• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Router förslag

F

F.d. 55451

Guest
Sv: Router förslag

BredoMobil!
Vad säger du om det här modemet: DIGITAL YACHT WL60 Wi-Fi BOOSTER? Är det någonting som man skulle kunna få bättre mottagning även i HB världen?

Tillverkaren skriver:
"WL60 är en allt-i-ett system med ett inbyggt 300 mW modem och en antenn med hög förstärkning (8dBm). Ansluts via en 5 meter lång USB-kabel. Antennen är 60 cm och ökar normalt Wi-Fi räckvidden med ca 1,6 km (1 mile) vid perfekta förhållanden. Designad för snabb och enkel installation med hjälp av sugkoppar som kan fästas på ett skott Kopplas direkt till din PC/Mac via USB. Spänningsmatning via USB."

Visa bilaga 87547

... eller finns det bättre mottagare än denna?

Wi-Fi räckvidden med ca 1,6 km (1 mile) vid perfekta förhållanden. - på toppen av en båt mast utan miljöhinder - min kommentar.

Tjaee'- jag inte skriker hurra :oops:
Denna antenn är utformad för sidomontage med ett väsentligt del ovanför husbilens tak.
Har bara 8 dbi.
5 m USB-kabel - som går mycket förlorat i signal-och matningsspänning.

En motsvarande typ betydligt lägre pris, med 8 dbi kan monteras i taglugens kant och sålunda mindre synlig, och kan luta åt sidan vid låg passage under en bro eller gren.
T.ex.
TL-WN722N - Welcome to TP-LINK
+ TL-ANT2408CL - Welcome to TP-LINK
eller TL-ANT2408C - Welcome to TP-LINK
Denna typ, det finns många.
Det finns ett knäledsförband så att endast den vattenavvisande komponenten utanför husbilen.
Sålunda har jag gjort med mina antenner.

Men en traditionell router, som hemma, med 2 antenner på taket, ger mycket bättre resultat.
-------------------------
Om du verkligen vill ha tuffa fall till 56 km
TL-WA7210N - Welcome to TP-LINK
+
TL-ANT2424B - Welcome to TP-LINK
:swoon:
 
Senast redigerad av en moderator:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Router förslag

Tack Bredo, du kan det "elektriska" verkligen!

12 dBi är betydligt kraftigare än 8 dBi och priset 600 - 700:- är inte avskräckande alls. Vi noviser har ingen aning om vad som är bra, bättre eller bäst, man måste läsa sig till det alternativt fråga en fack-kunnig för att ta reda på "sanningen", annars kan man åka på vilken blåsning som helst. Där ligger HBK's verkliga styrka jämfört med all världens tidningar & säljsnack. Du är en klippa (The Rock)!

The Rock.jpeg
Källa:Internet
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Router förslag

.........
12 dBi är betydligt kraftigare än 8 dBi och priset 600 - 700:- är inte avskräckande alls. .............

OBS ! Om du funderar på TL-WA7210N - Welcome to TP-LINK
det är en directionel WiFi-sändare med möjlighet till extern omnidirectionell (rundstrålande) antenn.
Det kräver nätverkskontakt RJ ...
Om du bara kan använda USB måste du ha en omvandlare från USB till nätverks exempel. Logilink UA0025C
eller
trådlöst till en router med 2 antenner - köbs för mindre än 300 kr
Men då är du också bra i luften.
1 st. router 300 kr
2 st. rundstrålande antenn 8 dbi 250 kr
Totalt ~600 kr (utan LogiLinken)

- och du får en mycket bättre läge för räckvidd och streaming filmer etc. telefonen, en tablett, en dator, etc.

PS. En stor fråga: ska du använda WiFi eksternt eller för mottakning på en bestämt ställe ?
Eller universiellt ?
Repeater ?
 
Senast redigerad av en moderator:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Router förslag

Vi kommer att vara rörliga inom Europa med routern installerad i bilen (flyttas ej därifrån) och anslutna via WiFi så fort tillfället ges. Dessutom ska vi ha någon form av Internet abonnemang för Europa länder (främst för mail & HBK uppkoppling) från kanske lite mer avlägsna platser som Norska & Svenska fjäll. Har inte hela bilden klar ännu men läser allt som publiceras på HBK. Allt måste fungera efter årsskiftet...
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Router förslag

Om jag förstått det rätt, vill du bara en enda anslutning till en WiFi-sändare som exempel. på en STOR camping med gratis' WiFi.
Då bara använda en typ som TL-WN722N - Welcome to TP-LINK
och eventuellt TL-ANT2408CL - Welcome to TP-LINK
i allt ca. 300,- kr

Vill du ha fler enheter i ditt husbils-nätverk, behöver du en repeater.

Men oftast, vet du var sändaren befinner sig och kan använda en optimal directionel antenn.
Detta öppnar upp fler/bättre möjligheter, men kanske mer komplicerat.:confused::)
 
Senast redigerad av en moderator:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Router förslag

Hej Bredo!
Installation av "TL-WN722N" fungerar tyvärr endast i Windows 7, Vista, XP och 2000 miljöer! Känns lite "gammalt" och kräver PC som jag inte har.

