• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

150 kg. Max lastvikt

MayoWalle

FD HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
9342
Medlemskap
2023
För skojs skull så kollar jag ibland om det är några intressanta husbilar på Blocket.
Idag så fick sig det skojiga en liten "knäck".
Jag kollade upp en Dethleff 16501 B Advantage -06.
Den har en max lastvikt på endast 150 kg!
Tyvärr så är väl risken stor att någon förstagångsköpare "åker dit".
En storväxt gubbe med medelviktig fru kan ju inte ens fylla dieseltanken
utan att åka dit för övervikt!!!!
Tänk om vi på något vis kunde hjälpas åt och få stopp på handeln
med husbilar som egentligen inte är lagliga att köra med på våra vägar.

Med vänlig hälsning. Walle.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: 150 kg. Max lastvikt

Hej,
Detta är ett viktigt ämne!
Vi har nyss köpt husbil, vi blev varse detta problem när vi fann
vår "älsklingsbil" en Frankia-06, lastvikt 255kg på pappret.
Vi trodde inte riktigt på denna uppgift utan gjorde en egen vägning.
Tyvärr stämde uppgiften, vi fick skippa denna bil tyvärr, detta var en privatimport, och på dessa bilar stämmer ofta uppgiften i reg.beviset, alltså ärlig lastvikt.

Vi har även låtit väga "svensksålda" hb. och sett stora avvikelser i
verklig lastvikt och lastvikt i reg.beviset.

Jag kan varmt rekommendera en säljare i Helsingborg Forsbergs, som jag kontaktade.
Vi var intresserade av en Rapido 906, men ville inte åka 50mil för att sen konstatera att lastvikten inte funkar för oss. Dom åkte till bilprovningen och vägde den sen mailade hon vågsedeln till mej, det kallar jag service.
Dock föll den bort på för låg "verklig lastvikt".

Så väg alltid innan köp av husbil.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: 150 kg. Max lastvikt

En Laika Kreos 4009. 2014 model har 119kg maxlast..
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    1,3 MB · Visningar: 72

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: 150 kg. Max lastvikt

Har en nyinköpt Kreos 4009. Det är en ganska stor (7,5 m lång) och välutrustad husbil. Ska naturligtvis vägas upp, min är på 4250.

PS. En helt underbar bil - La Dolce Vita. DS.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: 150 kg. Max lastvikt

Jag har 425 kilo, kollade upp och det stämmde, har nu köpt en ugn 6 kg en grill 8 kg, bord och stolar 12 kg, cycklar 2 st 20 kg.
Då jag är tom så blir det 379 kg kvar, mat kläder frun och hunden + lite vatten så blir det inte mycket kvar!
Hur klarar de sig som har runt 400 kg men är 5-6 i bilen och bilens total vikt ska va på 3500 kg?
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: 150 kg. Max lastvikt

En Laika Kreos 4009. 2014 model har 119kg maxlast..
Enligt annonsen har ju den bilen ett lightchassie (= 35L)! Enligt de rön som jag själv gjorde betr nya åm 2010 chassier så gick det DÅ bara att få upp totalvikten till 3.700 resp 3.850kg beroende på påbyggnadsmodell (Burstner hel-/delintegrerad). Annat chassie = högre pris.

2,5m överhäng, kanske man bör fundera över när det gäller färjor, last, trånga gränder, mm?
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: 150 kg. Max lastvikt

En av de större fördelarna med vår nya Hymer Excis-t är vikten. med fulla tankar, två välvuxna Göteborgare, hund och normal packning väger den bara 3150 kg. På 6,5 meter husbil! Någon decimeter smalare än standard, men låga vikten mest pga av smarta materialval. Även i övrigt är vi mycket nöjda med bilen, och det känns skönt att kunna stanna på Calles utan att tömma gråvatten och vatten innan man handlar :)
 

MayoWalle

FD HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
9342
Medlemskap
2023
Sv: 150 kg. Max lastvikt

Med de monterade tillbehören som också listas blir det inte någon lastvikt kvar.
Hoppas den går att väga up till 4250 för då löser sig problemet.

