• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med grannen

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Problem med grannen

Stort Tack till alla som delat med sig, kändes genast lite lugnare.

Ännu bättre blev det när de kom från stadsbyggnadskontoret idag och var enbart positiva till vilken fin plats vi gjort på tomten till husbilen när vi inte är ute o kör.
De kommer att avskriva ärendet! Det fanns inget hinder för oss att ha den här hemma.

Vilken lättnad, tror säkert att vi får kopia på beskedet, kan ju vara bra att ha i framtiden.

Ta den lappen och gå in och visa grannen att du fått klartecken med att parkera på din tomt .
Säg något typ att mitt gräs är även lite grönare än ditt ..... ;) :)
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Problem med grannen

Ibland är det mycket bilar på gatan hemma och då har det hänt att sonen parkerat sin bil utanför ett annat hus då kom käringen ut och kved .Sonens kompis ställde sin bil på gatan och åkte iväg med sonens bil då kved kärringen du bor inte här så du år inte parkera här .kärring är max 45 år.
Det märks direkt när man har med ufo och göra .hon har slutat kvida på mig ,jag ställde mig så hon kunde känna min snusandedräkt och skrek håll käften och gått över till sonen nu sen han fick sitt KK.
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: Problem med grannen

jag som inte har någon bruksbil (bara moppebil till frugan) faller väl inte under
uppställnings problematiken då jag använder bilen året runt.
 

visom

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
7130
Medlemskap
2024
Sv: Problem med grannen

Jag har en T:E:C på 7 meter. Står 0,5 meter från grannens tomt. Jag frågade faktiskt grannarna om det var ok för dem. Berättade att det fanns andra husbilskompisar som av grannar blivit anmälda till kommunen. Det var det löjligaste vi har hört sa de!
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Problem med grannen

Stort Tack till alla som delat med sig, kändes genast lite lugnare.

Ännu bättre blev det när de kom från stadsbyggnadskontoret idag och var enbart positiva till vilken fin plats vi gjort på tomten till husbilen när vi inte är ute o kör.
De kommer att avskriva ärendet! Det fanns inget hinder för oss att ha den här hemma.

Vilken lättnad, tror säkert att vi får kopia på beskedet, kan ju vara bra att ha i framtiden.

Grannen kan ju överklaga beslutet, som inte gäller förrän det har "vunnit laga kraft". Det bästa är ju att grannen låter sig nöjas med beslutet, men för att vi andra ska kunna dra nytta av beslutet bör ärendet avgöras i högre instans. Olika kommuner kan ju ha olika syn på saken.

Jag ställde en fråga till Boverket om en parkerad husbil kan vara tillståndspliktig enligt Plan- och Bygglagen. Detta svar fick jag:

"Det finns inget rakt svar på din fråga utan det är till byggnadsnämnden i din kommun du få vända dig till för att få deras tolkning.

Det står i Plan- och Bygglagen (PBL) 9 kap 2§ följande:

2 § Det krävs bygglov för
1. nybyggnad,
2. tillbyggnad, och
3. annan ändring av en byggnad än tillbyggnad, om ändringen innebär att
a) byggnaden helt eller delvis tas i anspråk eller inreds för ett väsentligen annat ändamål än det som byggnaden senast har använts för eller enligt senast beviljade bygglov har anpassats till utan att den avsedda användningen kommit till stånd,
b) det i byggnaden inreds någon ytterligare bostad eller någon ytterligare lokal för handel, hantverk eller industri, eller
c) byggnaden byter färg, fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial eller byggnadens yttre utseende avsevärt påverkas på annat sätt.
Första stycket 3 c gäller bara om byggnaden ligger i ett område som omfattas av en detaljplan.

Det viktiga här är att det är för byggnad som det krävs bygglov. Det är byggnadsnämnden i kommunen som i det enskilda fallet gör bedömningen om husbilen kan räknas som en byggnad eller ej, och därmed om det krävs bygglov för den.
Tittar man i PBL 1 kap 4§ finns definitionen av en byggnad:

byggnad: en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den.


Vänliga hälsningar

Emma Rosenblom
Boverkets svarstjänst"

Boverket "hukar sig" även om jag tycket det verkar befängt att en parkerad husbil kan vara en byggnad så länge den går att köra och man gör det emellanåt.
Johan K,
 
F

F.d. 52918

Guest
Sv: Problem med grannen

Man borde kunna sälja sina grannar o köpa in nya (likt fotbollspelare).
Men tyvärr, är det inte den värld vi lever.
Hoppas att allt blir bra för er..
 

PoPS

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Vara
HBK-Nr
3114
Medlemskap
2025
Sv: Problem med grannen

hadde samma problem med grannkärringen inte husbilen men lastbilen stod utanför jag störde utsikten att dom bara orkar
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Problem med grannen

Våran granne har anmält oss till stadsbyggnadsförvaltningen ang olovligt uppställd husbil på vår tomt. Bara så trist! Nu avvaktar vi besök och besked från myndigheten.

Någon som råkat ut för detsamma?


Bry dig inte. Han är bara avundsjuk på husbilen. Uppställning på egen tomt är tillåten. :)
 
Toppen