• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma uppgradering

Inlägg
32
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2598
Medlemskap
2025
Har beställt och fått monterat en uppgradering av min Truma panna. Det är en CP plus panel, som enligt reklamen på ett enkelt sätt höjer komforten. För min del har det inneburit felsökning i verkstad och att systemet aldrig fungerat. Får numera ligga på golvet vid pannan och reglera värmen med de gamla reglagen. Den nya panelen sitter ovanför dörren och duger enbart som klocka. Panelen vill inte prata med det nya kretskortet i pannan utan det blir bara felkoder i försök att starta upp systemet. När nytt material ska skickas från Tyskland så får jag vänta ett par veckor innan det anländer.

Skräpet kostar ju runt 3000 kr plus arbete, vill varna andra för att lägga ut pengar på detta. Verkar inte alls tillförlitligt. Har frågat Truma om det monterat många paneler. Fick då svaret att det gjorts 100-tals gånger utan problem. Något jag verkligen betvivlar.
Finns det andra som har erfarenhet av uppgradering till CP plus?
 

Stellanova

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
11488
Medlemskap
2023
Sv: Truma uppgradering

Plastmodeller AB i Trollhättan är bra!

Dom har vi oxå anlitat för att installera i vår adria coral, årsmodell 2011, blev jättebra, numera kan jag reglera värme och varmvatten på ett bra, logiskt och lätt sätt, slipper gå ner på knä för att sköta reglagen, CP+ är monterad ovan bodelsdörren.
Vi är jättenöjda med både funktion och plastmodellers arbete, rekommenderas
 
F

F.d. 50618

Guest
Sv: Truma uppgradering

Ska installera CP+ i morgon tänkte jag.
Funderar bara vad man ska använda för skydds kåpa på baksidan av displayen.

Hur gjorde ni?

//Carl
 
F

F.d. 50618

Guest
Sv: Truma uppgradering

Jag har en Adria Matrix 680.
Och idagsläget sitter reglaget för Truman vid sängen bak. I garderoben bak.
så kåpan vad tänkt om jag ersätter nuvarande reglage.

Dock är det ju smidigt att ha det ovan dörren men jag tror det blir för krångligt.


MVh
Carl
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: Truma uppgradering

Monterade min C P igår, men fick felkod 212 H på gaspannan. I övrigt ok.
Förbränningsluftledning har blockerats eller avgasutloppet har blockerats står det på den felkoden.
Någon som vet hur jag ska rengöra?
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: Truma uppgradering

Fallet har löst sig.
Plockade fram originalboken och där anger den att om den röda LED lyser kan följande fel vara anledningen
- Ingen gastillströmning. (Var inte med i C P + manualen)
- Förbränningslufttillförelsen mm till täppt.

Har satt på gasen flera gånger i försöket att få pannan att starta, men säkerhetsknappen blev nog inte nere de andra gångerna.
Kollade så spisen hade gas fram tre gånger innan jag fick in gasen....
Men nu fungerar allt till belåtenhet.
 

SMLBR

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Heby
HBK-Nr
16211
Medlemskap
2024
Sv: Truma uppgradering

Hej,
tack för tipset.
Jag har funderat på om jag ska köpa Plus-paketet.
Nu är det så att min är en Truma Combi 4000 Plus Ready och husbilen är tillverkat 2014. Då borde man kanske kunna förutsätta att det hela fungerar.
Det som hittills har avhållit mig är det faktum att det ska dras fram en 12V-ledning som alltid är spänningsförande annars tappar man alla inställningar när man stänger av strömmen i bilen. Och det är lite bökigt.
Jag har talat med en tekniker på Truma i Tyskland om det och frågat varför man inte konstruerat det så att 12V ligger med i ledningen till styrenheten från början? "Bra fråga" var svaret.
Kör hårt!
Rainer
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Truma uppgradering

Hej,
tack för tipset.
Jag har funderat på om jag ska köpa Plus-paketet.
Nu är det så att min är en Truma Combi 4000 Plus Ready och husbilen är tillverkat 2014. Då borde man kanske kunna förutsätta att det hela fungerar.
Det som hittills har avhållit mig är det faktum att det ska dras fram en 12V-ledning som alltid är spänningsförande annars tappar man alla inställningar när man stänger av strömmen i bilen. Och det är lite bökigt.
Jag har talat med en tekniker på Truma i Tyskland om det och frågat varför man inte konstruerat det så att 12V ligger med i ledningen till styrenheten från början? "Bra fråga" var svaret.
Kör hårt!
Rainer

Vi har också plus och är helt nöjda .... att programmera om tar ca 20 sek..
 
F

Fd.47585

Guest
Sv: Truma uppgradering

Hej!
var har ni köpt den nya Cp plus kontrollenheten?

Just nu har campingtillbehor4u.se sänkt priset på panelen och har denna vecka 15% på allt dessutom.

Behöver du även kretskortet så har Truma återväckt kampanjen från 2013 så man skickar in gamla och betalar då bara 523:- för nya mot 4995:- annars, kan beställas med rabatten från campingtillbehor4u.

Observera dock att söndag är sista dagen för 15% rabatten!

Leffe
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Truma uppgradering

Hej,

1st. Panel Combi CP Plus
1st. Truma iNet Box
1st. LevelControl

För: 7280SEK -15% = 6188SEK t.o.m söndag

Förutsatt korrekt räknat(?) och uppfattat från deras web.
Tål att tänkas på.

Vänl. Magnus


Just nu har campingtillbehor4u.se sänkt priset på panelen och har denna vecka 15% på allt dessutom.

Behöver du även kretskortet så har Truma återväckt kampanjen från 2013 så man skickar in gamla och betalar då bara 523:- för nya mot 4995:- annars, kan beställas med rabatten från campingtillbehor4u.

Observera dock att söndag är sista dagen för 15% rabatten!

Leffe
 
F

Fd.47585

Guest
Sv: Truma uppgradering

Hej,

1st. Panel Combi CP Plus
1st. Truma iNet Box
1st. LevelControl

För: 7280SEK -15% = 6188SEK t.o.m söndag

Förutsatt korrekt räknat(?) och uppfattat från deras web.
Tål att tänkas på.

Vänl. Magnus

Stämmer men sen kommer 79:- frakt till. Räknar man på normalpris på de delar du räknat upp så blir det 11654:- utan kampanjerna och behöver man kortet också så blir det 6633:- istället för 16153:- inte ofta man kan göra såna deal.
Fick idag mail att mina grejor är på väg :)

Leif
 
Toppen