• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Euramobil 665 -98

F

F.d. 30400

Guest
Hej. Vi är två vuxna med två barn på 4 och 2 år som funderar på att köpa en Euramobil 665 av årsmodell -98. 2,5 tdi. Det vi har fastnat mest för när det gäller den bilen är den stora sängen bak och det stora garageutrymmet under sängen där vi kan få plats med utemöbler och alla barngrejor. Någon som har några tips på saker vi ska vara uppmärksamma med när det gäller denna bil. Självklart ska vi se till att den är besiktigad och fukttestad.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Euramobil 665 -98

lastvikten ! hur mycket ni får lasta ? hur många bältade platser är den godkänd för ? fukttestad ? m m lycka till
 
F

F.d. 30400

Guest
Sv: Euramobil 665 -98

Lastvikten är på 290 kg. Är det en "normal" lastvikt!? Fukttest är på G! Är det en absolut nackdel om bilen är importerad? Varför isåfall? Nuvarande ägare har köpt bilen av en husbilsförsäljare/affär 2010 som hade importerat husbilen 2009 från Tyskland.
 
F

F.d. 30400

Guest
Sv: Euramobil 665 -98

Är höjden på husbilen viktig att tänka på av någon anledning? Jag tänker att det inte borde skilja sig jättemycket mellan olika husbilar och det är väl sällan som marginalerna är så små när det gäller broar och dyl!?
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Euramobil 665 -98

Lastvikten är ett teoretiskt mått - många gånger är inte extrautrustning medräknad. 290 kg är lite! Väg bilen före köp och räkna sedan på passagerare, bränsle, vatten, mat, ev cyklar, övr bagage.
Här finns många trådar om vikt.
Höjden brukar vara mindre problem, bara man vet hur hög bilen är, om man skulle komma till en låg bro.
Vi har en bil som är importerad på samma sätt. Har inte upplevt några problem med det, utöver höjd självrisk på maskinskadeförsäkringen.
 
Senast redigerad av en moderator:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Euramobil 665 -98

Är det en absolut nackdel om bilen är importerad?
Absolut inte. Det kan t.o.m vara en fördel.
Min förra bil var en -98 som jag tog in 2010 om jag minns rätt. Den hade bara gått i södra Tyskland och var i ett toppskick under. Inget salt och slask där direkt.

Möjligen skulle jag kolla ett extra varv på bilen om det inte finns några gamla tyska papper kvar alls. Gamla kvitton, besiktningspapper och annat liknande är saker som ger bilen en historia och förstärker värdet på den. Detta vet handlare så om allt saknades när dom sålde den får man fundera på vad det kan bero på...
 
F

F.d. 30400

Guest
Sv: Euramobil 665 -98

Hmm det där med lastvikten hade vi inte tänkt på så mycket, nu börjar vi inse hur viktig även den delen är. Tack även för tipsen vid köp av importerad husbil. 500 kg verkar anses som en rimlig lastvikt. 290 kg blir nog alldeles för lite eftersom vi vill/ måste ha med oss själva, extrasaker" såsom 2 bilbarnstolar, cyklar, vagn. Vi som tyckte att denna bil va så intressant eftersom det va så stort bagageutrymme :) Ja ja bara att fortsätta leta vidare. Vad är en "normal/ vanlig" bredd på alkovsäng eller dubbelsängar i husbilar? Tittar på en nu som är ca 140 mc bred (både alkovsängen och dubbelsängen bak). Andra tips som vi nybörjare borde tänka på, mottages tacksamt!
 
F

F.d. 8562

Guest
Sv: Euramobil 665 -98

Hmm det där med lastvikten hade vi inte tänkt på så mycket, nu börjar vi inse hur viktig även den delen är. Tack även för tipsen vid köp av importerad husbil. 500 kg verkar anses som en rimlig lastvikt. 290 kg blir nog alldeles för lite eftersom vi vill/ måste ha med oss själva, extrasaker" såsom 2 bilbarnstolar, cyklar, vagn. Vi som tyckte att denna bil va så intressant eftersom det va så stort bagageutrymme :) Ja ja bara att fortsätta leta vidare. Vad är en "normal/ vanlig" bredd på alkovsäng eller dubbelsängar i husbilar? Tittar på en nu som är ca 140 mc bred (både alkovsängen och dubbelsängen bak). Andra tips som vi nybörjare borde tänka på, mottages tacksamt!
Hej och just lastvikten missar nog många eller inte ens reflekterar över, vad jag förstått så räknas totalvikt i sverige med vattentankar fyllda till hälften, rätta mig om jag har fel.
Dom flesta sätter ju in en brandsläckare, några stolar o bord i bagaget, alla kläder, lite mat i kylen, cykelställ med cyklar mm och till det kommer ju våra egna kroppsvikter som varierar:) kanske en solcell på taket med regulator, kilona drar snabbt iväg och vill man dessutom ha med sig något gott från utlandet så kan det bli dyrt.
Med vänlig hälsning Sören
 

Bernt-00

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2022
Sv: Euramobil 665 -98

Om man höjer totalvikten från 3.500 kg. kan det bli problem med körkortsbehörigheten. En kärra efter husbilen kan vara en lösning som har kåpa så väder och vind skyddar likaså mot stölder. 80 km/tjm. är nog rätt lagom hastighet på mindre vägar och även lägre hastigheter. /Bernt
 
Toppen