• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcellspanel monterad!

F

F.d. 52986

Guest
Jodå,med gott understöd av kunniga i husbilsklubben sitter en 100W solpanel,regulator
MPPT 10A, kablar i rätt dimension, samt kopplad till EBL 99 på plats.
Två batterier är kopplade efter varandra 85Ah/st seriekoppling antar jag?
Det senaste med pluss pluss och minus minus har jag inte löst ännu.
I mulet och regnigt väder leverar panelen 18,1v. Vid batterisymbolen(på regulatordisplayen) står det 12,9v och 1.1A.Kl 16.00 i dag.
På bilens display kan man läsa 13.10v.Men när jag kollade efter att ha kopplat var nålen i botten på rött fält.Såg inte bra ut,tände flera lampor och då gick det ner.
Batteri nr 2 i serien visade vid mätning 13.65v med stadigt uppgående till stopp på 15.87v!?Frågan är om detta är inom rimlighetens gräns eller är det något fel
på det jag gjort?
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: Solcellspanel monterad!

Hej

Något fel har det blivit om du mäter nästan 16V vid batteriet
du får rita upp hur du har kopplat, det är lättare att se vad som är fel

//Jocko:mcride:
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Solcellspanel monterad!

Två batterier är kopplade efter varandra 85Ah/st seriekoppling antar jag?
Jag hoppas att dom INTE är seriekopplade, alltså + till - då får du ut 24v, inte bra.
Det senaste med pluss pluss och minus minus har jag inte löst ännu.
I mulet och regnigt väder leverar panelen 18,1v. Vid batterisymbolen(på regulatordisplayen) står det 12,9v och 1.1A.Kl 16.00 i dag.
På bilens display kan man läsa 13.10v.Men när jag kollade efter att ha kopplat var nålen i botten på rött fält.Såg inte bra ut,tände flera lampor och då gick det ner.
Batteri nr 2 i serien visade vid mätning 13.65v med stadigt uppgående till stopp på 15.87v!?

Nästan 16 volt är alldeles för hög spänning, något är fel.

MVH

Stig
 
F

F.d. 52986

Guest
Sv: Solcellspanel monterad!

Hej

Något fel har det blivit om du mäter nästan 16V vid batteriet
du får rita upp hur du har kopplat, det är lättare att se vad som är fel

//Jocko:mcride:

Jocko och stig.a .
Tycker ni att jag skall bryta strömmen från solpanelen eller koppla ur batteri nr 2 (eller båda alternativen)??I morgon ber jag en bilelektriker kolla det hela,så kanske felet framträder?Tack för att ni är med på ett hörn.
 
F

F.d. 53394

Guest
Sv: Solcellspanel monterad!

Hej Aligådd
Jag håller på att leta efter panel och regulator till min Burstner från 2008 som också har ELB99. Vad och var har du köpt dina prylar?
MVH
Dunet
 
F

F.d. 52986

Guest
Sv: Solcellspanel monterad!

Hej
För att vara säker kör efter alternativ 1
koppla bort alt, det är inte så stort jobb

//Jocko:mcride:

Hej igen.
Nu har jag kopplat om hela systemet.Kör med det senaste,Via EBL pluss till pluss
Och minus till minus som man kunde läsa om på forumet härom dagen.hoppas att det blir bra.Batterierna är i alla fall på samma volttal.
 
F

F.d. 53394

Guest
Sv: Solcellspanel monterad!

Hej
Nu har jag också köpt från Legoelektronik AB i Borås. En 135 watts panel och MPPT 20 amp och en separat liten display. Jag blir osäker på om jag skall koppla in MPPT regulatorn till ELB99 solcells ingångarna eller koppla in endast till bodelsbatteriet.
Klarar ELB99 att få strömmen från MPPT regulatorn? Är det någon fördel att gå via ELB99 eller är det bättre att gå från MPPT till bodelsbatteriet? Jag har bara ett bodels batteri på 90 amp. Är det någon fördel att gå in via ELB99? tex laddas då även startbatteriet?

Jag ska försöka montera detta imorgon. Jag vet inte vad det är för kvadrat på kablarna som kom med men hoppas att de räcker. Jag tänkte sätta MPPT regulatorn mycket nära bodelsbatteriet och vad jag kunde se så fick jag inte med någon kabel för denna lilla stäcka. Vad ska man ha där? Gissar att jag behöver några kontakter också för kopplingen på batteripolerna.

Har jag förstått rätt ?
1. Limma på solpanel (Kabelkopplingar finns nära solpanelen. ska man ha vulktape på dessa?)
2. Montera MPPT och koppla mot bodelsbatteriet (eller ELB99)
3. Koppla ihop kabel mellan solpanel och MPPT

Täcker ni över panelen medan ni kopplar? För annars är kablarna stömförande?
MVH
Dunet
 
F

F.d. 52986

Guest
Sv: Solcellspanel monterad!

Hej Dunet!
Du har fattat det hela rätt.jag använder EBL99 via en liten kabel och stift som var med i paketet.Sex kvadrats kablar skulle vara rätt när jag frågade.T o m fyra
Kunde räcka?Vulktape är säkert bra.Tack för tipset!Täcker du över panelen är du på den säkra sidan.jag gjorde inte det,virade på el tejp på skalade kablar som togs bort strax innan koppling.Att fråga de som håller på med detta dagarna i ända,som jag gjorde,är heller inte så dumt.Kör hårt!Lycka till!
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Solcellspanel monterad!

Köpte komplett paket, monterade panelen, drog kabeln fram till EBL men ville inte koppla in själv, alldeles för många kablar och möjligheter att göra fel.
På vår resa söderut besökte vi Niesmann + Bischoff i Polch som kopplade allt proffsigt och snabbt.
För detta jobb debiterade de en halvtimme, ca 350:-.
När man inte är alldeles säker på att koppla rätt är det skönt att få proffsig hjälp, kostar kanske inte så mycket mer att göra motsvarande hemma i Sverige.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Solcellspanel monterad!

Det finns egentligen ingen anledning till något annat än att koppla solceller via MPPT regulator direkt till bodelsbatteriet.
Det är mycket sällan som ett startbatteri behöver extra laddning (vid friskt batteri).

Skulle startbatteriet trots allt behöva extra laddning så löste jag det med en manuell omkopplare efter MPPT regulatorn så är det bara att välja vilket batteri som skall få laddning.
En faktisk fördel med detta är att man själv styr vilket batteri som skall laddas.
Är EBL:en kopplad så att den prioriterar bodelsladdningen så får startbatteriet ändå ingen laddning förrän bodelen är fulladdad.
 
F

F.d. 53394

Guest
Sv: Solcellspanel monterad!

Monterat och klart. Kopplade MPPT till bodelsbatteriet. Det är en bra start.
Tack för hjälpen
MVH
Dunet
 
F

F.d. 55382

Guest
Sv: Solcellspanel monterad!

Finns det någon som vet hur grova kablar man behöver till en 100w solpanel?
Har hört allt från 1,5 till 6 kvadrat.
Kabeln blir Ca. 5 meter lång.
 
Toppen