• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garmin Camper 760LMT-D

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Garmin Camper 760LMT-D

Vi har en 760 Dezl för lastbil, på den går det att ställa in Husbil men den larmar över 80 km, har lagt in vikten <3500 kg i Sverige (inget larm över 80km) och >3500 utanför riket.
Mitt problem är att den tar in oss på grusväg ibland och på skärmen kommer en text lastbilsväg okänd, har markerat att välja bort grusväg.

Blir så förbaskad när den ska ha in oss på genväg som är grus och för smal då jag lagt in längd, höjd och vikt på bilen.

/Pelle
 

Anders/Ylva

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
3128
Medlemskap
2024
Sv: Garmin Camper 760LMT-D

Har använt min Camper 760 under två Europaresor och den har lurat mig ett flertal gånger.
Två st för låga tunnlar med navigering på egen hand som följd,för att lösa problemet gps ställt till med.
Prövat att söka efter en ställplats I Frankrike för någon vecka sedan,hittade en som låg rätt.
Och enl infon 30 platser. Klickade och körde,till en början såg det lovande ut,men det blev bara smalare och smalare väg.Bilar jag mötte hytte med knytnävarna och undrade säkert varför jag körde här med en bil som tog upp hela körbanan.Samma sak igen backa vända köra efter egen känsla ,vad som
är bäst för att ta mig därifrån.Valde att inte köra samma väg tillbaka som gps lurat mig att ta,
men hamnade i en liten smal nerförsbacke och rätt kraftig högersväng med koner på sidan,
det var nätt och jämt jag kom därifrån med oskrapade sidor.Så jag är inte helt nöjd, storleken på skärmen är bra men vad har man för nytta av att ställa in bredd, vikt och höjd när den ställer
till problem som föraren får lösa.Anders
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Garmin Camper 760LMT-D

Har haft min Camper 760 nu ett par månader och gjort lite resor här och där.
Fungerar bra än så länge, men. Jag har märkt att den räknar fram vägar som inte är samma som när jag hade den andra Garmin Gps,n kan ej beteckningen men den är 5 år gammal. De vägar jag körde med den andra var fullt upp godkända och bra, inga grusvägar heller. Men med min Camper 760 räknar den fram vägsträcker som är lite längre. Ett stort plus är att den inte tjatar om informationen hela tiden och att den räknar om blixt snabbt. Även bra när man står på en parkering och söker, då visar den rätt utfart och väg direkt, vänder kartan rätt. Sammanfattning = supernöjd.:):)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Garmin Camper 760LMT-D

Min 760 camper varnar med en ton och en textremsa med texten: okänd framkomlighet för husbil, då får man chansa bära eller brista.
Har fått varningen några ggr. nu undr 3 veckor i Tyskland.

Kanske har ni denna varning avstängd, ifall ni hamnar på vägar som ni inte borde hamna på.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Garmin Camper 760LMT-D

Min 760 camper varnar med en ton och en textremsa med texten: okänd framkomlighet för husbil, då får man chansa bära eller brista.
Har fått varningen några ggr. nu undr 3 veckor i Tyskland.

Kanske har ni denna varning avstängd, ifall ni hamnar på vägar som ni inte borde hamna på.

Samma har jag. Men min visar lite bättre vägar (och därmed längre) än den behöver.
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Garmin Camper 760LMT-D

Jag har använt den sedan flera år tillbaka och tycker att den blivit sämre i år. Vet inte om den fått nya algoritmer att kalkylera vägar i någon uppdatering...

Tycker den fungerar bra på längre sträckor (och större vägar), men när man ska till en ställplats så händer det då och då att man hamnar på både smala och besvärliga omvägar, trots att det så småningom visar sig finnas både bättre och betydligt kortare vägar. Upplever att det är likadant oavsett om kalkyleringsinställningen står på kortare tid eller kortare väg.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Garmin Camper 760LMT-D

För några år sedan verkade det som om svenska (i motsats till flera andra) GPSkartor i stor utsträckning saknade uppgifter om bredd, höjd och axeltryck.
Har det förbättrats?
 

Anders/Ylva

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
3128
Medlemskap
2024
Sv: Garmin Camper 760LMT-D

Håller helt med att stora vägar inga problem,men när man kör in i en fransk liten stad,får man vara på sin vakt.Går inte att lita på att den tar den största vägen,snarare den krångligaste vägen till målet.Även om man hittar själv,märker man hur den krånglar till det.Ang varning
för framkomlighet för husbil,kommer det fram tex om man är på en stor parkering,men inte
på en alldeles för smal väg i Frankrike.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Garmin Camper 760LMT-D

Så om Garmin Camper inte håller måttet, vad borde man välja istället?
Jag har för mig att t ex Copilot har en app för lastbilar. Är den bättre?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Garmin Camper 760LMT-D

För några år sedan verkade det som om svenska (i motsats till flera andra) GPSkartor i stor utsträckning saknade uppgifter om bredd, höjd och axeltryck.
Har det förbättrats?

