• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fuktskadad Fiat Hymer Camp 55 1987

F

F.d. 50153

Guest
Hej

Har köpt en Fuktskadad Fiat Hymer Camp 55 1987, visste att den var fuktskadad när jag köpte den :). Kan börja att berätta att det är första gången jag äger en husbil och har lite erfarenhet av konstruktioner av husbilar. Men har jobbat på fabrik som limmar lastbilsväggar, så kan få tag på isolering gratis samt tätningsmassa. Nu till mina funderingar :=) . Det läcker in i den bakre takluckan, så tänkte börja med att täta den samt dom andra 2 takluckorna. Funderar på att köpa en avfuktare (wood) för att stoppa eländet, men jag är medveten om att jag måste riva ut allt och byta det som är dåligt. Är allt skruvat tex skåp , toalettvägg så att man kan sätta tillbaka det helt sen?.

Kom gärna med tips på hur jag ska riva det hela och vad jag bör tänka på :)

Tack för ett otroligt bra forum :)
 
F

F.d. 30354

Guest
Sv: Fuktskadad Fiat Hymer Camp 55 1987

???....Var finns poängen med att köpa en fuktskadad husbil....???? Familjer som bor i mögliga och fuktskadade hus är sjuka hela tiden....???? Jag fattar !!....Den var billig..Tänk på hälsan....Skrota den..!!!:yes:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fuktskadad Fiat Hymer Camp 55 1987

Hej, det var väl inte så värst uppmuntrande svar till någon som medvetet har köpt en fuktskadad husbil för renovering att föreslå skrotning :confused:.
Om du inte fattar poängen, så är den att när man är färdig med renoveringen så har man en väldigt billig husbil, troligen utan skulder och avbetalningar, som ägaren själv får avgöra om den duger till behovet och var ett ok. köp.
Det finns många här på forumet som har skrivit och håller på att skriva om sina renoveringar av fuktskadade husbilar så det är inte alls ovanligt med sådana affärer om man har tummen på rätta stället.

Till alfons38. Kolla upp och använd sökfunktionen som finns, och sök på fuktskada, renovering, läckkage m.m. så dyker det upp timtal av läsning för dig. Bl.a. Bror A. som i prinsip har byggt en ny husbil av sin åttitalare.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 30354

Guest
Sv: Fuktskadad Fiat Hymer Camp 55 1987

Förlåt att jag säger vad jag tycker.....Mögel...Ruttet...Fuktskadat...Rostigt..Illaluktande...=SKROT för mig...:yes:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Fuktskadad Fiat Hymer Camp 55 1987

Förlåt att jag säger vad jag tycker.....Mögel...Ruttet...Fuktskadat...Rostigt..Illaluktande...=SKROT för mig...:yes:

En onödig & meningslös kommentar som inte fyller någon funktion förutom att ta bort glädjen av att ha köpt en husbil som man vill renovera för att senare ha den som en glädjekälla för familjen.

Bennie
 
F

F.d. 50153

Guest
Sv: Fuktskadad Fiat Hymer Camp 55 1987

Tack för alla svar :). Det värmer

Ska köra igång.

Ingen som har tips att tänka på :)
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Fuktskadad Fiat Hymer Camp 55 1987

Kolla i avdelningen "Bygga och renovera" det finns mängder med trådar där ytterst duktiga renoverare fixar sin husbilar
Takluckan bör monteras lös om den ska tätas, en ny är riktigt billig så varför inte byta när den ändå är lös?
Min åsikt är att alla äldre husbilar är till mindre eller större del fuktskadade innan de blir renoverade och när din är klar har du en fin samt billig husbil.
En veteranhusbil har mycket charm och är kanonkul att äga samt köra när de är OK, vi älskar våran Peugeot J5-Pilote från 1989!
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Fuktskadad Fiat Hymer Camp 55 1987

Till alfons38. Kolla upp och använd sökfunktionen som finns, och sök på fuktskada, renovering, läckkage m.m. så dyker det upp timtal av läsning för dig. Bl.a. Bror G. som i prinsip har byggt en ny husbil av sin åttitalare.

