• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

150 kg. Max lastvikt

F

F.d. 53358

Guest
Sv: 150 kg. Max lastvikt

Jag har en lastvikt på drygt 850kg. Jag har med mig Ritvas permobil, vikt 150kg och lastramp till denna, en cykel och ett förtält. bilens maxvikt får vara 3850kg. Jag var till ett grustag och kontrollvägde, vågen visade 3790kg, 60 kg tillgodo. Då var allt lastat, Ritva och jag, hunden, vatten o dieseltanken var full liksom kyl o frys och alla onödiga grejor som Ritva lastat i.
Jag är glad att jag valde en bil med denna lastvikt, då Ritva inte var sjuk när vi köpte bilen. Livet kan ändra sig väldigt fort.
Ha en bra dag
Uno
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: 150 kg. Max lastvikt

Jag har en lastvikt på drygt 850kg. Jag har med mig Ritvas permobil, vikt 150kg och lastramp till denna, en cykel och ett förtält. bilens maxvikt får vara 3850kg. Jag var till ett grustag och kontrollvägde, vågen visade 3790kg, 60 kg tillgodo. Då var allt lastat, Ritva och jag, hunden, vatten o dieseltanken var full liksom kyl o frys och alla onödiga grejor som Ritva lastat i.
Jag är glad att jag valde en bil med denna lastvikt, då Ritva inte var sjuk när vi köpte bilen. Livet kan ändra sig väldigt fort.
Ha en bra dag
Uno

Hej Uno,vi har nästan samma bil ..vägde du bakaxel och framaxeln separat.? Vi hade full semester packning och två elcyklar ,90 l diesel och 90l vatten då vägde bakaxel tillåtna 2t och framaxeln 1680kg (1850kg)verkar vara lätt att överlasta bakaxel p.g.a långa överhäng..
 

MayoWalle

FD HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
9342
Medlemskap
2023
Sv: 150 kg. Max lastvikt

Jag tittade inte så noga som Relax. Bilen har ett light chassi och går bara att väga upp några hundra kilo. Troligen blir lastvikten bara 200-300 kg vilket gör bilen till en flyttbar sommarstuga. Som husbil är den ju i princip värdelös. Mycket trist att se nya bilar hos handlare av denna typ. Det är i min bok rent skojeri som borde vara straffbart. Undrar vilken handlare det gäller för det skulle vara kul att höra hur han försvar sitt handlande.
Jag vill inte hänga ut namn men den sattes ut på Blocket
5 Maj. (Jönköping). I och för sig så fick jag nu se att totalvikt och tjänstevikt är
angivna i annonsen.
Men det är ju inte alla som handlar på Blocket.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: 150 kg. Max lastvikt

Även om risken att fastna i en vågkontroll kanske inte är så stor, så är ju känslan att man kanske har lagt ut sina besparingar på något som inte är helt rätt viktmässigt inte rolig.
Grejen med husbilsåkat är ju att så mycket som möjligt skall kännas "rätt å redit"

Förra året såg vi ingen vågkontroll men året innan (2012) såg vi faktiskt fyra stycken där de vägde fritidsekipage.
På Öland (Löttorp) så stod en Polishusbil parkerad (mercabaserad Nordic) och Poliserna skojade lite med oss och frågade om vi hade koll på vikterna och iom att jag hade gjort en slagning på deras husbil så visste jag att den var en 3,5tonnare.
Så klart så skojade jag tillbaka och och sa ;
Självklart men hur är det med erat fordon? Sen var den skojiga stunden över;)

" skomakarns ungar är sämst skodda"
 
F

F.d. 50506

Guest
Sv: 150 kg. Max lastvikt

Hej
Jag vet att den bil man har i västergötland tydligen inte har någon lastvikt kvar utan körs alltid utan passagerare. :) Litet kul när statens upphandling gör samma misstag som medborgarna. Det borde ge en viss förståelse och sympati bland de drabbade kan man tycka:D Det kanske är ett skäl till den synbarligen låga risken att råka ut för vägning.


Inom Polisen så används "husbilarna" som mobila poliskontor och har aldrig varit avsedda för att transportera poliser i. "Kontoret" körs ut till platsen där den ska stå för dagen som kontor och inget annat.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: 150 kg. Max lastvikt

Det är säkert sant att polisens husbilar inte är annat än mobila kontor men jag vet också att minst ett befäl jag känner retat sig på att de inte kunnat åka två samt ta med allt de ville ha med.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: 150 kg. Max lastvikt

Hej Uno,vi har nästan samma bil ..vägde du bakaxel och framaxeln separat.? Vi hade full semester packning och två elcyklar ,90 l diesel och 90l vatten då vägde bakaxel tillåtna 2t och framaxeln 1680kg (1850kg)verkar vara lätt att överlasta bakaxel p.g.a långa överhäng..