Köpte min 760 Camper 2014 när vi köpt husbilen, det funkade direkt, dock vet jag inte sedan när, då jag inte behövt bry mej om framkomlighet på vikt, bredd, höjd tidigare.
Har samma inställningsmöjlighet i IGO Primo, truck-versionen på min Androidplatta.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Garmin Camper 760LMT-D

Håller helt med att stora vägar inga problem,men när man kör in i en fransk liten stad,får man vara på sin vakt.Går inte att lita på att den tar den största vägen,snarare den krångligaste vägen till målet.Även om man hittar själv,märker man hur den krånglar till det.Ang varning
för framkomlighet för husbil,kommer det fram tex om man är på en stor parkering,men inte
på en alldeles för smal väg i Frankrike.

Även i andra länder, jag har märkt fenomenet i både Tyskland, Danmark och Sverige.

Jag zoomar alltid ut först för att få en överblick på vägvalet den gjort, sen brukar jag ändå välja andra vägar ifall jag tycker de verkar smartare.

Generellt kan man inte lita till 100% på någon navigator, då de ej vet om alla nya vägarbeten t.ex.
Har säkert fått vända/välja annan väg 50 ggr. nu under en 2-veckors tur i Tyskland, vi valde bort motorvägar, och blev ibland anvisad rena "myrstigar" asfalterade men ack så smala, tur att man oftast är störst så de andra får backa :oops:
 

ingalill13

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
2892
Medlemskap
2024
Sv: Garmin Camper 760LMT-D

Tänk på att i Tyskland måste du följa regler som lastbil om du väger över 3,5 ton! T ex särskild hastighetsbegränsning, omkörningsförbud för lastbilar.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Garmin Camper 760LMT-D

Tänk på att i Tyskland måste du följa regler som lastbil om du väger över 3,5 ton! T ex särskild hastighetsbegränsning, omkörningsförbud för lastbilar.

Men det är väl över 7,5ton som regler för tung trafik gäller och alla husbilar undantagna, oavsett vikt, eller?
Nån som har länk?
 
F

F.d. 55720

Guest
Sv: Garmin Camper 760LMT-D

Jag har haft denna gps i två år. Jagtycker inte att de är bättre än andra Garmin gps. Den har lett oss fel både i Sverige och europa, precis som de andra. Märks inte att den är anpassad för husbil. Dessutom visar den oftast fel på godkänd hastighet, både i Sverige och europa. När jag ringt support och frågat vad det beror på, får jag svaret att det beror på att Trafikverket inte rapporterat rätt hastighet. Känns inte troligt eftersom hastigheten inte ändrats på flera år.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Garmin Camper 760LMT-D

Jag har en Garmin 760 Camping, min fråga är.
Hur stänger jag av "plippet" vid varje knapptryck. Har provat allt.
Annars helnöjd.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Garmin Camper 760LMT-D

Har också köpt en 760 och knappt testat än men har upptäckt att den inte har varning för fartkameror som min gamla Tom tom hade.
Kollade på garmin.com men där fanns inte något sådant för sverige. Är det verkligen så att det inte finns till Garmin?
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Garmin Camper 760LMT-D

Har också köpt en 760 och knappt testat än men har upptäckt att den inte har varning för fartkameror som min gamla Tom tom hade.
Kollade på garmin.com men där fanns inte något sådant för sverige. Är det verkligen så att det inte finns till Garmin?

Jag har hämtat en fil från https://www.posit.se/poi.php och sedan fixat en stor ikon samt en varningsröst. Kontakta mig om du vill ha en kopia att ladda ner.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Garmin Camper 760LMT-D

Tack för svaren. Skall testa den några dagar först sen får vi se när jag är hemma igen.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Garmin Camper 760LMT-D

Har också köpt en 760 och knappt testat än men har upptäckt att den inte har varning för fartkameror som min gamla Tom tom hade.
Kollade på garmin.com men där fanns inte något sådant för sverige. Är det verkligen så att det inte finns till Garmin?

Klart Garmin har, men det kostar några kronor. Fördelen är att den bara varnar för kameror i din färdriktning.
Logga in på ditt "my Garmin" och beställ.
 
Toppen