• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fast toatank??

F

F.d. 53293

Guest
Hej alla!
Funderar på att skaffa en fast toatank (en sån som man pumpar över till från Thetford-tanken).
Flera fabrikat har detta system, i det här fallet så är det en Carthago. Tanken är på över 100 liter.
Hur är det med ställen o tömma?
Rengörning?
Om man inte kommer åt och tömma, beckar det ihop i en sådan tank?
Man kan ju naturligtvis tömma där man tömmer vanliga tanken men då skall man tanka över i en annan lös tank först det blir ju lite knöligt.
Undrar Anders
 

Soderslatt

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
9305
Medlemskap
2022
Sv: Fast toatank??

Hej!
Om du tömmer tanken med en macerator pump och den är ansluten till en därtill avsedd slang som når 1,5 till 2 meter ut från bilen så har du många ställen att tömma på. Söder om Sveriges gränser är tömningsmöjligheterna för fast tank med macerator pump i stort sett obegränsade.
Utan pump och enbart med hjälp av tyngdkraften är det helt klart besvärligare och inget som jag själv skulle satsa på även om det i och för sig inte är omöjligt.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Fast toatank??

Förklara. Jag har fast tank och anlitar gravitationen. Tycker det funkar bra. OK, det tar lite tid, 10 - 15 min, men det tycker jag är OK.
Jag har en 4 tumslang som sitter bakom en liten lucka under tankarna. Behöver inte ens handskar.

Aldrig mer kassett!

/M
 

lars.goran

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
2601
Medlemskap
2024
Sv: Fast toatank??

Jag har en Carthago med tank för svarta vatten, vi använder den när det är inte finns tömning för kassetten. Tömning gör vi på avsett plats och då tömmer vi gråvatten genom svarttanken för ett större flöde.
Vi kan stå upp till 14 dag innan vi tömmer.
Vi är mycket nöjda med denna lösningen.:spinny:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fast toatank??

Denna skitsak är genomtuggad åtskilliga gånger tidigare. Här exempelvis: http://www.husbilsklubben.se/forums/t63600/

Att köpa en bil med fast tank är okay om man vet vad man gör (och tänker behålla bilen). Det visste inte jag när jag för omkring 30 år sedan köpte en beg. Niesmann med fast toatank, det blev ett rent helsike att finna någonstans att tömma. En kasett tömmer jag enkelt hemma i toaletten.

aake
 
Toppen