• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nasa bm-1 koppla till två batterier

D

Daniel.B

Guest
Hej!
Jag har köpt en Nasa bm-1 men förstår inte hur jag ska koppla den när jag har två batterier.
Har läst om det här på klubben men hittar inte tråden nu.

Mvh Daniel
 
D

Daniel.B

Guest
Sv: Nasa bm-1 koppla till två batterier

Jag har kopplat mina batterier så här
Batteri 1 pluspol till elcentralen. Batteri 2 minuspolen till elcentralen
Mellan batterierna + till +, och - till-.

Ska jag koppla batteri 2 minuspol till shunten och pluskabeln från mätaren till pluspolen på batteri 1? Ska kablarna mellan - och - och + och + sitta kvar?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Nasa bm-1 koppla till två batterier

Jag har kopplat mina batterier så här
Batteri 1 pluspol till elcentralen. Batteri 2 minuspolen till elcentralen
Mellan batterierna + till +, och - till-.

Ska jag koppla batteri 2 minuspol till shunten och pluskabeln från mätaren till pluspolen på batteri 1? Ska kablarna mellan - och - och + och + sitta kvar?
---------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, funderade bara lite över din minuskabel, men du menar kanske rätt.

Batteri 2 minuspol till shunten och sedan från shunten till elcentralens minusingång.

Jag har ingen skanner just nu, så jag gjorde en ritning som jag sedan fotade av.
Det fulaste på länge, men du kanske kan ha någon hjälp av den :oops:.

Dina frågor.... Alltså minus på bat. 2 till shunten. Shunten sedan till elcentralens minusingång.
Pluskabeln (röd) från mätaren skall bara till plus via en 1A säkring, var du kopplar in den på plus är inte så viktigt, för den är inte till för mätningen, utan bara strömförsörjning till mätaren/displayen.

Svart och vit kabel från mätaren till shunten på den sidan som batterikabeln går in. Får ej kopplas samman förrän vid shuntens anslutning för den ena är minuskabeln till strömförsörjningen av mätaren/displayen och den andra är för mätresultatet.
Gul från mätaren till den sidan på shunten som kabeln till elcentralen går ut från, den är också till för mätresultatet.

På den röda och svarta punkten (så nära batteriet och shunten som möjligt) skall du koppla in en ev. storförbrukare typ en inverter eller något annat som drar så mycket ström så du inte kan använda elcentralen. Du kan även gå in med kablar från en solcellsladdare där om du vill.

Idén är att på kabeln mellan minus batteri 2 och shunten får man inte koppla in något, eller ta ut något, för då kommer det inte med i mätresultaten, och BM-1 visar fel.

Och som sagt.... Inte snyggt men välment :D hoppas den går att tyda.

PICT0368-400.jpg

M.v.h. JANKRO.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Nasa bm-1 koppla till två batterier

Jag har kopplat så som beskrivs på bilden men har en inverter storförbrukare så jag köpte en BM 2 som klarar 200 Ampere och det fungerar bra. Den ser ut och funger exakt som BM 1 som klarar 100 Ampere.
 

classe273

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2024
Blir det någon skillnad om man kopplar in minus-kabeln från shunten till minus på batteri 1?
(Nuvarande minuskablar på batteri 1 ansluts naturligtvis till shunten)

Kan man koppla den röda plus-kabeln från BM-1 till plus på batteri 1?

Batteri 1 och 2 är ju hela tiden förbundna med + till + resp. - till -, dvs de utgör ju en enda batteribank.

Anledningen till frågan är att jag då får enklare kabeldragning...

En kompletteringsfråga:

Var ska solcellsanslutningarna sitta?
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Nasa bm-1 koppla till två batterier

Hejsan, jag fick se den här gamla tråden som jag tidigare skrivit i så jag lägger väl in ett svar till.

Ja naturligtvis kan du koppla in shunten var som helst till minuspolerna på batterierna, bara det inte finns något mer än minuspolerna och shuntens batterisida/"insida" på den sidan.

Lilla pluskabeln från Nasa'n kan i princip också kopplas in var som helst på pluskablarna för det är ju egentligen exakt samma pluspunkt var den än är placerad.

Det enda som kan påverka detta (både plus och minus) är ju om det är för klena kablar mellan batterierna så det blir spänningsfall och annat elände. Men i det fallet är ju inte dåligt mätresultat det primära problemet :).

Det enda man skall tänka på hela tiden är ju att alla minus kablar som tar eller ger ström till batterierna ligger uppe vid "elcentralen" på ritningen eller i alla fall på den sidan/"utsidan" av shunten, så all strömförbrukning och laddning till batterierna går genom shunten så den räknar rätt.
Så på batteriernas minuspoler skall inte något mer vara anslutet än ingångssidan på shunten och där också de små kablarna till Nasa-mätaren, inget mer alls.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Bara så det inte råder något missförstånd med din mening.

"(Nuvarande minuskablar på batteri 1 ansluts naturligtvis till shunten)"

Kablar är ju flertal och finns det där några direktkopplade kablar till förbrukare eller laddare på minuspolen så skall de alltså kopplas till "utsidan" av shunten.
Så åter "ursäkta :oops:".
På minussidan, en kabel mellan batteriernas minuspoler och en kabel till shuntens batterisida/"insida"..... och inget mer.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Re: Nasa bm-1 koppla till två batterier

En kompletteringsfråga:

Var ska solcellsanslutningarna sitta?
----------------------------------------------------
Sorry missade frågan :oops:.

Pluskabeln från solcellsladdaren kan i princip kopplas in var som helst i systemet även direkt på en batteripluspol som kan vara lämpligt. Men minuskabeln måste alltså in på "utsidan" av shunten så även den minusströmmen går genom shunten till batterierna så det kommer med i Nasas beräkning.
Den kan alltså anslutas direkt på shuntens "utsida" för att hamna så nära batterierna som möjligt.

Om man har en original Amp.mätare i bilen och ett nyare elblock bör man kanske koppla in både plus och minus från solcellsregulatorn i elblocket på angiven plats där, annars så kommer inte bilens Amp.mätare att räkna den strömmen alls och visa fel.

Men har man en original Amp.mätare och köper en Nasa så är väl meningen att man inte längre skall bry sig om originalmätaren alls, utan helt strunta i vad den mätaren på panelen visar.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen