• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Olje- och filterbyte.

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Nu har jag nog läst det mesta om och när man ska göra ett oljebyte.
Allt ifrån att byta enligt servicebok,
till att årligen göra ett byte oavsett körsträcka.

Idag var jag till en auktoriserad Fiatverkstad för byte.
Min bil är en årsmodell 2013, och har gått 470 mil.

Det känns i alla fall tyggt att efter en längre vila
göra detta byte.

Nu till saken:
På verkstaden rekommenderade man att
göra olje-och filterbyte det sista man gör
när säongen är över.

Låter i och för sig vettigt att ha en fräch
och färdig servad bil inför nästkommande år.

Vad anser ni andra om detta tillvägagångssätt?

Nu börjar HB-livet på riktigt!!
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Olje- och filterbyte.

Skönt med ny olja. Om oljan gått så lite som 500mil har det knappast någon större roll om man byter innan eller efter vinterperioden.
Det som man vill undvika när man byter innan avställningen är att oljans föroreningar
sliter på motorns lagerytor. Vissa föroreningar är aggressiva.

Men efter 500 mil är nog inte oljan så förorenad att detta har någon större betydelse.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Olje- och filterbyte.

Hej. Jag skulle byta vartannat år, det är nog bortkastade pengar att byta varje år med tanke på körsträckan.

MVH
Stig
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Olje- och filterbyte.

En fundering:confused:
Varför skall man byta oljefilter varje gång man byter olja egentligen?
Jag gör det också, men varför gör man det.........oljefiltret är ju inte förbrukat förrän det är fullt, reningsgraden i filtret borde ju räcka för många oljebyten eller?

OBS, ingen rekomendation utan bara en tanke:rolleyes:
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Olje- och filterbyte.

Det beror nog på att man även vill byta den oljemängden.
Men vissa motorer är ju konstruerade så att även den oljan kommer ut rätt väg.

Filter är å andra sidan inte så dyra men långt ifrån billiga, men visst det kan säkert skippas, för tilltäppt blir filtret alldeles säkert inte så fort.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Olje- och filterbyte.

Man skall inte köpa billiga oljefilter utan OEM-standard. Jag torskade på ett billigt Biltema-filterför många år sedan, gängorna stämde inte riktigt, otätt. Billiga oljefilter kan sakna backventil och då startar motorn utan oljetryck.
Av erfarenheter blir man vis var det någon som sade. Men kan bli dyrt.
Åke
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Olje- och filterbyte.

Nu har jag nog läst det mesta om och när man ska göra ett oljebyte.
Allt ifrån att byta enligt servicebok,
till att årligen göra ett byte oavsett körsträcka.

Idag var jag till en auktoriserad Fiatverkstad för byte.
Min bil är en årsmodell 2013, och har gått 470 mil.

Det känns i alla fall tyggt att efter en längre vila
göra detta byte.

Nu till saken:
På verkstaden rekommenderade man att
göra olje-och filterbyte det sista man gör
när säongen är över.

Låter i och för sig vettigt att ha en fräch
och färdig servad bil inför nästkommande år.

Vad anser ni andra om detta tillvägagångssätt?

Nu börjar HB-livet på riktigt!!

Jag har alltid gjort så i mina fordon som jag bryr mig om, olja som är på upphällningen och som kanske har överskott av syra skadar motorn,även om den inte används.
Men allt är ju rekommendationer.
Man kan köra lääänge på dålig olja,
ungefär som rökning, dödar långsamt.
Jag körde en gammal Cheva i 6 månader utan oljetryck, innan kamkedjan till slut gick av !
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Olje- och filterbyte.

Det man lärde sig för en del år sedan stämmer nog inte. Oljorna blir bara bättre och bättre. Tänker på faderns gamla Morris var det rundsmörjning var 100 mil?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Olje- och filterbyte.

Har en Nissan Navarra med største motor i Australia i følge skriv fra Nissan Australia så er oljeskiftintervall på den 6 mnd eller 5000 km. I Norge brukes det lengre interval på samme bil/motor og der har den fått dårlig rykte: motoren holder ikke.
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Olje- och filterbyte.

Menar ni på fullaste allvar att det byts olja efter 500 mil :confused:

Ja faktiskt.
Framför allt med tanke på att det var en ny bil som vi köpte.
Förmodar att även moderna nya motorer behöver "nötas in".
Vilket borde ge en del "skrot" i oljan.

Som jag tidigare skrev så fick jag rekommendation från verkstaden,
att byta olja och filter innan jag ställer av bilen.
Rätt eller fel?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Olje- och filterbyte.