M.v.h. JANKRO.

Hej
Först ta reda på hur mycket fukt du har i bilen. Gör en enkel ritning på tak golv väggar och
mät fukten, fyll i på ritningarna vilket resultat du fick. Ta så många värden du bara kan, där du kommer åt.
Stommen är viktigast att du har något att bygga på. Du skriver att takluckan har läckt, kolla
taket, så att fukt inte har spridit sig i taket.En svag punkt är alkoven fönster i körriktningen .
Sedan är det som JANKRO skrivar bara att läsa här på forumet.
Det är både limat, spikat och skruvat på dom äldre bilarna , så bågfilsblad, tapetkniv,
pianotråd och små tunna stämjärn har jag jobbat med . Ändå gick det sönder i bland.
Lycka till.:)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fuktskadad Fiat Hymer Camp 55 1987

Förlåt att jag säger vad jag tycker.....Mögel...Ruttet...Fuktskadat...Rostigt..Illaluktande...=SKROT för mig...:yes:
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan igen. Ja det är tur att vi är olika i sinnet och tänkandet, annars skulle vi ju alla jaga samma sorts bilar och livet skulle bli hopplöst.

Jag måste nog ändå kontra med detta.

Nyare bilar......för dyra i inköp i förhållande till användargrad.....Stor penningförlust de första åren.......Påtvingade dyra reparationer, service och kontroller för att garantier skall gälla.....För mycket elektronik som ger elände med både motorer, växellådor och avgasrening.....Gråtfärdig över varje ny repa.....= HOPPLÖSA bilar att äga för mig....

Dessutom finns ju valet många måste ta.....Billig husbil och lite eller mycket hobbyarbete, eller ingen husbil alls.
Samt tillfredställelsen att använda något som man själv har byggt eller fixat till, och som till vissa delar även kan blir bättre än nytt.

Men jag skulle nog ändå inte vilja förstöra min grannes glädje över sin nya husbil, med att tala om mina tankar för honom ;).

M. mycket v.h. JANKRO.

Ps. Ursäkta Bror Axelson att jag skrev Bror G. som husbilsbyggare. Jag får skylla på Fredagskväll och den sena timmen vid tangentbordet :D.
 
F

F.d. 50153

Guest
Sv: Fuktskadad Fiat Hymer Camp 55 1987

Tack för alla fina svar, ska ta fuktmätaren och göra en ritning.
Är grymt imponerad av vissa som renoverat och byggt :)

Tack :)
 
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Fuktskadad Fiat Hymer Camp 55 1987

Det är inte fruktansvärt komplicerat att fixa men oerhört tidskrävande och skadan växer oftast med 500% när man börjar riva i det.
Man får bara se till att få bort det mesta ruttna virket/skivorna,kolla också noga så att inte aluplåten har korrosionskador innifrån så den behöver bytas också.
Den enda hälsorisken är när man river ut den gamla skiten och är man mögelkänslig rekommenderas andningsskydd.

Har själv lillebrodern till din bil som är en liten bit kortare,tips är att kolla golvet vid ingången och vägg/golv nedanför kylskåpgaller
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50153

Guest
Sv: Fuktskadad Fiat Hymer Camp 55 1987

Tänkte höra om tips om man behöver ta bort listerna utvändigt och köra sicaflex och skruva dit listerna igen. För det är en gummi film in klämd emellan, kanske bättre att låta det vara? :)
 
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Fuktskadad Fiat Hymer Camp 55 1987

inget sikkaflex under lister utan där använder du butyl på patron alt butyltejp,använd av känt fabrikat så håller det länge dvs inget biltemaskit eller liknande
 
F

F.d. 50153

Guest
Sv: Fuktskadad Fiat Hymer Camp 55 1987

Tack för svaret :)

Går det bra att dra utanförlisten och maskar så det blir bra?
 
F

F.d. 50153

Guest
Sv: Fuktskadad Fiat Hymer Camp 55 1987

Har kollat runt lite nu och verkar klart seriöst att använda butyltejp, finns till bra priser i utlandet, om jag förstått det rätt så sväller den lite...
 
