• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

vägassistans

F

F.d. 52997

Guest
hejsan är det nån som vet någon bra vägassistans försäkring som gäller i Europa om olyckan är framme
Med vänlig hälsning Görgen
 

leif46

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Habo
HBK-Nr
2207
Medlemskap
2024
Sv: vägassistans

Hej. Jag har Folksam har använt assistans hjälp 2 ggr däckexplotion i Tyskland å Sverige har funkat jätte bra å ingen Xtra kostnad (bra att ha reservhjul med sig). Hälsa Leif 46.
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: vägassistans

Hej. Jag har Folksam har använt assistans hjälp 2 ggr däckexplotion i Tyskland å Sverige har funkat jätte bra å ingen Xtra kostnad (bra att ha reservhjul med sig). Hälsa Leif 46.

En liten fråga,har du råkat ut för 2 st. däckexplotioner?

Bosse.
 

leif46

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Habo
HBK-Nr
2207
Medlemskap
2024
Sv: vägassistans

Hej Bosse. Ja så är det,första gången 2008 körde frugan 2+1 vägen nära Trollhättan jag hade lite siesta men vaknade snabbt.Högerbak med 50-60% mönster kvar men 5år gammla.Andra gången 2011 körde jag på Autobahn nära Kassel 30+ ute ca 100km Högerbak igen dä känns i bilen men inga problem att hålla bilen på vägen. Leif
 
A

Anirac50

Guest
Sv: vägassistans

Vi har Länsförsäkringar. Råkade ut för bromsproblem i våras i Frankrike på motorvägen. Vi larmade motorvägens assistans. Sedan ringde vi till länsförsäkringsbolaget och dom betalade för assistansen. Det visade sig sen att bilverkstan i den lilla byn dit våran husbil hamnade var tvungna att beställa reservdelar och det skulle ta några dar. Vi pratade då med försäkringsbolaget som berättade att de stod för hotellkostnaderna. Vi blev kvar där i fyra dagar och vi behövde inte lägga ut några kostnader för hotellet. Länsförsäkringarna reglerade kostnaderna direkt med hotellet. Det kändes tryggt och bra.
 
A

Anirac50

Guest
Sv: vägassistans

Vi har inte tecknat någon speciell assistansförsäkring utan den ingår i den vanliga husbilsförsäkringen.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: vägassistans

VARNING FÖR SBM VÄGHJÄLP PLUS!

Fick idag försäkringsbrev med färdigifyllt inbetalningskort från SBM med erbjudande om denna försäkring för 325 SEK. Läser man det finstilta på baksidan finner man att den inte gäller för husbil - ändå står husbilens regnummer på försäkringsbrevet.
Tyvärr inte första gången de skickar ut husbilsbaserad reklam som inte gäller. Har även pratat med SBM om det tidigare men de verkar inte bry sig.
Frågan är vad som gäller om man betalar och sedan behöver utnyttja försäkringen.

Med vänlig hälsning / Thomas Eriksson
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: vägassistans

Såvitt jag förstått det hela så gäller Folksam Assistans bara för HB som har max totalvikt 3500 kg.

Vi har tecknat m Falcks som erbjuder två alternativ dvs. Camper Assist XL för bilar med en totalvikt högre än 3500 kg dock max. 8000 kg.
 

Willy

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
164
Medlemskap
2023
Sv: vägassistans

VARNING FÖR SBM VÄGHJÄLP PLUS!

Fick idag försäkringsbrev med färdigifyllt inbetalningskort från SBM med erbjudande om denna försäkring för 325 SEK. Läser man det finstilta på baksidan finner man att den inte gäller för husbil - ändå står husbilens regnummer på försäkringsbrevet.
Tyvärr inte första gången de skickar ut husbilsbaserad reklam som inte gäller. Har även pratat med SBM om det tidigare men de verkar inte bry sig.
Frågan är vad som gäller om man betalar och sedan behöver utnyttja försäkringen.

Med vänlig hälsning / Thomas Eriksson


SBM har flera olika typer av produkter för olika fordon. Finns även Väghjälp Husbil, som gäller i hela Europas Gröna Kort-område.

Gäller för fordon upp till 15.000kg.

/Willy
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: vägassistans

SBM har flera olika typer av produkter för olika fordon. Finns även Väghjälp Husbil, som gäller i hela Europas Gröna Kort-område.

Gäller för fordon upp till 15.000kg.

/Willy

Desto större anledning för dem att skicka ut rätt försäkringserbjudande!
 
A

Anirac50

Guest
Sv: vägassistans

Länsförsäkringar detsamma som Östgöta brandstodsbolag.

MVH/ Carina
 
A

Anirac50

Guest
Sv: vägassistans

Varför teckna en assistansförsäkring hos t.ex. Falcks när det ingår assistans i den allmäna husbilsförsäkringen?

MVH/ Carina
 
F

F.d. 30064

Guest
Sv: vägassistans

Vi har Falck, gäller hela Europa inkl. soppatorsk samt övernattning på hotel vid behov för ca 550 per år.

//Sylvia
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: vägassistans

Vi har Falck, gäller hela Europa inkl. soppatorsk samt övernattning på hotel vid behov för ca 550 per år.

//Sylvia

När jag för ett par år sen kollade det finstilta på Falcks assistansförsäkring så transporterade de inte fordonet längre än max sex mil vid ett större haveri.

Med en del andra assistansförsäkringar kan man få fordonet hemtransporterat vid behov.

De här villkoren måste dock kollas varje år eftersom de ibland förändras.
 
F

F.d. 52953

Guest
Sv: vägassistans

Hej. Vi har genom M och vid en däck explosion i Frankrike fungerade den mycket bra. MVH Lennart
 
Toppen