I yrkesfordon tas det analys på oljan, och byts vid behov, filtren mäter man tryckfall över, och byts vid behov.

I privatfordon som i alla andra motorfordon så beror det på många faktorer innan oljan är "förbrukad", milen är en faktor.
Stadskörning halverar oljelivslängden
Vinterkörning halverar också livslängden.
Alla faktorer som inte är optimala för oljan tär på dess livslängd.

Dom som bryr sig om sin motor byter ifall det behövs, var 500:e mil
Dom som inte bryr sig byter bil istället för olja.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Olje- och filterbyte.

Kör man 2x3 kilometer till jobbet om dagen kanske man skall byta olja ofta, men kör man så att motorn få jobba ett tag på normal arbetstemperatur finss det ingen orsak till täta byten.
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Olje- och filterbyte.

Angående oljefilter, i norden (DIN-idé?) byter vi alltid oljefilter vid oljebyte, inte fel men knappast nödvändigt.
De motorer jag jobbar med har två angivna oljemängder, en för enbart oljebyte samt en för olje+filterbyte.
Jag byter alltid filter när jag byter olja eftersom jag lärde mig det i unga år, kostnaden är absolut mikroskopisk sett till den totala fordonskostnaden.
Sedan detta med hur ofta man byter olja, man kan inte byta "för ofta" men motorer som sköts enligt tillverkaren håller otroligt länge.
Man behöver knappast ha dåligt samvete när man följer rekommendationerna, finns enligt mig inget skäl till att byta olja med kortare intervaller än så.
Min pendlarbil får ny olja varje år, med ca 3500mils intervall vilket är enligt tillverkaren med ca 500 mil fusk, då jag är långpendlare bedömer jag det som helt rätt.
Skulle jag byta varje 500 mil så är det mindre än två månader mellan byten, oljan kostar ca 900:-

I vår husbil byts oljan varje år, ca 500 mils intervall vilket troligvis är lyxbyte då vartannat år borde räcka.
Mina snöskotrar (4T) och motorcyklar "överservas" rejält, ett par hundra mil max per oljebyte men de är mig så kära.

Tänker på det gamla skämtet om att "det är i alla fall inte söndersmord" som betyder att ägaren inte har skött om sitt fordon.
Man kan inte sköta om ett fordon för mycket, bara för lite......
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Olje- och filterbyte.

Man skall inte köpa billiga oljefilter utan OEM-standard. Jag torskade på ett billigt Biltema-filterför många år sedan, gängorna stämde inte riktigt, otätt. Billiga oljefilter kan sakna backventil och då startar motorn utan oljetryck.
Av erfarenheter blir man vis var det någon som sade. Men kan bli dyrt.
Åke

Det som också är viktigt är att det sitter en överströmningsventil i filtret som skall öppna om filtret blir igensatt så motorn får smörjning. Visserligen av orenad oja men bättre det än ingen olja alls.
Öppnar ventilen vid för lågt tryck får motorn orenad olja. Öppnar den vid för högt tryck riskerar man att motorn skär om filtret blir igensatt.
Själv använder jag alltid originalfilter även om de är dyrare än "pirater".

039.jpg
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Olje- och filterbyte.

Det som också är viktigt är att det sitter en överströmningsventil i filtret som skall öppna om filtret blir igensatt så motorn får smörjning. Visserligen av orenad oja men bättre det än ingen olja alls.
Öppnar ventilen vid för lågt tryck får motorn orenad olja. Öppnar den vid för högt tryck riskerar man att motorn skär om filtret blir igensatt.
Själv använder jag alltid originalfilter även om de är dyrare än "pirater".

Visa bilaga 85270

Tack för ditt tillägg! Jag borde kanske nämnt detta. Kollade på nätet när överströmningsventilen dök upp för första gången i oljefilter, hittade en artikel från 1940 i Teknisk tidskrift. 20 (Teknisk Tidskrift / 1940. Automobil- och motorteknik)
Bilhistoria är intressant.
Åke
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Olje- och filterbyte.

Alla vanliga 4T motorer med oljepump har en tryckreduceringsventil i oljepumpen, det är inte samma sak som överströmningsventilen i filtret.
Oljepumpens ventil reglerar maxtrycket och avbördar direkt i oljetråget. Filtrets överströmningsventil är som tidigare inlägg sagt en "by-pass" förbi filtret när det är tilltäppt och motorn får då ej filtrerad olja.
 
Toppen