• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ladda IPad

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.499
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Original laddare till min iPad är 2,1A ,nu har jag skaffat fastinstallerbar usp uttag som ger 3 A, blir det för mycket ?
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Ladda IPad

En laddare ger inte, det är förbrukaren som tar. Det vill säga att Ipaden vill ha 2.1 A och din laddare ger 3 A så inga problem. Däremot är spänningen ngt som man aldrig bör använda ngt annat än vad produkten är märkt med.
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Sv: Ladda IPad

Tror inte Ipaden accepterar en 3amp laddare.
Köpte på Ebay 3amp dubbla usb uttag ingen laddning när jag kopplar in Ipaden.
Android telefon funkar samt min 7 nexus platta.
Du kan ha tur att det funkar min inte det jag köpte.
:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ladda IPad

iPad og iPhone kjenner på spenningen som er lagt på de 2 datalinjene i usbkabelen, ut fra dette henter den 0,5A, 1A eller 2,1A. Samsung prøver hvor mye strøm en kan trekke uten at spenningen faller og ser ikke på datalinjene ved ladning. Det finnes et par trinn til i skalaen, disse kommer fra tidlige iPhones og er mer av akademisk interresse.

Det er fordeler med begge løsninger - Apple starter ladningen noe raskere og blokkerer vekk de fleste 3-part laddare. Samsung bruker litt tid før ladningen kommer igang for fullt og en lang usb-kabel reduserer drastisk på hvilken ladestrøm som blir brukt. Denne løsningen gir maks ladning når det benyttes en 3A laddare uansett fabrikat.

Begge løsningene gir lengre batteritid ved bruk på en klassisk usb-port som gir maks 0,5A.
 
Toppen