• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

växellåda

berggren

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
16019
Medlemskap
2024
Back växeln fungerar inte när jag lägger i back växeln och släpper upp kopplings pedalen flyttar sig inte bilen. men alla dom andra växlarna fungerar det är en citronenc25 årsmodell 1989
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: växellåda

Hejsan, det låter tyvärr som något har hänt/släppt inne i lådan.

Några frågor lite i blindo bara.

Femman som också ligger längst neråt på spaken går alltså i ?

Det är olika växelgafflar till femman och backen fast de ligger i samma pos. på spaken. (Länge sedan jag var en bit inne i en sådan låda) men....
Till backen flyttar man ett rakskuret drev i sidled som hålls av en fjäder. Till de andra växlarna klickar man bara i en låsning till växeln. Känns det i spaken som backläget finns och "klickar" i, eller känns det helslappt.
Tänds backlampan (om du vet att den funkat innan) när du lägger i backen ?
Det betyder i så fall att axeln till backen som flyttar sig i sidled inne i lådan flyttar på sig, men kanske inte får med sig "gaffeln" som flyttar drevet, eller att gaffeln är trasig...... Eller...

Om du inte kan testa med backlampans funktion, så kan du skruva bort backljuskontakten (uppe på lådan bredvid växelaxeln) och stoppa ner en mejsel mot axeln nere i hålet, om någon samtidigt flyttar spaken mellan friläge och backläge så känner du om axeln nere i hålet flyttar sig i sidled.

Att ta reda på om axeln flyttar sig i sidled är en bra början.

Om du försöker, FÖRSIKTIGT ,med motorn igång att lägga i backen utan att trycka ner kopplingen. Klickar läget i lätt utan att det hörs något underligt, eller något sådant där kuggskrap som kan höras om man lägger i backen innan bilen står helt still.

Jag har läst någonstans för länge sedan att något kan hoppa ur nere vid ingående växelaxeln i lådan, men vet tyvärr inte hur det yttrar sig eller något mer om det.

Jag skall renovera en sådan låda nästa vinter, men du vill säkert ha ett bra svar tidigare :p:.
Det finns några som nyligen själva har renoverat sina lådor, kanske de har en bra idé om de läser detta.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: växellåda

Hej igen, då är jag rädd att något har släppt inne i lådan. Från axeln som rör sig ner till backdrevet som skall flytta sig är det en bit och det är en rätt stor del som skall flytta sig för att ändra på drevet. Kanske inget som är trasigt/brustet, bara lossnat.

Jag har lånat en bild från ett tidigare inlägg.

Axeln som rör sig är den långa till vänster om dreven. Drevet till backen som troligen inte flyttar sig är det nere till höger med rakskurna kuggar.
DSC02172.JPG

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: växellåda

Ett tilläg bara. Jag vet inte om det kan ske, men akta dig så inte backdrevet av sig självt, (om det inte har någon styrning) hoppar in på plats, samtidigt som en växel frammåt ligger i, och driver bilen framåt. Då kan resultatet bli tvärlåsning av lådan och total krasch.

M.v.h. JANKRO
 

berggren

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
16019
Medlemskap
2024
Sv: växellåda

Tack för hjälpen. väntar på att verkstaden ska ringa så jag kan få hjälp då har man ju lite idéer man kan berätta för dom vågar inte själv riva i lådan mvh Berggren
 
Toppen