är större driftstörningar på Internetaccessen från ett fast installerat ADSL/fiber än ett mobilt dito.
Antalet felkällor och påverkan från yttre faktorer är så mycket mer på ett mobilt nät.

Det är en ”No-brainer” som man brukar säga.

Jag skrev att det var min erfarenhet med ett dåligt ADSL boende på landsbygden. Därför bytte jag för många år sedan till ett snabbare mobilt bredband som tillsammans med mobil hemtelefon blev betydligt billigare.

Att jag redan hade ett mobilt larm gjorde ställningstagandet lättare!

Sedan dess är den största störningen att 4G-nätet någon gång går ned på 3G.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Det gamle telenettet på kobbertråd henger fortsatt mange steder i luften, fiber graves med. Her i nabolaget graves det langs elforsynings-kablene, så nær at det forutsettes håndgraving om en har bestillt kabelpåvisning.
 
Inlägg
69
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9766
Medlemskap
2024
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Har nyligen gått över till enbart 4G både i hemmet och på resande fot. Onödigt att att betala för fast lina då mobila funkar helt OK. Har en stationär 4G router Huawei B593 hemma och en mobil Mini-router Huawei E5372T på resa som jag flyttar SIM-kortet emellan. Sen är du ju olika behov av datamängd man behöver och framför allt mobiltäckning som avgör valet, för mig funkar det helt ok och reducerar kostnaden för abonnemang. Tilläggas kan att jag kör hemtelefoni över 3G-nätet från samma leverantör vilket ger en månadskostnad för allt på ca. 250:- . Skall utvärdera det under 24 mån. men tror att inom något år är det mobilt som tar över allt mera .. vem vill sitta på samma stol för att få kontakt med yttervärlden? /Rolf
 

Solkullen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
162
Medlemskap
2024
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Det räcker inte många meter utanför hemmet!

Ny Teknik nr 23 sid 4-5 beskriver tyska Telecoms projekt Terastream, det förefaller mig vara ett kvitto på att utvecklingen faktiskt går framåt vilket i sin tur talar för att Knarreviks synpunkter är framsynta och kloka. Det betyder inte att alla måste hålla med honom.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Takk for info om Terastream, har just lest endel av whitepaper om det fibernettet og de forenklingene som er gjort - en viktig del er at det er et rent ipv6 nett og at de benytter en hestesko arkitektur hvor hver fiber-ring mates fra 2 endepunkter med enkel failover ved brudd. De har valgt en strategi med 200 ms failover i stedet for 50 ms som en kan oppnå ved mer komplisert teknologi. Motto for prosjektet er KISS (Keep It Simple Stupid).

Det testes ut i Kroatia og benytter standard hyllevare fiberoptiske ip-routere.

Netverks arkitekturen er kreativ bruk av dagens teknologi. Bruken av et rent L3 ipv6 transportnett med endel redundanse og minimal oversubskripsjon (i teorien ingen ved normal drift) skulle borge for et stabilt nett.

På en presentasjon på et RIPE møte kan en se hvor mobilbasene blir plassert likt med kundenoder.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Jag kan inte nöja mig med uppkoppling endast i hemmet!
Mitt mobila kan tas med i fickan och kostar 175:-/100GB.

huawei-e5776.jpg

Och vad gör övriga familjen när du har tagit med dej modemet ut?
Jag har svårt att se en lösning på flera problem. Fiber hemma, mobilt bredband borta, så ser min vardag ut. Att bara ha den ena av dessa två funkar inte för mej.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Och vad gör övriga familjen när du har tagit med dej modemet ut?
Jag har svårt att se en lösning på flera problem. Fiber hemma, mobilt bredband borta, så ser min vardag ut. Att bara ha den ena av dessa två funkar inte för mej.

Joors som tyvärr upphör, Wifog, Fogg så länge det varar, men i husbilen är vi hela familjen dvs 2. Utomlands Europasim i 47 länder (dyrt).

Därför har jag inget som helst behov av fiber, bortkastade pengar.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Det finns de som tror att fibertekniken kommer att vara hopplöst omodern när 5G sjösätts senast 2020. En mängd olika tillämpningar som dagens teknik inte klarar av kommer att se dagens ljus.

Citat:
En av de möjligheter man kikar närmare på för 5G är funktioner för att låta enheter kommunicera direkt med varandra.
– Fördelen är då att man slipper gå via basstationen eftersom det upptar resurser. Har man ett lokalt geografiskt kommunikationsbehov så ska det kunna lösas utan basstationer.

