• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lösa sladdar <> Fasta kablar

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej!
Jag hittade en jordad 1,5 mm2 1-fas förlängningssladd på 20 meter som var märkt 3750 W (förmodligen är inköpt på Jula).

Förbryllad frågade jag min elfirma som sa att fast installerad 1,5 mm2 kabel får säkras max 10 A medan en 1,5 mm2 sladd får säkras 16 A.
//Conny
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.252
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Lösa sladdar <> Fasta kablar

Även den bäste kan slinta på tangenterna. Det har hänt mig och säkerligen många andra men det är nog ganska uppenbart att det rör sig om kvadratmillimeter, vilket torde vara den gängse måttenheten för kabelareor.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Lösa sladdar <> Fasta kablar

Svar ja! Används som styrkabel sällan till effekt.

Nu över till annat.

Det där med max 10A på 1.5 mm2 installationskabel är ju inte riktigt sant.
Den kan säkras med t.ex. 13A men man måste räkna på det. Det har att göra med sträcka och hur den förläggs och belastas.

Men om man inte vet ska man nog inte hålla på och jag är inte i leken längre...
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.252
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Lösa sladdar <> Fasta kablar

Hur är det med sladdvindan i dessa dammsugare på en bit över 1kW? Drar alla ut sladden helt innan den startas eller sitter det en termosäkring som känner av om det blir för varmt i sladden?

(Nu har vi kanske glidit lite långt ifrån ursprungsfrågan, men svaret kom ju redan med andra inlägget så det är kanske förlåtligt.)
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Lösa sladdar <> Fasta kablar

Gunillas dammsugare är på 1800W med en 0,75mm2 rund sladd som är 5m lång.

Då förutsätter jag att det är ok att koppla en batteriladdare, 32W med 1,5mm2 sladd till ett vanligt jordat uttag som är säkrat till 16A.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Lösa sladdar <> Fasta kablar

Ett vanligt Schuko 230V jordat uttag kan vara avsäkrat med 16A.
kallas förstärkt uttag och matas med 2.5mm2.

I detta uttag får du sätta alla apparater som kan tänkas passa i uttaget. Dvs såväl jordade som dubbelisolerade med europakontakt (platt).

Anläggningens säkring är inte till för at skydda apparaterna utan endast anläggningens kablage.
Sedan skall apparat tillverkaren ombesörja skyddet av apparaten.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Lösa sladdar <> Fasta kablar

Njae, säkringen på gruppen skall även skydda en rimligt lång anslutningskabel och maskin i änden, sen är den senare oftast förstärkt isolering.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Lösa sladdar <> Fasta kablar

Hej!
Jag hittade en jordad 1,5 mm2 1-fas förlängningssladd på 20 meter som var märkt 3750 W (förmodligen är inköpt på Jula).

Förbryllad frågade jag min elfirma som sa att fast installerad 1,5 mm2 kabel får säkras max 10 A medan en 1,5 mm2 sladd får säkras 16 A.
//Conny

Inga problem alls, om du använder den som förlängningssladd. Bara du inte ansluter din husbil med den.
Om du menar anslutningsledning med ”sladd” i din text så kan en 1,5mm2 säkras med 25A i vissa fall med rätt förutsättningar. Men det tänker jag inte gå in på för då kan denna tråd bli mycket mycket lång och tråkig. Varför skriver som jag gör, jo för att man kan inte säga att en kabel 1,5mm2 skall säkras med den säkringen och en 2,5mm2 kabel skall säkras med en annan säkring. Det är hur den förläggs och vad den används till. Du som användare behöver inte tänka på det.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Lösa sladdar <> Fasta kablar

Härligt med all denna kunskap i HBK.

Då frågar jag: Får man koppla in en 0,75mm2 apparatsladd i ett vägguttag som säkrats med 10A?

Ja det är klart, varför inte ansluta den till ett uttag som är säkrat med 16A. Ni som användare skall väl inte installera några säkringar någonstans till något uttag? Det har redan någon annan gjort åt er och då är allt uttänkt och klart. Om förbrukaren är på 32w eller 2300w har ingen betydelse i frågeställningen. Har även råkat ut för sladdställ där ledarna inte ens är 0.75mm2. Det är mycket sällan uttagen är märkta med vilken gruppsäkring det är, så passar stickproppen i uttaget så är det i princip klart att använda. Spelar ingen roll om det är en laddare eller en dammsugare. Kan ju inte vara så att gemene man skall tänka på kabelarea och säkringar, har du en elvisp, häcksax eller kupévärmare så ansluter du den i uttaget.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Lösa sladdar <> Fasta kablar

Njae, säkringen på gruppen skall även skydda en rimligt lång anslutningskabel och maskin i änden, sen är den senare oftast förstärkt isolering.

Näh, säkringen ska skydda kabeln före säkringen, om det blir ett fel efter säkringen. Säkringen är inte alls till för att skydda saker som är inkopplade efter säkringen. Felaktiga saker kopplas helt enkelt bort för att skydda övriga anläggningen.
 
Toppen