Jovisst, det är ju ett sätt. Men då skulle jag som köpare kräva
att säljaren får stå för kostnaden.
Efter genomförd affär så kan det bli svårt beroende på
vem säljaren är.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: 150 kg. Max lastvikt

Jovisst, det är ju ett sätt. Men då skulle jag som köpare kräva
att säljaren får stå för kostnaden.
Efter genomförd affär så kan det bli svårt beroende på
vem säljaren är.

Jag tittade inte så noga som Relax. Bilen har ett light chassi och går bara att väga upp några hundra kilo. Troligen blir lastvikten bara 200-300 kg vilket gör bilen till en flyttbar sommarstuga. Som husbil är den ju i princip värdelös. Mycket trist att se nya bilar hos handlare av denna typ. Det är i min bok rent skojeri som borde vara straffbart. Undrar vilken handlare det gäller för det skulle vara kul att höra hur han försvar sitt handlande.
 
F

F.d. 30307

Guest
Sv: 150 kg. Max lastvikt

Intressant de här med lastvikt, har ingen aning om va vi har på vår Mclouis 640. Får nog kolla upp det, men en helt annan sak i detta ämne då.

Är det ofta vi husbilsägare blir stoppade och vägda av polisen?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: 150 kg. Max lastvikt

Här i Sverige är det nog ganska ovanligt att husbilar stoppas. Jag har bara blivit stoppad med husvagn. I tyskland verkar polisen vara mera på hugget för där har jag sett flera kontroller med vägning. Som tur är så blir bötesbeloppet mindre i tyskland.
Att svenska polisen inte jagar husbilar ännu kan nog komma att ändra sig om det blir mera känt hur illa ställt det är på många håll. För husbilar och husvagnar är nog övervikt vanligare än fortkörning gissar jag. Det skulle inte förvåna mig om hälften av alla husbilar man möter i semestertider ligger över gränsen.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: 150 kg. Max lastvikt

Tror nog att polisen är insatt i hur det står till med lastvikterna på husbilar de har ju själva husbilar som ambulerande kontor. Tror att de dom har med sig i dessa överstiger nog maxlast.
Olle.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: 150 kg. Max lastvikt

Tror nog att polisen är insatt i hur det står till med lastvikterna på husbilar de har ju själva husbilar som ambulerande kontor. Tror att de dom har med sig i dessa överstiger nog maxlast.
Olle.

Hej
Jag vet att den bil man har i västergötland tydligen inte har någon lastvikt kvar utan körs alltid utan passagerare. :) Litet kul när statens upphandling gör samma misstag som medborgarna. Det borde ge en viss förståelse och sympati bland de drabbade kan man tycka:D Det kanske är ett skäl till den synbarligen låga risken att råka ut för vägning.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: 150 kg. Max lastvikt

För skojs skull så kollar jag ibland om det är några intressanta husbilar på Blocket.
Idag så fick sig det skojiga en liten "knäck".
Jag kollade upp en Dethleff 16501 B Advantage -06.
Den har en max lastvikt på endast 150 kg!
Tyvärr så är väl risken stor att någon förstagångsköpare "åker dit".
En storväxt gubbe med medelviktig fru kan ju inte ens fylla dieseltanken
utan att åka dit för övervikt!!!!
Tänk om vi på något vis kunde hjälpas åt och få stopp på handeln
med husbilar som egentligen inte är lagliga att köra med på våra vägar.

Med vänlig hälsning. Walle.

Jag började men blev så förbannad så jag lessnade nästan helt på det här med husbilar..
Hela marknaden är rutten, folk som sitter på dessa odugliga bilar sitter stilla och gör inga förhastade rörelser eftersom dom en dag ska lura nästa osv..

