• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bojkotta danskt griskött!

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Bojkotta danskt griskött!

Samma här. Minst 10 år sedan danskt kött fanns i mitt kök.

Såg då ett dansk TV program som flera läkare var med i och när vi ha<de sett det då hade vi inte kunnat äta det längre. Även i ett tyskt TV program handlade det om dank kött och även hur det är i deras slakterier, Tulip t.ex, och hur dom är mot anställda.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bojkotta danskt griskött!

Dessutom klipper man av knorren på småttingarna. Synd att svenskt griskött är så torrt och segt.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Bojkotta danskt griskött!

Har rest många år i Europa, äter den mat som finns på plats i landet jag är. Jag tar väl inte svensk mat med mig. Bojkottar aldrig något i mitt korta liv i universum använder jag mina pengar som jag vill, mår gott, äter och dricker gott. Är jag konstig ja kanske. Läste att Dansk ekologiskt griskött var dubbelt så dyrt. För många avgör plånboken vad man köper.
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Bojkotta danskt griskött!

60% av det vi äter i Sverige är importerat, undrar varför?
Maten vi äter produceras i andra länder..........vi kan inte få fram nog med mat i landet där vi bor....
Eller, vi köper inte maten från Sverige i alla fall då......?
Priset är för högt?

Ett intressant sidospår:
Vi bygger t.ex. egna stridsflygplan då WW1 och WW2 visade att det kan vara svårt att köpa krigsmateriel när det råder ofred men vi kommer att svälta på endast någon vecka om vi inte får tag på mat från utlandet.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Bojkotta danskt griskött!

Har rest många år i Europa, äter den mat som finns på plats i landet jag är. Jag tar väl inte svensk mat med mig. Bojkottar aldrig något i mitt korta liv i universum använder jag mina pengar som jag vill, mår gott, äter och dricker gott. Är jag konstig ja kanske. Läste att Dansk ekologiskt griskött var dubbelt så dyrt. För många avgör plånboken vad man köper.

Ja varför bry sig om annat än hur man själv har det. Det var säkert fina partyn i Sun City under tiden det begav sig i Sydafrika också. Billigt var det ju med semester där.
Hos oss kommer aldrig något danskt kött in i huset. MRSA bakterier är helt klart inget att leka med och djur skall ha ett drägligt liv. Det blir att äta mindre kött om inte pengarna räcker till ett någorlunda rent samvete. Det gick bra med betydligt mindre kött när jag växte upp på femtio och sextiotalet så vi överlever nog nu också.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Bojkotta danskt griskött!

Det är nog så att alla inte kan unna sig lyxen att bojkotta utländskt kött. Ofta är danskt kött billigare än svensk falukorv. Har man som många i Sverige en svag ekonomi pga arbetslöshet, sjukdom etc. så får man göra det bästa av situationen vilket nog innebär att man bortser från köttets ursprung.
Att man i många länder inte har samma syn på djur som i Sverige är bara att konstatera. Att bojkotta är nog inte rätta vägen. Jag tror däremot på ett svenskt förbud att saluföra kött från djur som fötts upp & slaktats på ett oetiskt sätt. Detta skulle sätta press på importörerna av nämnda kött att pressa uppfödarna & regeringarna i berörda länder att ändra sitt beteende. Men det kanske är en utopi, problemet är ju att det sitter djupt inrotat i kulturen kring djurhållning.

Bennie
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Bojkotta danskt griskött!

60% av det vi äter i Sverige är importerat, undrar varför?
Maten vi äter produceras i andra länder..........vi kan inte få fram nog med mat i landet där vi bor....
Eller, vi köper inte maten från Sverige i alla fall då......?
Priset är för högt?

Ett intressant sidospår:
Vi bygger t.ex. egna stridsflygplan då WW1 och WW2 visade att det kan vara svårt att köpa krigsmateriel när det råder ofred men vi kommer att svälta på endast någon vecka om vi inte får tag på mat från utlandet.

Skulle nog tro att svenska bönder inte har en chans att konkurrera mot utlänska billiga produkter fler och fler svenska bönder måste sluta med sitt jordbruk pga av detta, dom flesta tittar ju på priset och inte produkten och vem vill köpa dyr svensk kött, tror de flesta i detta land får titta både en och två gånger i sin plånbok innan dom bestämmer vad som skall serveras på bordet.

/pelle
 

hansolo

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
14117
Medlemskap
2024
Sv: Bojkotta danskt griskött!

Har rest många år i Europa, äter den mat som finns på plats i landet jag är. Jag tar väl inte svensk mat med mig. Bojkottar aldrig något i mitt korta liv i universum använder jag mina pengar som jag vill, mår gott, äter och dricker gott. Är jag konstig ja kanske. Läste att Dansk ekologiskt griskött var dubbelt så dyrt. För många avgör plånboken vad man köper.

Gilla!
Som halvdansk och ofta på besök i Danmark så för min del vägra bojkott, trams. Tar heller aldrig med mig svensk mat på resor. Men vi har alla rätt att göra som vi vill. Finns så mycket viktigare saker att bli uppretad på och agera mot
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Bojkotta danskt griskött!