F

F.d. 50153

Guest
Sv: Fuktskadad Fiat Hymer Camp 55 1987

Nu har det torkat upp bra innertaket och är bra i väggarna, men såg att golvet var fuktigt under köks delen ,ca 50% av köksgolvet. Vilket är enklast, riva ut köksdelen och lägga nytt golv eller går det att fixa från undersidan?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fuktskadad Fiat Hymer Camp 55 1987

Hejsan, i åtta fall av 10 antingen det gäller tak, väggar eller golv så är det enklast i längden att attackera inifrån, även om det känns lite motigt när man börjar riva.
Men när det sedan är "rent" så är det enklare att bygga upp det igen mot ett orört ytterskal.

Tycker jag :p: M.v.h. JANKRO.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Fuktskadad Fiat Hymer Camp 55 1987

Hej, jag har också saker som skulle behöva fixas men i väntan på att veta hur man bäst glr det samt hur det är gjort från fabrik har det inte blivit av. Två frågor har jag dels om man river ut en vägg innifrån hur var den byggd då kanske det kan vara svårt att se, tex vad limmar man mot ytterplåten.
Dvs hur är denna sandwich konstruktion uppbyggd egentligen?

Den andra frågan är hur man lagar ett golv dvs hur skarvar man plywood.

Med Vänliga Hälsningar
Michael
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Fuktskadad Fiat Hymer Camp 55 1987

Hej Michael

En sandwich är ett ytterskikt-isolering-innerskiva som är hoplimmade. På sina ställen kan även reglar oftast förekomma i väggen.

Så här gjorde jag min renovering.
Väggar:
Tog bort innervägg, isolering & skadade reglar. Bytte reglar som fälldes in i de friska, limmade & på sina ställen skruvade. Limmade även mot yttre glasfiberskiktet. Ny isolering som även detta limmades mot ytterskikt & reglar. Därefter täckte jag invändigt med ny skiva. Tilläggas kan att jag placerade de nya reglarna så att de överensstämde med skåpens fästpunkter.

Golvet:
Tog bort skadad golvskiva & isolering. Bytte isolering & passade in ny bit av golvskiva. Under skarven mellan skivorna limmade jag en plywoodremsa som jag fällde in i isoleringen. Först limmade jag fast mot befintlig golvskiva & efter härdning lade jag lim på plywoodremsan & lade på den nya skivbiten samt limmade & skruvade där detta var möjligt. Jag avslutade med att lägga/limma ny matta.

Det är viktigt att reparationsställena är absolut torra innan återställningen påbörjas.

Ett tips är att fotografera/skissa & ta kontrollmått innan man börjar så att allt kommer tillbaka på rätt plats.

Det är en hel del jobb men inte speciellt svårt om man är lite händig. Ett bra hjälpmedel är en oscillerande multimaskin när man sågar upp & rensar bort limmad isolering. Lycka till.

Bennie
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Fuktskadad Fiat Hymer Camp 55 1987

Hej Bennie

Tack för svaren men som med barn kommer fler frågor efter svaren :)

Idag kan jag se att det har funnits någon form av plywood mellan isoleringenoch ytterväggen, hade du ingen sådan på din bil?

Om jag förstått en sandwich konstruktion rätt så skall den vara symetriskt, dvs om jag bara limmar isoleringen/reglar mot ytterväggen och någon annan skiva mot innerväggen så blir det en rätt dålig sandwich konstruktion eller?

Nedan är hur det borde se ut tycker jag
++++++++ yttervägg
-------- någon form av plywood
XXXXXXXX isolering/reglar
-------- någon form av plywood(samma som ovan)
++++++++ taper eller annat material

Men om man gör som du beskrev så blir det något likande nedan eller?

++++++++ yttervägg
XXXXXXXX isolering/reglar
-------- någon form av plywood


note. ytterväggen håller alltså ingenting, den är som en folie mer eller mindre.

Vad använde du för skiva som innervägg?

mvh Michael
 
Senast ändrad:
Toppen