Först tänkta jag skicka in Janne Josefsson och Company för att rota i hela systemet, men jag insåg att det tar bara all min energi..

http://www.husbilsklubben.se/forums/t73741/

Inget annat än bedrägeri..
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: 150 kg. Max lastvikt

Bötesförläggande pga överlast ska ju vara ett sk straff, har själv aldrig vägts i Sverige, däremot i Tyskland med husvagn - fick inga böter men fick tömma färskvatten samt flytta en del medhavt till dragbilen!

Vad man kanske tappar bort i totalviktssammanhanget är fordonets konstruktionen och begränsningar. Är fordonet verkligen konstr for en maxvikt, då är t.ex bromsar, drivlina och allt annat dimensionerat för den vikten av säkerhetsskäl. Lastar man t.ex mer eller kan köra fortare så sker det helt på resp förares ansvar om något händer eftersom bilen i de fallen varken är konstruerade eller godkända för sådan användning.
Om i sådant fall något händer kan man ju inte åberopa dålig konstruktion eller dylikt när man med eller utan vetskap chansar.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: 150 kg. Max lastvikt

Bötesförläggande pga överlast ska ju vara ett sk straff, har själv aldrig vägts i Sverige, däremot i Tyskland med husvagn - fick inga böter men fick tömma färskvatten samt flytta en del medhavt till dragbilen!

Vad man kanske tappar bort i totalviktssammanhanget är fordonets konstruktionen och begränsningar. Är fordonet verkligen konstr for en maxvikt, då är t.ex bromsar, drivlina och allt annat dimensionerat för den vikten av säkerhetsskäl. Lastar man t.ex mer eller kan köra fortare så sker det helt på resp förares ansvar om något händer eftersom bilen i de fallen varken är konstruerade eller godkända för sådan användning.
Om i sådant fall något händer kan man ju inte åberopa dålig konstruktion eller dylikt när man med eller utan vetskap chansar.


Exakt, vad som kan vara lätt att missa är axelbelastning samt däckbelastning.
Prova att väga en axel i taget, man kan bli förvånad.

Det är inte svårt att komma upp över max axelbelastning på en axel, utan att väga totalvikt, allt beroende var lasten placerats i husbilen.
Ofta ligger framaxeln illa till när det gäller last kvar till max.
Stora garage kan tyckas svälja hur mycket last som helst, men får oftast bara fyllas med typ bomull :(
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: 150 kg. Max lastvikt

De som skall sälja en husbil idag och kan bevisa att de har en verklig (vägd i köparens närvaro helst) sitter i en guldsits:oops:
Absolut helst om bilen är en hyfsat stor (runt 7meter) och kan funka med 3500 kg i totalvikt.
Jaa, de finns såna:p:

Fast det som är så himla tråkigt är att folk som blir pålurade sjukt vägda bilar för sina hopsparade pengar av skrupellösa försäljare:mad:.

Jag har skrivit flera gånger här på forumet till husbilsspekulanter som är lite gröna på husbilar i allmänhet;
TA HJÄLP, det finns massor av info att söka här på forumet eller rent av personer som kan hjälpa till med råd mera handfast.
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: 150 kg. Max lastvikt

Jag har skrivit tidigare om att det verkligen finns seriösa säljare.
Vår nya Adria är grunden en 3500-bil, men säljaren sa att om du /ni har körkort som gäller för en uppvägd (2013-års modell) bil, så ska den registreras till maxvikten. Vi fick den till 4250 vid registreringen. Vi har alltså ett heavy chassi. Kändes bra när reg.beviset kom hem. Lastvikt 1250 kg.
Har testat med vanlig semesterpackning och vägt bilen. Resultat: 3710kg!!
Kolla noga upp körkort och hur mycket du kan få upp den så mycket det går.
Nackdel - du måste på en årlig besiktning. Det kan det faktiskt vara värt. Betydligare billigare än böter, och i värsta fall att det går till åklagare.

Snart är sommaren här!!
 
Toppen