Svenskarna är ett märkligt folk,

När dom ska köpa bil väljs ofta en Volvo, kanske för att man tror att den e svensk, eller vad det nu kan va, inte e de billiga iallafall.

När svensken handlar mat tittar man på priset.

Maten blir därefter.
Man kan tycka att vi i ett så upplyst samhälle, skulle kunna fatta
smartare val.

Själv försöker jag köpa närproducerat kött.
Tycker jag det e dyrt, köper jag mindre.
Vi har en uppfödare utanför Köping där grisarna springer ute året om, dom e alltid glada, och man blir själv glad att titta på busfröna.

Högsta gård | Jord på trynet

Men vi får väl vad vi förtjänar, snart finns inte svenska köttuppfödare kvar,
och det är konsumenternas val, tråkigt.
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Bojkotta danskt griskött!

Vad jag vet bryter inte andra länder som producerar kött mot det egna landets regler. Sveriges regler gäller mej veterligen bara i Sverige. Var och en får bojkotta och äta vad man vill, det bestämmer man bäst själv. Men bojkott mot andra länder som uppfyller sina egna regler har förmodligen ingen verkan.

Möjligen lindrar det var och ens samvete. Det finns människor och djur som har det förfärligt i världen och lider som bara den. Men varför skall vi Svenskar vara världens samvete. Skulle jag tänka på allt som är orätt hade jag drunknat i dåligt samvete och det vill jag inte i detta liv.

Det kommer förmodligen alltid vara plånboken som bestämmer oavsett vad vi handlar.

Jag har hund och älskar djur men någon ordning i livet får det ändå vara.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bojkotta danskt griskött!

Gilla!
Som halvdansk och ofta på besök i Danmark så för min del vägra bojkott, trams. Tar heller aldrig med mig svensk mat på resor. Men vi har alla rätt att göra som vi vill. Finns så mycket viktigare saker att bli uppretad på och agera mot

Att plåga och hantera djur illa gör mig upprörd. Jag vet inget som är viktigare att bli upprörd av!

Jappe
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Bojkotta danskt griskött!

Jappe,
jag hoppas att du inkluderar Homo sapiens bland de djur som inte skall plågas och ha det dåligt. Då håller jag med dig till fullo:)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bojkotta danskt griskött!

Jappe,
jag hoppas att du inkluderar Homo sapiens bland de djur som inte skall plågas och ha det dåligt. Då håller jag med dig till fullo:)

Självklart gör jag det men där blir det svårare för där är affärsintressena ännu större och mäktigare! Det militär-industriella komplexet t.ex. Är det bara jag som tycker det är konstigt att "u-länder" har så sofistikerade vapen? Var kan de komma ifrån, tro? :confused: Jag tror inte att lokala vapensmedjor i dessa länder kan få fram den arsenal som används i utrotningskrigen där! :cool:

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Bojkotta danskt griskött!

Delar fullt din upprördhet när det gäller vidrig djurhållning Jappe men slutsatsen om var ansvaret ligger är för mig inte självklar.

Demokrati och "valfrihet" (vad det nu betyder?) kombinerat med kapitalistisk världsordning ger konsekvenser som exempelvis vidrig djurhållning.

Att skylla på "storbolaget" i alla lägen leder knappast till något, det är slutkonsumenten som röstar med sin plånbok (och det är dessutom alla länders rätt att satsa fri summa på "försvarsmateriel").

Att ta från konsumenten sin rösträtt via plånboken är inte så lätt som man kan tro.

Ett totalitärt samhälle tar ingen hänsyn till konsumenten och där kan man i teorin helt avskaffa t.ex. industridjur/slakt.
De samhällena har dock en hel del brister i verkligheten.

Att införa hårda regler när det t.ex. gäller djurhållning samt se till att de efterlevs är den modell de flesta tror på, den fria handeln gör dock den ganska verkanslös innan alla länder har likande regler.
Och tills dess väljer medelkonsumenten det billigaste alternativet när denne exempelvis köper kött.
Så det kan faktiskt ses som en demokratifråga, vill vi avskaffa fri handel eller vill vi verka för liknade regler i alla länder?

Eller vill vi ha rätt att köpa så billigt kött som det bara går?

I ett fritt land bestämmer majoriteten, alltså vi Jappe, och inte det fiktiva "storbolaget".
Men det krävs att man i alla fall ids rösta........
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Bojkotta danskt griskött!

Det är ju helt klart marknaden som styr vad som finns på disken. Vill vi köpa billigt kött/fläsk som är producerat på ett tvivelaktigt sätt(antibiotika i förebyggande syfte, antibiotika i foder för att snabba på tillväxten, klippa av svansen på grisarna mm) så är det ju vi konsumenter som styr, precis som när det gäller barnarbete. För min del drar jag hellre in på något annat bara för att kunna köpa svenskt närproducerat.
Konstigt förresten att kött som fraktats från Sydamerika kan vara billigare än svenskt kött. Transporterna måsta vara för billiga. Miljöskatt på fartygsbränsle borde införas men hur får man med alla stater på det?
 
Toppen