Har du något bra förslag för nedanstående konfiguration:
- bra antenn, eller två (ca 8 dBi)
- USB (portabel Internet, "Huawei?" eller...?)
- router (med "rätt" SIM-kort-storlek som gäller inom Europa. Vet ej om det finns skillnader i kortstorlekar)
- allt ska drivas med 12V, alternativt via datorns USB port
- och vara optimerat för Mac miljö (drivrutiner och vad det nu mer månde vara)

Skulle vara väldigt tacksam : )
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Router förslag

Hummm'
Min router TL-MR3420 - Welcome to TP-LINK
Utrustad med 2 x 8 dbi antenner.

System Requirements Microsoft® Windows® 98SE, NT, 2000, XP, Vista™ eller Windows 7, MAC® OS, NetWare®, UNIX® eller Linux.

med USB-port för Huawei, ZTF etc. modem skickar okej WiFi signal till iPhone, etc.

Detta är den installationen som du ser min bild:http://www.husbilsklubben.se/forums/t78809-2/#post656368

se testet:
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/590196

Routern jag har anslutit till 12 volt i husbilen och extra skyddad mot överspänning.
 
Senast redigerad av en moderator:

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Router förslag

Wi-Fi räckvidden med ca 1,6 km (1 mile) vid perfekta förhållanden. - på toppen av en båt mast utan miljöhinder - min kommentar.

Tjaee'- jag inte skriker hurra :oops:
Denna antenn är utformad för sidomontage med ett väsentligt del ovanför husbilens tak.
Har bara 8 dbi.
5 m USB-kabel - som går mycket förlorat i signal-och matningsspänning.

Nej, ingen antennförlust i kabeln. Nätverkskortet är inbyggt i antennfoten, så det går bara data i USBkablen (vanlig USB-standard), ingen antennsignal där.
Jag har en liknande men svart, funkar mycket bra. Hur mycket bättre är svårt att värdera, men jag hittar flera nätverk som inte syns med min dators inbyggda.
Kommer jag ihåg det kan jag kolla signalstyrkan nästa gång.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Router förslag

Antennförlust i kabeln ? vem skriver så
- nej men signal förlust eftersom
spänningsmating: USB till 300 mW - över 5 meter från laptop :rolleyes:
2 meter USB kabel OK.
Men fabrikanten kallar den DIGITAL YACHT WL60 Wi-Fi BOOSTER.

Föruten den kan inta route etc. - endast en antenn "booster"

PS. om du absolut vill denna typ antenn TL-ANT2412D - Welcome to TP-LINK
finns 12 -15 dBi
Tilsamman med TL-WN722N - Welcome to TP-LINK och lite kablar - oj da :)
 
Senast redigerad av en moderator:

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Router förslag

300 mW på 5 V blir väl ungefär 60 mA, så det är inga problem med 5 m kabel.
De skriver antenna booster, varför vet jag inte. Det är ett USBdrivet nätverkskort, med en RealTek-krets. Jag har en sådan som jag skrev tidigare.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Router förslag

Morgon' Ranko :)
Efter att att du ger det du behöver # 46:
Har du något bra förslag för nedanstående konfiguration:
- bra antenn, eller två (ca 8 dBi)
- USB (portabel Internet, "Huawei?" eller...?)
- router (med "rätt" SIM-kort-storlek som gäller inom Europa. Vet ej om det finns skillnader i kortstorlekar)
- allt ska drivas med 12V, alternativt via datorns USB port
- och vara optimerat för Mac miljö (drivrutiner och vad det nu mer månde vara)
Skulle vara väldigt tacksam : )

är mina förslag # 47:
Min router TL-MR3420 - Welcome to TP-LINK
Utrustad med 2 x 8 dbi antenner.

System Requirements Microsoft® Windows® 98SE, NT, 2000, XP, Vista™ eller Windows 7, MAC® OS, NetWare®, UNIX® eller Linux.

med USB-port för Huawei, ZTF etc. modem skickar okej WiFi signal till iPhone, etc.

Detta är den installationen som du ser min bild:Router förslag

se testet:
Erfarenhet med modem donglar och trådlös vidarekoppling

Routern jag har anslutit till 12 volt i husbilen och extra skyddad mot överspänning.
Länker under #
 
Senast redigerad av en moderator:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Router förslag

Godmorgon Bredo,
jag kollar dina förslag i eftermiddag, nu är det dags för jobbet. Det kommer att bli årets varmaste dag, ca 32°C i skuggan...
Hörs senare : )
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Router förslag

.........
Kommer jag ihåg det kan jag kolla signalstyrkan nästa gång.

Kenjon
Tycker du gör bra insats för att göra information och kanske test.

Jag tror att det saknas en hel del i en husbil konsumentforum.
Skulle vara mycket glad om du vill göra ett försök med räckvidd i det fria landskapet.
Tyvärr är antennen inte en router som efterfrågas i denna tråd.

På längre sikt, 16 månader, kommer det att sluta med roamingavgifter i Europa, och eftersom utbyggnaden av mobilt bredband, WiFi blir mindre viktiga.
Internt eller privat WiFi får återstå.

Priserna och hastigheter på fasta nät är länge omkörd av mobilt bredband.
 
Senast redigerad av en moderator:

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Router förslag

Det var inte jag som kom med förslaget om den antennen, jag bara skrev att det var ett nätverkskort u den :)
Visst kan jag testa nästa gång jag åker ut med den.
 
Toppen