Hej!
Jag vägde aldrig separat bak o framaxel. Jag har inget val, permobilen måste med om Ritva ska fungera någorlunda och förtältet likaså.
Vi kanske träffas i sommar. Vi har tänkt oss åka till Åland och lokalfärjor till Finland, vidare till Vasa och därifrån till Umeå.
Ha de!
Uno
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: 150 kg. Max lastvikt

Hej!
Jag vägde aldrig separat bak o framaxel. Jag har inget val, permobilen måste med om Ritva ska fungera någorlunda och förtältet likaså.
Vi kanske träffas i sommar. Vi har tänkt oss åka till Åland och lokalfärjor till Finland, vidare till Vasa och därifrån till Umeå.
Ha de!
Uno

Jag tror inte att du överlastar...våran elcyklar väger 25kg st..och dom har jag placerat längs bak i garage.
Vi kör via Haparanda till Halsua och sen till Rovaniemi/Posio trakten..Vi kanske syns där..
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: 150 kg. Max lastvikt

Jovisst, det är ju ett sätt. Men då skulle jag som köpare kräva
att säljaren får stå för kostnaden.
Efter genomförd affär så kan det bli svårt beroende på
vem säljaren är.

Kommentar till detta inlägg med flera (svarar därför att jag äger en Kreos 4009):

Många kommentarer utan egentlig "research"!
Artikel som trådstartaren refererar till återfinns i Husbil & Husvagn 2014 nr 5. Enligt artikeln är den bil man testar i ett utförande som används av Laika Rent i Italien. Bilarna erbjuds av uthyrare i närheten av flygplatser för uthyrning till kunder som kör husbil under kort tid, utan behov av tyngre packning, men av t ex luftkonditionering.
De Kreos 4009 som erbjuds till "riktiga husbilsåkare", åtminstone i Sverige, har heavy chassi och är uppvägd till 4250 kg, dvs. med lastvikt på cirkus 1000 kg.
Kolla t ex på http://www.kohman.se/ och Hem.
 
Senast ändrad:

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: 150 kg. Max lastvikt

Jovisst, det är ju ett sätt. Men då skulle jag som köpare kräva
att säljaren får stå för kostnaden.
Efter genomförd affär så kan det bli svårt beroende på
vem säljaren är.

Kommentar till detta inlägg med flera (svarar därför att jag äger en Kreos 4009):

Många kommentarer utan egentlig "research"!
Artikeln som trådstartaren refererar till återfinns i Husbil & Husvagn 2014 nr 5. Enligt artikeln är den bil man testar i ett utförande som används av Laika Rent i Italien. Bilarna erbjuds av uthyrare i närheten av flygplatser för uthyrning till kunder som kör husbil under kort tid, utan behov av tyngre packning, men av t ex luftkonditionering.
De Kreos 4009 som erbjuds till "riktiga husbilsåkare", åtminstone i Sverige, har heavy chassi och är uppvägd till 4250 kg, dvs. med lastvikt på cirkus 1000 kg.
Kolla t ex på http://www.kohman.se/ och Hem.

Rätt ska vara rätt.
 

MayoWalle

FD HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
9342
Medlemskap
2023
Sv: 150 kg. Max lastvikt

Ursprungligen postat av botte42[/SIZE][/FONT][/I][/I]
Kommentar till detta inlägg med flera (svarar därför att jag äger en Kreos 4009):
Artikeln som trådstartaren refererar till återfinns i Husbil & Husvagn 2014 nr 5.



Förstår kanske inte vad du menar........men jag refererade inte till någon
tidningsartikel.
Jag berättade om en annons som jag såg på Blocket och märket
på den husbilen var en Dethleff på Fiatchassie som hade endast
max lastvikt på 150 kg.
 
Senast ändrad:

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: 150 kg. Max lastvikt

Ursprungligen postat av botte42[/SIZE][/FONT][/I][/I]
Kommentar till detta inlägg med flera (svarar därför att jag äger en Kreos 4009):
Artikeln som trådstartaren refererar till återfinns i Husbil & Husvagn 2014 nr 5.



Förstår kanske inte vad du menar........men jag refererade inte till någon
tidningsartikel.
Jag berättade om en annons som jag såg på Blocket och märket
på den husbilen var en Dethleff på Fiatchassie som hade endast
max lastvikt på 150 kg.

Ledsen och sorry, citerade fel inlägg - jag avsåg Sacce's inlägg nr 3 ...
Ska se upp bättre i fortsättningen!
 
Toppen