• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biltema AGM igen

Lars&Eva

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
13897
Medlemskap
2027
Eftersom även jag funderar på att köpa ett par AGM battteri från Biltema har jag ett par frågor.
Har sett att flera kör med dessa och bör haft dem något år. Fungerar de fortfarande för er? Nästa fråga, hur gör man med luftningen som sitter på de gamla batterierna, har dessa batteri den eller skippar man bara den? Behöver inställning på laddaren ändras?

/Lars
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Biltema AGM igen

Den store skurken når det gjelder ladning under kjøring er kylskåpet. Normalt er dette koblet via elblokken slik at strømforbruket i skåpet fører til et spenningsfall før ladestrøm til bobatteriet. Men som Bredo påpeker det blir et spenningsfall mellom dynamo og bilbatteri grunnet allt forbruk - dette kan en påvirke ved å redusere på forbruket under normal kjøring og få en noe høyere ladespenning og dermed bedre fylling av batteriene.

En DC-DC booster lader kan hjelpe på toppladningen, men disse har alle en begrenset maks ladestrøm. Dette har en betydning når bobatteri er utladet så mye at det klarer å ta imot en høyere ladestrøm. Et intelligent rele som kobler forbi DC-DC enheten så lenge dette gir en høyere ladestrøm enn dc-dc kan gi løser flere problemer.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Biltema AGM igen

Ja normalt er den stor strømsluger for nyere husbiler med stort køleskab.
I en ældre husbil som min fra 1996, er Electrolux køleskabet på kun 105 watt.
Så min største forbruger af strøm før DRL LED var kørelyset på ca. 165 watt.
Det er nu erstattet med DRL som kun bruger 10 watt.
Jeg bruger køleskabet til at stabilisere min spænding når der først er opnået 14,5 volt, da jeg ikke ønsker højre spænding end 14,6 volt.
Køleskabet, elektrisk vandvarmer, bageovn, kaffemaskine*** etc. kan jeg tænde fra førersædet under kørsel.

Når alt er elektrisk forsynet som ønsket, kan jeg afbryde generatorstrømmen.
:cool::)

*** Når jeg stopper kan jeg drikke kaffe, gå i bad, spise en varm pizza etc. :cool:
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Biltema AGM igen

Det är möjligt att ditt sätt blir billigare, men med alla omkopplingar och instrument är jag inte säker på det. Om man gör som jag föreslår har man ett automatiskt system som dessutom kan hantera solceller, och ser till att batterierna vid alla tillfällen är så väl fyllda som möjligt, utan att man behöver bekymra sig. Annars håller jag med om att det är mycket lämpligt att minska övrig elförbrukning så mycket som möjligt, själva kör vi aldrig kylskåpet på 12V. Diverse utvändig belysning är utbytt mot led och DRL ligger och väntar på montering. :)
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Biltema AGM igen

Installera DRL er ikke komplicerad og koster ca 12 % af dual samt smart pass.
(~500 vs 4.000,-)
Du får heller ikke problemer med at anvende inverteren m.m. under kørsel.

Det er betydeligt dyrere og mere kompliceret at installere dual + smart pass.
 
Senast redigerad av en moderator:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Biltema AGM igen

Jag kanske är helt ute och cyklar men det borde kunna gå att stänga av kompressorkylskåpet med ON/OFF knappen (strömställaren) under färd tills batterierna är laddade (det ser man på Voltmetern). Man öppnar ändå inte kylskåpsdörren när man kör och därmed ingen större kyl-förlust. Hoppas bara att isoleringen är OK och håller kylan ett tag...
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.819
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Biltema AGM igen

Nu har jag plockat ur mina 2 AGM 95Ah och ska lämna dem till Biltema i morgon så får vi se vad garantin på 4 år gäller för.
Någon som använt denna garanti förut och fått utbytt batteri?
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Biltema AGM igen

Dom laddade sämre och sämre. Till slut laddade fullt och testade sedan med en H4 lampa som drog ur batteriet på mindre än en timme. Då gick jag tillbaka med det och fick ett nytt. Det har fungerat perfekt hela sommaren
Hvilken 230 volt laddere og mobil (generator ?) använder du ?
Hvor mange volt har du når du stopper ?
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Biltema AGM igen

Hvilken 230 volt laddere og mobil (generator ?) använder du ?
Hvor mange volt har du når du stopper ?

Efter en längre körning och några timmar väntande innan jag mätte stod den på ca 12,7, men när jag satte dit H4 lampan försvann all laddning på lite mer än timme. (Lampan nästan slocknade) Vid samma kontroll på det nya batteriet lyser den bra även efter 3 timmar och batteriet har cirka 12,5 volt kvar.

Se mitt inlägg nr 3 I denna tråd. Jag fick hjälp av Schaudt´s personal på Düsseldorf mässan förra året
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.819
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Biltema AGM igen

Biltema bytte ut mina 2st AGM så 4-års garantin fungerar.
De testade dem som startbatterier när jag var där och då var de ok enligt deras mätare.
Efter en vecka så ringde de och meddelade att de bytte ut båda batterier.
Fick inga besked om hur mycket kapacitet som var kvar eller hur de testat dem.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Re: Sv: Biltema AGM igen

Biltema bytte ut mina 2st AGM så 4-års garantin fungerar.
De testade dem som startbatterier när jag var där och då var de ok enligt deras mätare.
Efter en vecka så ringde de och meddelade att de bytte ut båda batterier.
Fick inga besked om hur mycket kapacitet som var kvar eller hur de testat dem.

Hur gamla var dina AGMbatterier och vad fick du bytta dom till? Eller blev du tvungen att ta samma?

Mina inköptes 2012-09-20, inga problem (ännu)! Har kvittot kvar!:)
Julian
 
Toppen