• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

389 Kg. Lastvikt

MayoWalle

FD HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
9342
Medlemskap
2023
Bara inte en barnfamilj köper den fina Dethleffen I 6511 som är till salu på Blocket idag 23/5. Den har 5 bäddar. Åker man 5 i den och räknar man på en låg genomsnittsvikt, 40 kg/person + bränsle och vatten så kan man inte ens ta med så mycket leksaker t.ex!

Det är käpprätt åt h....te att detta får fortsätta!!!:mad:
 

Niclas & Pia

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024
Sv: 389 Kg. Lastvikt

Inte för att jag är 100% säker men jag tror att det är 389 kvar efter att tankar är fyllda.

Ändå lite liten lastkapacitet vid 5 i bilen.

Problemet kommer nog alltid att finnas vid bilar på 3,5 ton om man är en familj.


//Niclas
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: 389 Kg. Lastvikt

Ännu en husbil som är en flyttbar sommarstuga med begränsad användning och värde som husbil. De vikter som anges är före extrautrustning om bilen inte är direktimporterad. Det är troligen ännu lägre lastvikt vilket gör bilen till en max tvåpersoners bil om de är försiktiga.
Tyvärr mycket vanligt. Var och tittade hos en stor husbilshandlare förra helgen. Där fanns 8m integrerade bilar med mindre än 450 kg lastvikt på pappret och de var båda välutrustade så i verkligheten pratar vi om kanske 200kg lastvikt på bilat för runt miljonen och ca 8,5 m med stora garage. Ingen av bilarana går att väga upp ytterligare. Skojeri och bedrägeri är vad det är.:(
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: 389 Kg. Lastvikt

Det enda husbilsmärket som tar detta på allvar är Concorde. De väger varje bil med den utrustning kunden beställt och redovisar exakt kvarvarande lastvikt. Husbilar med en faktisk lastvikt under 500 kg borde inte få säljas överhuvudtaget. Det gäller att väga bilen före ett köp oavsett om den är ny eller begagnad med den utrustning som är monterad. En siffra på ett papper är inget värd. Det är verkligheten som gäller om man blir stoppad och vägd. Det går inte att skylla på att man inte visste. Handlarna bryr sig inte. Det är upp till var och en att ha koll på vikten. Tillverkare och handlare borde ta sitt ansvar här men de är bara intresserade av att sälja tyvärr.

Per
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: 389 Kg. Lastvikt

När jag skulle köpa min första husbil och hade läst att det kunde vara problem med vikten frågade jag min handlare, som var Hymercenter i Örebro, om hur mycket den vägde. Det tittar vi på sa man och rullade snabbt ut 4:a vågar som man körde upp bilen på. Jag fick ett protokoll på vad den vägde/hjul och en totalvikt. Det kan man ju tycka att varje handlare skulle ha, kostar inte så mycket och om man gör varje köpare glad så tjänar man ju på det.

Hälsningar/Hike
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: 389 Kg. Lastvikt

Det enda husbilsmärket som tar detta på allvar är Concorde. De väger varje bil med den utrustning kunden beställt och redovisar exakt kvarvarande lastvikt. Husbilar med en faktisk lastvikt under 500 kg borde inte få säljas överhuvudtaget. Det gäller att väga bilen före ett köp oavsett om den är ny eller begagnad med den utrustning som är monterad. En siffra på ett papper är inget värd. Det är verkligheten som gäller om man blir stoppad och vägd. Det går inte att skylla på att man inte visste. Handlarna bryr sig inte. Det är upp till var och en att ha koll på vikten. Tillverkare och handlare borde ta sitt ansvar här men de är bara intresserade av att sälja tyvärr.

Per

I manualen till vår Weinsberg finns en mycket detaljerad lista över vad alla möjliga tillval väger, så det är kanske inte bara Concorde som tar vikt på allvar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 389 Kg. Lastvikt

De fleste produsentene i Tyskland har lister med hva basis bil veier med svært liten margin - og her er det vekt i kjørklar stand med en 70 kg fører. I samme liste finner en hva alle opsjoner legger til eller trekker fra i vekt i forhold til basis.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: 389 Kg. Lastvikt

Med min nye LMC Explorer følger det med ett datert dokument hvor bilen er veiet etter ferdig produksjon fra fabrikken.
:)
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: 389 Kg. Lastvikt

Problem som kan finnas kring uppgivna lastvikter;

Husbilen reg-besiktigas i tillverkarlandet ex Tyskland med utrustning som är/var aktuell std där och då. I ex importlandet Sverige kan leverantören ha helt andra ideer om hur bilarna ska vara utrustade. Trots utrustningsskillnader överförs oftast tillverkarlandets uppgifter/vikter som "sanning" även i det Svenska bilregister, mm.

