• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reduceringsventil för engångsflaskor

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Tänkte koppla engångsflaskor till vår nyinköpta grill för att spara på gasen när vi åker utomlands.
Vilken reduceringsventil passar till en sån här flaska, och vart köper man dem?
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    263,7 KB · Visningar: 44

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Reduceringsventil för engångsflaskor

Jag förstår inte varför du ska spara på gasen när du åker utomlands. Du har ju förmodligen två stora gasolflaskor till bilen. Men... ta bara med dig en flaska P11 när du åker. och sen när du kommer till Tyskland åker du in till Bauhaus eller liknande gardenshop och köper en tysk flaska P11. Att fylla gas i Tyskland kostar ca 17-18 Euro. Flaskan kan du antingen ta med hem till Sverige eller lämna tillbaka på Bauhaus eller liknande affär i Tyskland och du får flaskpanten tillbaka. Tar du med flaskan till Sverige tar du med bara den nästa gång du åker till Tyskland och köper ytterligare en i Tyskland. Jag har numera 2 Tyska flaskor som jag fyller i Sverige antingen på Åhusgasol eller Gasolfyllarna som har gasol till ca halva bensinmackspriset. Helt säker på att det finns ett billigt inköpsställe även i närheten av dig. Dessutom måste du ha en adepter till flaskorna för Tyskland har inte samma koppling som vi har till våra svenska flaskor. Adepter hittar du i en välsorterad Campingbutik i Sverige. Nu har du mycket och billig gasol.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Reduceringsventil för engångsflaskor

Engångsflaskor monteras direkt i grillen/lampan eller vad det nu är. Då punkteras skalet och du kan inte ta bort den förrän den är tom (farligt dels pga all reseternade gas läcker ut resp flaskan kan åka iväg).

Ingen reduceringsventil således utan anslut till förbrukare "en gång".
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Reduceringsventil för engångsflaskor

Jo, dessa kan skruvas av och användas igen.
Har sett bild på kartongen till grillen att man kan sätta en reduceringsventil och koppla till vanliga slanganslutningen på grillen....
Men det verkar svårt att få tag i.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    309,6 KB · Visningar: 16
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Reduceringsventil för engångsflaskor

Trevik, en sån reduceringsventil som du söker har jag sett hos en bekant kopplad till en webergrill, dessvärre lyckas jag inte hitta någon på internet och jag hoppades att den kanske skulle dyka upp här i tråden.
Jag går själv i grillbytartankar och en sån reducering skulle vara en ganska bra lösning för oss då vi alternerar grillen mellan husbilen och balkongen.
Hittar jag den hör jag av mig och hittar du en så är jag intresserad av att veta var. :)

mvh jocke
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Reduceringsventil för engångsflaskor

Vi köpte den här grillen från ICA Maxi...i den skruvar man fast engångsflaskan..dom har kampanj pris på den...har inte testat än..
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    250,7 KB · Visningar: 45

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Reduceringsventil för engångsflaskor

Jeg har sett regulator/adapter for bruk av stor flaske på enkelte griller som er bygget for engangsflasker, men aldri den andre veien. Tror trykket i engangsflaskene er så lavt at det ikke gir rom for en regulator.

Har søkt litt på engelske og tyske forum om dette og det har vært noen tråder om just dette og ingen har kommet opp med et produkt.

Snur en litt på problemstillingen så har wynen en grillflaske som du kan fylle fra en P11 - en liten og lett flaske en kan ta med seg dit en vil grille.
https://www.wynen-gas.de/grill-bottles.html bruker vanlig tysk regulator evt svensk med overgang.

Selv har jeg en komposit flaske til grill og stor tank i bilen.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Reduceringsventil för engångsflaskor

Jag hittade lite information om grillen jag har sett, den har en regulator för engångsflaska och en för större flaska.
Det kan ju i och för sig vara weber-specifika grejer som bara finns och passar till deras grill.
http://www.webergrill.se/Files/Images/Ecom/products/pdf/Manuals-50010069-SHOP7_50010069 Manuals.pdf

Regulatorn finns med på bilderna om man scrollar ner till sidan 10 & 12, jag tror jag ska byta ut min Primus Vidar mot en weber. :)

mvh jocke
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Toppen