Räckvidden för att låta enheter prata direkt med varandra kommer att hamna kring ett par hundra meter, tror Erik Ström.
– När väl en sådan funktionalitet finns så finns det massa andra roliga tjänster man kan fundera ut som kan bygga på den här tekniken.
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Det finns de som tror att fibertekniken kommer att vara hopplöst omodern när 5G sjösätts senast 2020. En mängd olika tillämpningar som dagens teknik inte klarar av kommer att se dagens ljus.

Citat:
En av de möjligheter man kikar närmare på för 5G är funktioner för att låta enheter kommunicera direkt med varandra.
– Fördelen är då att man slipper gå via basstationen eftersom det upptar resurser. Har man ett lokalt geografiskt kommunikationsbehov så ska det kunna lösas utan basstationer.

Räckvidden för att låta enheter prata direkt med varandra kommer att hamna kring ett par hundra meter, tror Erik Ström.
– När väl en sådan funktionalitet finns så finns det massa andra roliga tjänster man kan fundera ut som kan bygga på den här tekniken.


Vem säger att fiberteknik kommer vara hopplöst omodernt? Det är ju bara att titta på hur man vill få färre datacenter i hela världen. Man koncentrerar till färre platser men då kommer kapaciteten till dessa att behöva utökas och det gör man med WDM-teknik. Du kan läsa lite här om du är intresserad Vad är WDM (vÃ¥glängd Division Multiplexing) för Fiber Optic meddelande? Fiber optik Tutorial

Den är lite föråldrad så nu säljs 100Gbit/s för fullt och packar man 40 våglängder (100Gbit/s X 40) så är det ju hyfsad kapacitet på en fiber. Det lär aldrig bli möjligt att få på en radiokanal.

Man får alltid ha sin egen uppfattning men att säga att fiber blir omodernt är det ingen som säger om man har teknisk kunskapen om Telekomvärlden.

Hälsningar/Hike
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Det finns de som tror att fibertekniken kommer att vara hopplöst omodern när 5G sjösätts senast 2020. En mängd olika tillämpningar som dagens teknik inte klarar av kommer att se dagens ljus.

Citat:
En av de möjligheter man kikar närmare på för 5G är funktioner för att låta enheter kommunicera direkt med varandra.
– Fördelen är då att man slipper gå via basstationen eftersom det upptar resurser. Har man ett lokalt geografiskt kommunikationsbehov så ska det kunna lösas utan basstationer.

Räckvidden för att låta enheter prata direkt med varandra kommer att hamna kring ett par hundra meter, tror Erik Ström.
– När väl en sådan funktionalitet finns så finns det massa andra roliga tjänster man kan fundera ut som kan bygga på den här tekniken.

Det tror jag blir lika populärt som PTT-samtalen...
Det räcker att svänga runt ett hus i kvarteret för att man ska tappa kontakten med sin motstation. Ska den då börja roama in på en basstation och hitta sin motstation igen, för att kunna fortsätta kommunicera?
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: 4G, 5G eller fiber?

@knarrevik: "Dessutom finns fibrer som transporterar 64 och fler kanaler (våglängder) redan på marknaden nu. Vilket innebär att vi kan köra 2, 560Gbit/s datahastighet på ett enda fiber. Hur ungefär 48 fibrer i en enda fiber optik kabel? Det ger oss en fantastisk 2, 560Gbit/s x 48 = 122, 880Gbit/s länk."
Radio kommer aldrig att komma ikapp. Det finns för mycket problem med radio, störningar (QRM, QRN), multipath, brist på effekt i bärbara enheter etc.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 4G, 5G eller fiber?

En bør lese seg opp på Shannons teorem for dataoverføring, kortversjonen er at maks datarate er avhengig av bærefrekvens. Lys ligger langt over radiobølger i frekvens, og hver fiber er et isolert univers. Radiobølgene deler sitt univers med alle andre radiosendere innenfor rekkevidde.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: 4G, 5G eller fiber?

3G 4G och 5G i alla ära men är man stationär idag är fiber överlägset.
Det är mycket tal om hastigheter men tyst om svarstiderna. 4G nätet är uselt för de som vill ha respons i systemet.


4G
32,252 Mbit/s
8,785 Mbit/
Svarstid 61ms
Begränsad surf

ADSL
9,399 Mbit/s
0,927 Mbit/s
Svarstid 22ms
Obegränsad surf.

Jag har alltså ADSL och väljer det före 4G alla dagar i veckan.
är jag på resande fot är det 4G , 3G som gäller .


2020 får jag se vad jag väljer, sitter ju inte fast.
Men skulle inte tveka att lägga 20 tusen på fiber idag.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 4G, 5G eller fiber?

5G skall ha en svarstid på 1 ms men huvudsaken med 5G är inte snabbhet eller svarstider utan alla nya tjänster och funktioner som ett mobilt bredband kommer att klara av, med betoning på mobilt. Även 4G kommer att förbättras kontinuerligt.
 
Toppen