"Grundbasen för den kända bilvikten" blir med detta förfarande oklar, även om man vet vad enskilda tillägg som vi själva gör med kända viktsatta tillbehör. Problemet för kunden/köparen är vad den svenske importören ändrat och vad det innebär för husbilens egenvikt (och därmed lastförmåga)?

En annan felkälla, för 2010 års modeller utgavs 2 olika utgåvor av tekn data med identiskt innehåll, för ett ledande välutrustat husbilsmärke. Dels i aug-09 och dels i april-10, jag kunde bara konstatera att i april vägde den aktuella/identiska bilen 115 kg mer än i aug - och därmed minskade naturligtvis lastförmågan motsvarande för dem som i god tro köpt husbilen enligt aug utgåvans uppgifter.

Det enda säkra är att alltid, utan undantag väga husbilen med kända förutsättningar och lägga till det man sedan vill ha med sig - att väga är att veta!
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: 389 Kg. Lastvikt

Det går också att få helt OK lastvikt om man lägger ner lite arbete före köpet.
Många tillverkare (och handlare) vill mörka tjänstevikten så man får Googla lite extra. När vi skulle köpa vår husbil ville hjärtat köpa en Eura 685VB, dubbelgolv, massor med extrautrustning, ugn mm. Men med över 3,1t innan extra batteri, ugn etc etc lagts till så kan alla räkna ut att det hade blivit barnen som fått åka utan vuxna :( Den låg kvar länge på mobile.de fast priset var mycket bra och knappt några mil på mätaren (620mil om jag kommer ihåg rätt).

Nu blev det en helt annan husbil. Vi hade övervikt (vi vägde oss utanför Jönköping på väg söderut) på vår första semester men det berodde på att vi inte visste vad vi behövde så vi hade alldeles för mycket extra (onödiga) saker med oss (extra stål P11 gasolflaska mm mm).
Nu åker vi med rätt vikt fast vi är 4 personer, har 4 cyklar, leksaker, stödben, dubbla bodelsbatterier, dubbla solpaneler mm mm på 7m 3.5t.

Peter :)
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: 389 Kg. Lastvikt

I manualen till vår Weinsberg finns en mycket detaljerad lista över vad alla möjliga tillval väger, så det är kanske inte bara Concorde som tar vikt på allvar.

En sådan lista har de flesta märken. Det hjälper dock föga om du har fel vikt att utgå ifrån på regbeviset. Det enda säkra sättet är att väga varje bil vid köp. Då får man rätt vikt och kan sedan dra av den från totalvikten för att få exakt lastvikt. Polisen bryr sig inte om något annat än vad bilen väger när den körs upp på vågen. De struntar i alla manualer och listor. Det kan även vara lämpligt att väga sin husbil när den är fullastad för att kolla om man håller sig inom totalvikten. Kolla även axeltrycket på resp. axel. Många husbilar har på tok för låg lastvikt i verkligheten och det är ju onödigt att få böter bara för man inte själv har kontrollvägt sin bil innan. Vågar finns på många ställen utmed större vägar och det är ju kvickt gjort. Observera att bilen ska vägas med samtliga resenärer i bilen för så gör polisen när de väger.

Per
 
Senast redigerad av en moderator:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: 389 Kg. Lastvikt

Det går också att få helt OK lastvikt om man lägger ner lite arbete före köpet.
Många tillverkare (och handlare) vill mörka tjänstevikten så man får Googla lite extra. När vi skulle köpa vår husbil ville hjärtat köpa en Eura 685VB, dubbelgolv, massor med extrautrustning, ugn mm. Men med över 3,1t innan extra batteri, ugn etc etc lagts till så kan alla räkna ut att det hade blivit barnen som fått åka utan vuxna :( Den låg kvar länge på mobile.de fast priset var mycket bra och knappt några mil på mätaren (620mil om jag kommer ihåg rätt).
Peter :)
Vet inte om man får så värst bra info av att googla fram "säkra uppgifter", kollade just Eura 685VB på det sättet - i de 2 första googleposterna angavs bilvikten till 2.965 resp 3.100kg, vilket ger en skillnad på 135kg även på lastvikten (samma bilar?).

Tidigare hade vi t.ex en ny 2010 integrerad 4 tonsbil, med en "teoretisk" lastvikt på 690kg. I verkligheten blev det endast 384kg efter kontroll på flera olika vågar, bla på bilprovningen. Jag förlitar mig varken på tillverkarens eller säljarens dokumentation, mm jag vill absolut på egna villkor väga och kontrollera den bil som jag vill köpa/köra!
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: 389 Kg. Lastvikt

Vet inte om man får så värst bra info av att googla fram "säkra uppgifter", kollade just Eura 685VB på det sättet - i de 2 första googleposterna angavs bilvikten till 2.965 resp 3.100kg, vilket ger en skillnad på 135kg även på lastvikten (samma bilar?).

