• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny Reg.besiktning för rätt tjänstevikt på Hobby.

stigge44

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1591
Medlemskap
2024
Hallå Hobbyägare med tokig tjänstevikt!

Har nu gjort ny registreringsbesiktning på min nya husbilen för att få en bättre lastvikt. Verklig tjänstevikt blev nu 3095 kg istället för Forsbergs Fritidscenters schablon vikt på 3290. Ökade därmed min lastvikt med 195 kg i mina bilhandlingar. Lastvikten ligger ju till grund vid beräkning av böter vid överlast (detta är ju inget man skall utsätta sig för men kan hända och har hänt).

Tjänsteviktens (lastvikten) betydelse vid bötesberäkning kände inte Transportstyrelsen och Forsbergs Fritidscenter till utan lämnade felaktiga uppgifter till mig om att det var procent av totalvikten som låg till grund för beräkning av böter och därmed hade tjänstevikten ingen betydelse!:swoon:


Det hela löstes tack vare en Besiktningsingenjör på Besiktiga.:yes:
 
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Ny Reg.besiktning för rätt tjänstevikt på Hobby.

frågan är om det spelar så stor roll då polisen väger hela bilen och inte bara bohaget,fast det kan ju vara bra att veta för det egna lugnets skull om inte annat
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Ny Reg.besiktning för rätt tjänstevikt på Hobby.

Bra jobbat, nu kan du överlasta dubbelt så mycket för samma pengar :)

Snabb räkning ger 3702,5 kg som brytgräns innan det kan bli vårdslöshet i trafik av det istället för 3605 kg tidigare. Stämmer det?
 
Toppen