Tidigare hade vi t.ex en ny 2010 integrerad 4 tonsbil, med en "teoretisk" lastvikt på 690kg. I verkligheten blev det endast 384kg efter kontroll på flera olika vågar, bla på bilprovningen. Jag förlitar mig varken på tillverkarens eller säljarens dokumentation, mm jag vill absolut på egna villkor väga och kontrollera den bil som jag vill köpa/köra!

Jag Googlade fram några 685VB hos handlare, kollade vikten i bilregistret gick på den högsta vikten. Kollade igenom HBK's forum till jag hittade en ägare till en 685VB, ringde och hörde mig för hur det låg till med vikten (några frisbee's sedan var det slut på lastvikt). 3,1t är vad Eura sverige uppger i körbart skick, gissningvis då utan extrautrustning, så den är knappast lättare.

Peter :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: 389 Kg. Lastvikt

En sådan lista har de flesta märken. Det hjälper dock föga om du har fel vikt att utgå ifrån på regbeviset. Det enda säkra sättet är att väga varje bil vid köp. Då får man rätt vikt och kan sedan dra av den från totalvikten för att få exakt lastvikt. Polisen bryr sig inte om något annat än vad bilen väger när den körs upp på vågen. De struntar i alla manualer och listor. Det kan även vara lämpligt att väga sin husbil när den är fullastad för att kolla om man håller sig inom totalvikten. Kolla även axeltrycket på resp. axel. Många husbilar har på tok för låg lastvikt i verkligheten och det är ju onödigt att få böter bara för man inte själv har kontrollvägt sin bil innan. Vågar finns på många ställen utmed större vägar och det är ju kvickt gjort. Observera att bilen ska vägas med samtliga resenärer i bilen för så gör polisen när de väger.

Per

Visst, så är det. På papperet har vår bil en lastvikt på hela 730 kg. Där är inte markis, extra bodelsbatteri, extra p11 gasoltub, cykelställ och solpanel inräknad.
Vi har inte vägt bilen helt tom, utan med "1/2" semesterpackning:
Förare och 1 vuxen passagerare, 3/4 tank diesel, 1/2 tank vatten, halvfull kyl, halvfull garderob, allt i garaget (utemöbler, verktyg mm) men utan cyklar. Vägd vikt 3280 kg.
Det verkar stämma någotsånär med den teoretiska tjänstevikten plus vikter enligt extrautrustningslistan och vad vi kunnat uppskatta att vår 1/2a semesterpackning väger.
Vi är lyckligt lottade - har fortfarande plats för 220kg extra packning. Vi klarar oss inom 3500kg för det mesta (skulle möjligen bli problem om vi blev vägda vid dansk-tyska gränsen på väg hem....):D
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: 389 Kg. Lastvikt

Vill åter pusha för tråden "Viktberäkning Husbil". Ett Excelark som är mycket användbart om man vill se resultatet av last på olika ställen i Hb.
Jag drog ut bilden så att framaxeln hamnade vid nollpunkten, och bakaxeln vid 355cm - axelavståndet på vår bil är 355 cm, och förminskade/förstorade så att bakväggen hamnar på rätt ställe. Då kan man se exakt vad som händer med axeltrycket beroende på var i bilen man lastar (cykelstället ligger bakom bakväggen - så cykelvikterna får man lägga bakom bilen).

Den teoretiska beräkningen där stämde väldigt väl när vi vägde axlarna separat (senast vid vågstation längs E4 för någon vecka sedan, någonstans söder om Jönköping - kanske vid Vaggeryd??)
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: 389 Kg. Lastvikt

Tråden som Roland & Viola pushar för heter "Beräkning av axeltryck" och finns under "Lagar och regelverk". Excelbladet finns att hämta där för den som är intresserad.

Mvh / Roland (i Roland o Ingegerd)
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: 389 Kg. Lastvikt

Osäkerhetsmoment betr vad som ingår i teoretiskt angivna vikter för "körklar husbil resp motsvarande lastvikt" kan vara följande;

På t.ex Bürstners 2010'or (i730, mfl) angavs vattentankens volym till 60/120 liter, vilket för den uppmärksamme leder till bryderier om vad "fabrikanten" menar och hur denne räknar? Dvs, när "man" räknat fram sin husbils lastvikt, så räknar man med 90% av 60 lit och inte på vattentankens verkliga volym på 120 lit (= en viss skillnad, med en enkel fint?).
Denna "kluvna uppgift" innebär sedan att "körklar husbil", i detta fall då blir 54 kg lättare och att den teoretiska lastvikten ökar(?) med 54 kg!

Det finns säkert fler "fallgropar" som t.ex att egenvikten tillåts variera med 5% som man inte heller tänker på, förrän det är för sent! Bürstner i exemplet är säkerligen inte ensamma om att "med olika medel slira med sin verklighet" för att uppnå vissa syften - i detta fall förbättrad sk lastvikt (på papperet).
 
Toppen